Avatar billede svenna2000 Nybegynder
12. december 2010 - 17:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved udtræk fra flere tabeller i Access...

Hejsa

Jeg håber at nogle herinde kan hjælpe med mit lille problem.

Jeg prøver at udtrække noget fra to tabeller på samme tid i en Access.DB
kode: "set indslag = connect.execute("select*from spil, mickey where spil.id and spil_id = '"& 1 &"' ")"

I tabellen spil er der feltet id som er autogenereret og feltet type
I tabellen mickey er der feltet spil_id som får sine værdier fra feltet id i tabellen spil og felterne spiller, score og dato.

Min plan er at trække spiller, score og dato fra tabellen mickey og spilnavn fra tabellen spil, i koden ovenover prøver jeg at hente info derfra hvor id i tabellen spil og spil_id fra den anden tabel er ens (i dette tilfælde id nr. 1).

resultatet er at jeg får info fra tabellen mickey som jeg ønsker men den viser desværre også ALLE poster fra tabellen spil OGSÅ dem hvor id er: 2, 3, 4, 4, 5 osv. Hvorfor gør den det, jeg beder jo bare om det hvorfra id er 1?

Jeg fatter ikke en meter.....

Fuld kode:

<% @language = "VBscript" %>
<% Option Explicit %>
<% session.LCID =1030%>
<!--#include virtual = "common/adovbs.inc" -->
<!--#include file="test_inc.asp" -->
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Katalog</TITLE><style>
a{text-decoration:none}
</style>
</HEAD>
<BODY vlink="white" link="white" alink="white" text="white" bgcolor="black">

<font size="2" face="verdana">
<%
dim connect, query, indslag, spil
set indslag = connect.execute("select*from spil, mickey where spil.id and spil_id = '"& 1 &"' ")
do until indslag.eof
%>
<center><font size="5" face="comic sans MS">Spilletype: <%=indslag("type")%></font></center>

<br>

Spillet den: <%=indslag("dato")%>.
<br><br>    Antal Deltagerer: <%=indslag("spiller")%>,
Spil ID: <%=indslag("spil.id")%>, Mickey: <%=indslag("score")%>:<%=indslag("spiller")%>

<% indslag.movenext %>

<% if not indslag.eof then %>
<hr>
<%end if%>
<% loop %>
<center><a href="skriv.asp">Tilbage</a>
</font>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede softspot Forsker
12. december 2010 - 18:15 #1
Prøv evt. med følgende kodestump:

dim sql
sql = "select * " & _
      "from spil " & _
      "inner join mickey on spil.id = mickey.spil_id " & _
      "where spil.id = '1'"
set indslag = connect.execute(sql)
Avatar billede svenna2000 Nybegynder
14. december 2010 - 00:15 #2
Hmmm...takker for svaret, nu får jeg denne fejl.

Microsoft JET Database Engine fejl '80004005'

Datatyper i JOIN-udtrykket stemmer ikke overens.
Avatar billede svenna2000 Nybegynder
14. december 2010 - 12:00 #3
Nu virker det, jeg ændrede spil.id feltet fra tal til tekst felt og så kører det bare.

Takker
Avatar billede softspot Forsker
14. december 2010 - 12:36 #4
Velbekomme :-)