Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 14:25 Der er 24 kommentarer

Harddisk virker ikke

Hej,
Har en bærbar hvor harddisken pludselig ikke virker, hvis jeg prøver at installere windows igen så siger den at den ikke kan finde en harddisk. Kan man købe en ekstern harddsik og sætte i USB og så sætte den il og installerer windows på den?

Jeg har ikke mega meget forstand på computere, så alle mulige indviklede svar vil jeg slet undgå:-(

Hilsen Maja
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 14:27 #1
Det sidste først. Nej det kan ikke lade sig gøre.
Manglende HDD, hvad står der om den i bios?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 14:28 #2
Ps. Hvilket styresystem har du?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2010 - 14:33 #3
Og lige en ekstra bemærkning. Har du data på din HD som du gerne vil gemme, så bør du slet ikke arbejde på den.
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 14:36 #4
Der er ikke noget på HD som skal gemmes, den bliver bare brugt af et barn til at spille lidt på. Ved ikke lige hvad bios er.
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 14:38 #5
Når man starter den så skirver den at den ikke kan finde noget styresystem. Så prøver jeg at sætte windows XP CD i, så starter den med en masse men efter lidt tid siger den at den ikke kan installere windows da der ikke er noget harddisk i pc'en.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 14:38 #6
Sådan set enig i #3. Du må ikke lægge en NY windows på disken, men du kan godt reparere den med en windows CD/DVD.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 14:41 #7
Du bliver nød til at lære at bruge bios. Det vil du fremover have glæde af, og det er ikke så svært.
Når computeren starter op, så tryk enten på "F2" ellæer "Enter"
bare tryk løs.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2010 - 14:43 #8
Siger computeren nogle beep eller andre mærkelige lyde, når du starter den?
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 14:45 #9
Den siger ikke noget særlige lyde eller beep. DEn siger nok bare som den altid har gjort. jeg har prøvet at være inde i det bios, og rykket rundt på harddrive, CD drev osv. men det hjælper ikke rigtigt. Hvad skal jeg nærmere se på der inde?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 14:51 #10
prøv at gå ind der hvor der står: Advanced - Storage configuration - Sata operation mode. Der må IKKE stå AHCI. Hvis der gør det, så tryk på enter og ret det til noget med Sata i stedet. Hvis der står AHCI, kan XP ikke se harddisken.
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 15:10 #11
Der er ingen "advance" fane, kun disse: Information - Main - Security - Boot - Exit. Og jeg kan umieddelbart ikke finde nogle steder hvor der står hverken AHCI eller SATA.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. december 2010 - 15:15 #12
Er der nogle steder hvor du kan se:

Master 1
Slave 1
Master 2
Slave 2

Eller noget i den stil ?
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 15:44 #13
Nej ikke rigtigt, der står disse punkter:
Information:
Cpu type
Cpu speed
IDE1model name
IDE1serial number
IDe2model name
IDE2 model number
Systems BIOS Version
VGA BIOS Version
KBC Version
Serial number
Asset tag number
Produkt name
Manufacture name
Main:
System time
System date
system memory
extended memory
VGA memory
Quiet boot
Power display
network boot
F12 boot menu
D2D recovery
Security:
Set user password
Set supervisor password
Password on boot
Boot:
Harddrive
Floppy drive
CD-ROM/DVD drive
Network boot
Exit:
Exit saving changes
Exit discarding changes
Load setup defaults
Discard changes
Save changes

Er der noget her I kan bruge til noget?
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 15:48 #14
Når den starter op skriver den dette:
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM
Operations system not found

Og det er noget den er begyndt med fra den ene dag til den anden.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 16:39 #15
Prøv den der;Load setup defaults. Derefter tryk på F10, når der spørges om du vil gemme, tryk Enter.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 16:40 #16
Har du XP CDén?
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 17:25 #17
Det skete der ikke det store ved, ja jeg har CD'en..
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 17:36 #18
Prøv følgende:
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Her skriver du så
chkdsk /p /r
  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen
Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 18:06 #19
Jeg sætter CD'en i og booter, så begynder den i "Windows Setup" Nede i bunden står der en "Setup is loading files ....", en masse forskellige ting, drivere, controllere ect. Efter lidt tid har den loaded alle disse ting, og så skriver den "setup is starting Windows". Så afslutter den med at skrive:
" Setup did not find any hard disk drivers installed in your computer. MAke sure your hard disk drivers are powerd on and properly connected to your computer, and than any disk-related hardware configuration is correct. This may involve running a manufacture-supplied diagnostic or setup programe. Setup cannot continue. To exit Setup, Press F3."

Jeg kan slet ikke vælge noget med at installere eller repererer, og jeg kan kun vælge F3 til slut og så er den bare tilbage til samme "gamle jeg".
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 18:16 #20
Så vil jeg foreslå, at du piller harddisken ud af computeren, og ser om stikket sidder rigtigt i.
Hvis det gør, skal du nok prøve disken på en anden computer. F.eks. bare på USB indgangen.
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 18:18 #21
Avatar billede majaj85 Nybegynder
05. december 2010 - 19:42 #22
Harddisken sad ikke ordenlig fast, så nu virker den igen:-) Meget hjælpsom flim klip, da jeg ikke andede hvordan en harddisk så ud. 1.000 tak for hjælpen og tålmodigheden. Så er der en lille dreng som er glad igen:-)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2010 - 20:47 #23
Ja det var da dejligt at der skulle så lidt til:)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2010 - 14:56 #24
Husk at lukke spørgsmålet. Det gør man normalt ve at bede 1 eller flere om at lægge et svar, som man derefter accepterer.
Men jeg samler ikke på point, så du lægger bare selv et svar (skriv hvad som helst) som du efterfølgende accepterer og hiver point hjem til dig selv:)