Avatar billede boomshanka Nybegynder
08. januar 2011 - 19:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Nyt hardware eller ny PC?

Hej eksperter,

Jeg synes efterhånden mit knap 3 år gamle stationære alter har problemer med at følge med de nyeste spil så jeg overvejer om det kan betale sig at opgradere dele af hardware i den. Her er hvad jeg sidder med (computeren har jeg selv bygget):

Motherboard: Asus P5B-E (Bios version 0201)
CPU: Intel Core2-Duo 6700 2,66Ghz
Power: Tagan TG580-U15 580W
Memory: Kingston 8GB DDR2
Display: Nvidia GeForce 9500GT
Sound: Creative SoundBlaster X-FI XtremeMusic
OS: Windows 7 Professional 32bit

Det mest åbenlyse vil nok være at opgradere Windows 7 til en 64bit version, men hvad med eksempelvis CPU'en? Ifølge http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/asus_p5b-e/ skulle mit PSB-E kunne håndtere en Intel Quad-core men jeg synes godt nok det lyder for godt til at være sandt. Hvis det ER muligt hvilken CPU skal jeg så købe? Er der andet hardware jeg bør opgradere i samme omgang?
Avatar billede chalde Seniormester
09. januar 2011 - 01:47 #1
Tja, med 8gb ram og et 32bit OS uden PAE så har du +4gb ram der ikke udnyttes.

Du nævner spil. Det første der står og hopper og danser efter opmærksomhed er dit grafikkort.

Jeg vil påstå at en udskiftning af grafikkortet alene vil give dig en forbedring der bestemt vil kunne mærkes.
Og ja, bundkortet understøtter quadcore (formentlig i q6xxx/q9xxx serien, har ikke undersøgt). Men medmindre du kan finde en billig (som yder bedre end din nuværende) er det komplet udskiftning til en nyere serie (hvilket betyder ny cpu, nyt bundkort og nye ram).

Så alt afhængig hvad dit budget byder, er der mange muligheder.
Det meste er ved at være godt forældet i spilperspektiv, men grafikkortet er umiddelbart det der sætter den største grænse.
Skifter du det til et kraftigere vil resten af systemet blive flaskehalsen.
Avatar billede boomshanka Nybegynder
15. maj 2011 - 13:43 #2
Nå, det er vist tid til at lukke - har købt en ny maskine som kører smooth...

Smid et svar chalde så får du dine point :-)
Avatar billede chalde Seniormester
15. maj 2011 - 14:08 #3
Bare behold point :)
Avatar billede boomshanka Nybegynder
16. maj 2011 - 23:25 #4
takker!