Avatar billede 2248JK Nybegynder
01. december 2010 - 22:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af billedeformat på billeder 10x15 - 16x9 - 21x9 eller andet?

Hej

Jeg er en ivrig amatørfotograf og jeg bruger en del tid på at redigere mine billeder. Normalt tager mit Canon 550D billeder i 10x15, men hvad bringer fremtiden, for det format passer jo ikke til hverken fladskærm eller PC?

Jeg er nået dertil hvor almindelige fotoalbums er døde og jeg regner med at jeg i fremtiden kun kommer til at se mine billeder digitalt på en eller anden måde.

De sidste par måneder er jeg begyndt at beskære mine billeder i 16x9, for det format passer til min fladskærm, PC og min mobil, men er det format i fremtiden? Det næste bliver jo nok at vi skal have en fladskærm/pc/mobil der er 21x9 og skal jeg så til at beskære igen?

Hvad tror I at fremtiden bringer og hvilket format vil I anbefale at jeg beskærer mine billeder i?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
01. december 2010 - 22:49 #1
10:15, 16:9 eller 21:9 eller hvilke andre formater, man nu kan tænke sig, ingen af dem bør være udslagsgivende for, hvordan et billede beskæres.

Du kan bruge dem som udgangspunkt for, hvordan du vil tage billedet, men beskæringen bør altid foretages, så den fremhæver den historie, du ønsker at fortælle.

Derfor vil beskæringen være forskellig fra billede til billede, og en erfaren fotograf vil allerede tænke på beskæringen ved kompositionen, før han/hun trykker på udløseren.
Avatar billede milter Ekspert
01. december 2010 - 23:26 #2
Og hvis dit spørgsmål mere går på at få billedet til at fylde hele skærmen eller så meget som muligt af den, så er her et andet forslag.

Tag billederne i det format, dit kamera giver dig og gem dem på din computer/DVD/eksterne harddisk eller hvor du nu gemmer det. Behold originalerne uredigeret, og hver gang du vil bruge dem til et eller andet, så åbn kopier af dem i stedet og rediger dem. På den måde kan du altid få det bedst mulige ud af dem i enhver situation uden senere at fortryde, du har smidt noget væk.
Avatar billede 2248JK Nybegynder
02. december 2010 - 08:49 #3
Hej Milter

Tak for din kommentar.
Når jeg tager billeder sørger jeg altid for at der er plads til en efterfølgende beskæring, men mit spørgsmål handler mere om præsentationen af billedet.

Når jeg ser et billede i 10x15 på en 16x9 skærm, så synes jeg, at det ser sjusket ud. Det er klart at et billede kan blive specielt hvis det er beskåret kvadratisk, eller lodret stående, men jeg synes at det er sjusket hvis et helt almindeligt liggende billede ikke fylder pladsen helt ud på min skærm. Det er jo det samme når tv bliver sendt i de gamle formater på en 16x9 skærm. Vildt irriterende.

Tænker jeg helt forkert?

Tror du at kameraerne kommer til at tage billeder i 16x9 som standard i fremtiden? Altså istedet for 10x15
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 13:26 #4
Du skriver "10x15" men en rigtige betegnelse for det er 2:3. Det kommer af, at 10x15 cm tidligere var en almindelig størrelse for print af negativer på 24x36 mm.

"Tænker jeg helt forkert?"

Tjah, efter min og mange andre fotografers mening gør du :-) Du kan med kompositionen af billedet forøge at komme så tæt på, at en beskæring i f.eks. 16:9 kan laves, uden vigtige detaljer i billedet skal skæres væk. Jeg har f.eks. et billede, som er splejset sammen af 7 forskellige billeder, og slutresultatet er printet ud i størrelsen 16x130 cm :-)

Hvis endelig billedet skal skæres til i 16:9 format, så gør det et billede ad gangen med en beskæring, som fastholder fokus på det, du vil vise med billedet.

Kompositionen af billedet er meget vigtig. Faktisk har kunstnere gennem flere århundreder været klar over betydningen af en gylden regel, som på engelsk kaldes "Rule of thirds". Man skal selvfølgelig ikke altid følge den slavisk, men den er god at have i baghovedet. Kig på linkene herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds

http://www.essortment.com/all/photographycomp_rejl.htm

Tremtidens formater? Tjah, det er svært at sige, men gør som mig og mange andre: Rediger ALDRIG på et originalt billede. Brug en kopi i stedet og opbevar originalerne på en 200% sikker måde.
Avatar billede 2248JK Nybegynder
02. december 2010 - 21:57 #5
Hej Milter

Tak for dine gode svar og links.

Det har været en stor hjælp.

Smid et svar, så sender jeg point.

Tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 22:27 #6
Velbekom og god arbejdslyst.

Og ja, pointsystemet og forskellen mellem at lave et "Svar" eller en "Kommentar" er lidt forvirrende. Jeg dumpede selv i, da jeg startede her på eksperten.dk.

Princippet er, at en spørger med et problem tilbyder nogle af sine egne point som en form for belønning til den/dem, som hjælper ham/hende med en løsning. Hvis ikke der findes en løsning, kan spørgeren tage pointene tilbage ved selv at lave et "Svar". I det her tilfælde skulle du altså have skrevet dit sidste indlæg som en "Kommentar" og ikke et "Svar".

For at flytte pointene fra din til min konto skal du derefter klikke på "Accepter" ved den bruger, du vil give pointene, i dette tilfælde mit "Svar" her og afvise dit eget "Svar".

Jeg ser ikke så stort på det med point, men andre gør, og den rigtige forståelse af pointsystemet fremmer mulighederne for hurtig og god hjælp her på eksperten.dk fremover :-)