Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:10 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk - "Skal formatere før kan bruges", kan filernes reddes?

Har problemer med min eksterne harddisk. Når jeg forsøger at åbne en bestemt mappe på harddisken får jeg beskeden:

"Du skal formatere disken i drev K:, før du kan bruge den"

Resten af mapperne, og filerne fungerer fint, har fornylig overført filer til den mappe jeg nu ikke kan komme ind i. Kan der have været nogen form for virus eller lignende i de filer?

Nogen der ved hvad der er sket, og kan det lade sig gøre at redde filerne?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
09. januar 2011 - 22:13 #1
har du prøvet at køre en CHKDSK
hvis det da ellers er en windows box du prøver fra
09. januar 2011 - 22:14 #2
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:15 #3
Kører vista Home
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:18 #4
Er igang med at køre en CHKDSK
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
09. januar 2011 - 22:21 #5
med /F for fix
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:25 #6
hvordan starter jeg den med /F ?
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:38 #7
Jeg får denne fejl, starter jeg forkert?

http://img341.imageshack.us/i/fejl.gif/
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
09. januar 2011 - 22:38 #8
skriver det bagefter chkdsk
Avatar billede kimtheman Novice
09. januar 2011 - 22:39 #9
Sidst du havede sat harddiske til valgte du så "Sikker fjernelse af hardware" nede i højre hjørne på Pcén?
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 22:48 #10
kimtheman /> Nej. Jeg slukkede for strømmen til harddisken, den har selvstændig strømforsyning.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
09. januar 2011 - 22:54 #11
ja så flåede du disken fra OSet, så ber man om problemer.

jeg har selv oplevet det en gang, men jeg har på den anden side også flere gange bare taget stikket ud, uden at der skete noget. men efter mit datatab har jeg aldrig siden gjort det
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
09. januar 2011 - 23:08 #12
Hvis det betyder der er rod i data-strukturen. Er det så ikke muligt at genoprette den?
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2011 - 07:04 #13
Hvis dit problemdrev hedder k: er kommandoen

chkdsk k: /r /f  -> enter

http://helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
10. januar 2011 - 19:29 #14
Når jeg forsøger at køre chkdsk får jeg beskeden:

filsystemet er NTFS.
Versionen og tilstanden af diskenheden kunne ikke bestemmes. Chkdsk blev afbrudst

Hvad kan det skyldes?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2011 - 17:04 #15
Bad - very bad - prøv om du ikke kan hive dine data uf med KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
15. januar 2011 - 22:23 #16
Helec /> Fik KNOPPIX til at fungere, men kan ikk eumiddelbart finde min eksterne harddisk pA listen under "Mine Dokumenter". Betyder det lQbet er kQrt?

Nu kan jeg slet ikke aabne harddisken fra windows. tidligere havde jeg adgang til stQrstedelen af den eksterne. Nu spQrger den med den samme jeg forsQger at aabne den, om jeg vil formatere den.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
15. januar 2011 - 23:04 #17
formater du bare hvis, hvis den da ellers kan
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 07:59 #18
Det betyder at løbet for at redde disken muligvis er kørt, men dine data kan du stadig hive ud - brug PHOTOREC som findes på KNOPPIX
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
19. januar 2011 - 17:25 #19
Helgec /> Hvor finder jeg PHOTOREC? Den er ikke umiddelbart at finde i "start-menuen", og søgenfunktionen giver ikke noget.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 17:27 #20
root terminal -> skriv photorec -> enter

www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
19. januar 2011 - 17:27 #21
Når jeg forsøger med start -> run -> photorec . Kan jeg se på CPU-baren at den arbejder voldsomt, der kommer bare intet frem på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 19:03 #22
Det skal heller ikke gøres sådan - hvis du ikke vil ofre de 200,00 kr til skiven med guiderne så er det helt OK - men så må du læse dig til løsningen andre steder
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
20. januar 2011 - 12:36 #23
helgec /> Er godt klar over du ikke kan give nogen garantier, men hvor stor vil du tro mine chancer er for at redde mine data med guiderne?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2011 - 14:02 #24
Du kan ringe til mig på 64 64 77 82 så guider jeg dig til at teste om dine data kan findes med KNOPPIX - inden du ringer så boot op på KNOPPIX - jeg er ved telefonen kl. 15:00 hvis det passer dig ellers skriv et tidspunkt der passer
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
20. januar 2011 - 16:30 #25
Har først set dit indlæg nu, er du stadig ved telefonen? eller hvornår er du igen?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2011 - 17:11 #26
Efter kl. 19:00
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
08. februar 2011 - 17:43 #27
Har fået klaret problemet, så lukker.
Avatar billede pallekragh Nybegynder
29. december 2011 - 22:17 #28
Har samme problem med en ekstern harddisk og desværre er det den jeg har lavet min backup på igennem tiderne. Er semi noob, så nogen der måske kan hjælpe med en guide for begyndere ?
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
30. december 2011 - 12:57 #29
Prøv at kontakt HelgeC, han hjalp mig.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 21:51 #30
Nu er det jo meningen at vi skal hjælpe hinanden her på Eksperten. Det gøres b.la. ved at vi fortæller i tråden når vi finder en løsning, og så hjælper det jo ikke noget at holde løsningen hemmelig.
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
01. april 2012 - 22:14 #31
Syntes ellers det fremgår af indlægene...

Jeg brugte de guider som HelgeC henviser til.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2012 - 22:23 #32
Ok, så er svaret altså brug Knoppix. Prøv at finde USBén med Testdisk, hvis det ikke lykkes, så prøv at redde data med Photorec:)
http://www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede Asger Carlsen Nybegynder
02. april 2012 - 18:39 #33
Ja, det vil i hvert fald være det generelle svar - at bruge KNOPPIX (www.helgec.dk/knoppix.html)

Jeg havde nogle specifikke billeder jeg skulle ind og finde, og det syntes jeg ikke lige der var nogen grund til at uddybe.