Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 10:50 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Andre programmer i stedet for Word/Excel

Hej,

Har hørt der findes programmer på nettet der er lige så gode som Word og Excel, og som stadig kan åbne Word og Excel.

Men hvilke programmer er det man kan bruge?
Avatar billede mvhansen Nybegynder
02. december 2010 - 10:55 #1
Hej
Jeg vil mene at OpenOffice kan.
du kan hente den gratis på nettet

http://da.openoffice.org/

mvh
mvhansen
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 11:03 #2
mvhansen har ret. Glimrende program, kan både åbne filer fra Microsoft Office, og gemme i samme format igen, hvis man ønsker det.  :-)
Avatar billede infested Nybegynder
02. december 2010 - 11:29 #3
der er dog en del fejl i "oversættelses" fasen fra exel dokument til open office's version men hvis det ikk er de store udregnings databaser har det ikk det store at sige...
mens at deres version af word har nogle sider der er stærkere end microsoft word tilgengæld har den så oss svagere sider...

det er dog elt klart et super freeware program!! helt sikker værd at bruge hvis man ikk vil smide en masse penge efter office-pakken
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2010 - 12:05 #4
og til OpenOffice kan du køre med alle de sprogpakker, du vil - så hvis du lige skal lære russisk, så bare skift til den stavekontrol.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 12:42 #5
Har lige prøvet at hente programmet ned, men dey lader ikke til det fungerer som jeg troede.

Har modtaget et word dokument der er en ny version, og den kan jeg ikke åbne med den word jeg har. Havde håbet at openoffice ville kunne åbne det. Kan det lade sig gøre?

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2010 - 13:00 #6
hvis du har et 'windows live id' (ellers kan du lave et), så via
http://office2010.microsoft.com/da-dk/web-apps/office-web-applications-FX100996074.aspx
der kan du køre office-2010 på nettet (en nedbarberet version).
Der findes også et oversættelsesprogram, så ældre word kan læse de nye formater (hvis du bare lige skal læse nogle få dok, og ikke giver arbejde på nettet)
http://www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?FamilyID=941B3470-3AE9-4AEE-8F43-C6BB74CD1466
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 13:05 #7
Som nævnt vil jeg prøve et program der minder om Word/Excel - altså ikke en opdatering af Word/Excel. Så skal ikke have en opdatering af Word/Excel.

Dog skal jeg gerne kunne åbne Word/Excel dok. når jeg modtager disse på mails.

Har et .docx dokument som jeg ikke kan få åbnet. Har derfor hørt at der findes andre programmer (alternativt til Word/Excel) som er lige så gode, og som kan åbne Word/Excel dok.). Har derfor prøvet at hente OpenOffice, men kan ikke åbne det .docx dokument.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 13:55 #9
claes57: Og hvad hjælper det på? åbne word? så word kan åbne .docx? eller til openoffice?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 14:10 #10
Hmmm, Open Office 3.0 og opefter burde kunne åbne .docx filer.

Hvilken udgave har du hentet?
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 14:19 #11
Føler mig sgu lidt dum - hvor ser jeg hvilken version jeg har hentet? (det er den nyeste på deres hjemmeside, håber jeg.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2010 - 14:22 #12
i Hjælp/om er versionsnummer - det skal være 3.2.1

odf-converter bruger du til at åbne en docx-fil - programmet laver så bare en odt-version, som openoffice i hvert fald kan læse.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 14:39 #13
Så lykkedes det at få det rigtige program ned. Version 3.2.1.

Men for at åbne et word.docx, skal jeg så først gemme det dok. og så åbne med OpenOffice? Eller er der en nemmere/hurtigere vej?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 14:50 #14
Den burde kunne åbne den uden at gemme som doc først.

Prøv at gemme den på harddisken, åbn Open Office, og forsøg at åbne filen herfra.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 14:53 #15
Kan godt åbne, hvis jeg først gemmer. Ville bare undgå dette.

Er det ikke muligt at bruge OpenOffice som default program når man skal åbne et word fra en mail?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 14:55 #16
Du skal ændre filassociationen, hvilken udgave af Windows bruger du?
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 14:58 #17
Jeg bruger Vista, og aner ikke hvor jeg finder "filassociationen" henne?

Bare jeg både kan bruge gamle word dok. samt OpenOffice dok. samtidig?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 15:05 #18
Når du skriver Word dok mener du så ikke doc?
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 15:11 #19
Jo, dokumenter
Avatar billede vejmand Juniormester
02. december 2010 - 15:13 #20
filassociationen kan du ændre ved at højreklikke på filen, vælg at åbne Open Office og flueben i "Brug altid dette ´progarm"

Ca sådan, har ikke Vista på maskinen, så er ikke sikker....
Avatar billede mickeycph Nybegynder
02. december 2010 - 15:54 #21
Det lader til at det virker. :-)

Tak for alle jeres kommentarer og rådgivning. Kan jo desværre kun give point til den ene af jer, så det bliver jo den som oplyste programmet først. Håber det er ok.