Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 14:20 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Formater/Gendan Computer

Hej.

jeg er ved at sælge min commputer, og kan man gøre sådan så man sletter ALT så den bliver som ny? jeg tænker ikke på systemgendanelse da den kun kan komme tilbage til september :(

nogle der kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 14:25 #1
de fleste nyere maskiner har en recovery-funktion - den gendanner tilbage til købstidspunktet. Men du skriver intet om model, så du bliver nødt til at se i manualen selv...
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 14:43 #2
kan jeg se noget om dens oplysninger hvis jeg ikke har manualen? altså der må da ligge noget om dens informationer på computeren, så jeg kan skrive dem herinde
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 14:59 #3
det er en Føniks computer hvis det kan hjælpe
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 15:05 #4
at den er købt i føniks hjælper ikke noget - de sælger jo acer og hp mv. Det skal være maskinens navn (producent og modelbetegnelse)
Du vil typisk kunne gå ind på (fx) hp's hjemmeside (www.hp.dk) og under support skrive modelnavn, og så downloade manualen.
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 15:16 #5
jeg har researched lidt, der er nogle der siger at man kan gå ind på denne computer også tage 'lokak disk' (C) - også højreklikke, så kommer der en knap med formater.
Avatar billede noltus Novice
28. december 2010 - 15:18 #6
Du smider din cd med styresystemet i,genstarter og booter fra cd,og så geninstallerer du styresystemet,når du kommer til der hvor du skal vælge hvor du skal installere peger du på dit gamle styresystem og sletter partitionen,derefter vil windows have dig til at lave en ny partition som så bliver formateret og installationen fortsætter
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 15:19 #7
hvad hvis jeg ikke har noget OVERHOVEDET til den :( - hverken manual, cd eller noget :o
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 15:38 #8
hvis du nu bare skrev navn på dyret så kunne vi hjælpe.

Du kan godt formatere - men det sletter ikke alt 100% (data kan gendannes). Det ødelægger bare installationen. Hvorfor ikke se, om der er en recovery-partition på disken, så vi kan sætte den tilbage til start med alle de originale programmer på.
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 15:43 #9
da jeg har fået den i gave er der ikke nogen disk, cd eller noget.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 16:16 #10
men den har et navn og modelbetegnelse. Og mange maskiner har en skjult partition hvor gendannelses-software ligger.
Er der ikke bare et klistermærke i bunden/bagsiden med firma/model?
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 16:39 #11
Føniks Computers.

fabrikant/handelsnavn
Føniks AMD * intel semp. 34001
A (også to bogstaver jeg ikke ved hvad er)G4 Design PC

Model/type: 38190169-07___ CE
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 16:40 #12
der sidder et klistermærke bagpå
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 17:01 #13
så er det en 'hjemmebygget' af føniks - og der er typisk ikke gendannelses-programmer på disse.
Hvis du formaterer, så ryger alt - og så skal du enten købe en windows, eller lægge en linux på.

Du kan i stedet oprette en ny bruger, og lave denne til administrator. Derefter logger du på som den nye bruger, og sletter din gamle bruger - så er 99% af dine ting væk, og der er stadig en fungerende windows til den nye ejer. Kør diskdefragmentering når din gamle bruger-id er slettet.
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 17:07 #14
tak. hvad er linux?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 17:24 #15
linux er et komplet system (som windows) og er freeware + der findes et hav af gratis programmer til (installeres let fra ubuntu softwarecenter). Man skal dog skifte Internet explorer ud med firefox, og moicrosoft office-pakken ændres til openoffice. Ubuntu er også på dansk, og lige så enkelt at bruge som windows i det daglige.

Ved at skifte til ubuntu vil harddisken blive formateret til et andet system, og det vil sige at dine gamle data forsvinder 99,999% sikkert (FBI kan sikkert gendanne nogle data - men alm dødelige kan ikke).
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 17:27 #16
så hvis jeg downloader linux, formaterer den computeren og man mister ikke noget. den laver bare om på nogle ting? hvad men ens skærmkort osv.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 17:29 #17
Den største fordel ved linux er dog, at firewall er indbygget, og da der skal angives din adgangskode for at kunne indlæse nye programmer, så er antivirus helt overflødigt. Dvs der er mere hukommelse og mere cpu til rådighed til at køre programmer.
Ulempen er, at der ikke kan købes spil... der er kun dem, som er lavet specielt til linux.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 17:32 #18
Linux laver helt om på maskinen - alle dine data forsvinder. Drivere til din hardware findes automatisk for det meste - men fx printerdrivere kan være lidt besværlige.
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 17:32 #19
så jeg kan ikke spille spil hvis jeg downloader linux? :/
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 18:19 #20
nej - der er nogle kabaler osv - men ikke gto, wow osv
Avatar billede kasperff Nybegynder
28. december 2010 - 18:22 #21
tror du man kan spille Call Of Duty?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 18:39 #22
den er ikke på listen over kendte spil til ubuntu, så vidt jeg kunne se.
Jeg tror, du skal holde dig til at oprette en ny bruger, og så slette den gamle for at få en ren windows-pc.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2010 - 20:30 #23
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. december 2010 - 21:32 #24
Smart at tage point selv!!!

Nu er det ikke tydeligt hvad løsningen er...???
Avatar billede kasperff Nybegynder
29. december 2010 - 11:29 #25
slap af!

jeg er helt ny på det her lort, som om jeg ved hvad man skal gøre på 1 minut?!
29. december 2010 - 11:57 #26
<kasperff>: Du kan læse om systemet/princippet her -> http://www.eksperten.dk/faq

Som du også fik at vide da du
* blev oprettet
* oprettede et spørgsmål
*
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2010 - 14:10 #27
Hvad med selv at slappe af og simpelthen bare svare på mit spørgsmål?