Avatar billede redbastard Nybegynder
26. december 2010 - 10:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SD i kamera som kræver SDHC

Har fået et GoPro Hjelm kamera i Julegave, og har bestilt SDHC kort, som ikke er kommet endnu.
Havde et gammelt 512 mb SD kort liggende som jeg har puttet i Kameraet. Kamera har som forventet problemer med at optage 1080 opløsning på et gammelt SD kort, siden skrive hastigheden ikke kan følge med. men Kameraet kan også tage billeder (5Megapixsler)
dette kan jeg indstille det til at gøre hver andet sekund.
Kvaliteten på disse billeder er langt fra dem jeg har set på nettet. har prøvet i både dagslys og indendørs
Spørgsmålet er da: Er det pga SD kortet? kan det ikke følge med? Har optaget video i laveste opløsning(848x480), og det ser fint nok ud.
fint om de som svar har nogen erfaringer at henvise til.
Avatar billede kimtheman Novice
26. december 2010 - 11:29 #1
Er det ikke opløsningen på billederne der er sat for lav? Inde i kameraets indstillinger.
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2010 - 13:24 #2
SD-kortets hastighed er næppe problemet.

Hvad er der galt med kvaliteten? Er der farverne, er billedet sløret, eller ....?

Ifølge specifikationerne på dit kamera vejer det 94 gram med batterier, og der er altså grænser for billedkvaliteten af så lille en vægt.
Avatar billede redbastard Nybegynder
26. december 2010 - 15:50 #3
Kameraet skal være et såkaldt action kamera men jeg havde forventet at billederne var gode selvom kameraet var i bevægelse.
men de er ligsom billederne på et alm. kamera hvis man ikke holder det stille.
hvis jeg holder kameraet stille er det ikke noget problem, men jeg mener meningen med det må være at det automatisk skal ta billeder mens man feks. står på ski eller cykler.
mht. til vægt og billedkvalitet kan i evt søge efter "gopro photo of the day på Facebook" de er i hvertfald bedre end dem jeg har været i stand til at få ud af det. eller gopro på youtube
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2010 - 16:24 #4
#3.

Du forventer noget at dit kamera, som selv kameraer til 50.000 kr. ikke kan, nemlig give skarpe billeder med et kamera i bevægelse. For at lave noget, der bare ligner skarpe billeder, medens du bevæger kameraet, skal visse betingelser være opfyldt. Den vigtigste er, at kameraet ikke flytter sig (eller i det mindste flytter sig så lidt som muligt) i forhold til det emne, der skal stå skarpt, og den slags kræver en hel del øvelse.

Det er ikke uden grund, at langt de fleste kameraer i dag har indbygget billedstabilisator, og det er for kameraer, som i forvejen er beregnet til at billedet tages af en, som forsøger at holde det så stille som muligt :-)

Kig på linket herunder:

http://www.digital-photography-school.com/how-to-take-sharp-digital-images
Avatar billede redbastard Nybegynder
26. december 2010 - 19:09 #5
Ja men, jeg kan jo kun give dig ret, og sige tak for linken.
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2010 - 20:14 #6
Velbekom, og tak for point :-)

Jeg har i mine links og kommentarer udeladt de beregninger og formularer, som jeg førhen har benyttet til f.eks. at udregne lukketider, blændeåbninger, ISO-indstillinger, fremkaldemetode af filmen og meget andet for at få gode billeder af mennesker, der stod på vandski fra en båd, der bevægede sig med 6o km/t.

Som sagt, nøglen til bedre billeder ligger i gennem mange forsøg at finde en måde at holde dit kamera så fast fokuseret på dit mål som muligt.