Avatar billede hrohibil Nybegynder
23. december 2010 - 14:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Charset "UTF-8" viser ikke ø æ å???

hejsa

Jeg er ved at gå amok over at min xml fil ikke kan vise ø æ å..

Jeg har fået lavet en flash (AS 2) hjemmeside, hvor alt text kommer fra en data.xml fil.

Første linje ser sådan her ud:  <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

Men den viser ikke æ ø å når jeg afprøver min index.side

I min html side har jeg tilføjet denne linje under <HEAD> tagget: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"/>

Hvad skal jeg gøre??
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
23. december 2010 - 14:58 #1
er det ikke os fordi det skal være charset=ISO-8859-1" ?
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2010 - 15:03 #2
Det vil umiddelbart være en rigtig dårlig idé at skifte til iso-8859-1 - utf-8 er det rigtige valg.

At sætte encoding inde i filen er rigtig nok ét sted det skal gøres - men der er flere parametre der spiller ind, fx skal filen også gemmes som utf-8 og man skal sørge for at serveren servere filen i det rigtige format. Udefra er det derfor svært at se hvor fejlen præcis ligger - men du kan læse lidt mere om emnet her; http://www.web-dev.dk/post/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede hrohibil Nybegynder
23. december 2010 - 15:37 #3
Tak for svar.

Jeg prøvede med at skifte utf-8 ud med  iso-8859-1, det var en nitte.

Jeg læste det link keyser lagde op, og tjekkede via notepaden om den gemte i utf-8 format, og det gjorde den...

Jeg prøvede bare for sjov de andre formater også, ANSI osv, men det hjalp hellere ikke... :-(

Hvad kan der være galt...
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2010 - 16:38 #4
Det kan jo også let være Flash'en der skal indstilles rigtige - se fx; http://www.eksperten.dk/spm/492578
Avatar billede hrohibil Nybegynder
23. december 2010 - 20:01 #5
Hey Keyser.

Den tråd løste alt..

Hvordan får du point?
Avatar billede hrohibil Nybegynder
23. december 2010 - 20:02 #6
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2010 - 21:27 #7
jeg skal lægge et svar først - det får du her :)