Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 18:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med trådløst netværk

Hej eksperter

Jeg er nu ved at gå kold på, at få installeret mit trådløse netværk. Jeg har på et tidspunkt købt en netgear trådløs router WPN824v2, som jeg har haft til at fungerer det gamle sted jeg boede. Jeg er nu flyttet, og har derfor lige fået en ny internet udbyder. Jeg prøver nu forgæves at få min trådløse router til at virke, men det ser ud til at ingenting hjælper. Jeg har prøvet at restarte routeren, men det vil heller ikke fungerer. Jeg kan godt komme ind i selve setup wizarden via routeren, men kan bare ikke få det til at virke!

Det skal siges, at jeg er en RIGTIG dummy hvad angår opsætning af pc´er mv., hvorfor jeg håber der er nogen der kan forklare mig på en meget pædagorisk måde hvordan jeg kan få det til at virke.

Please please hjælp mig!

/Casper
27. november 2010 - 19:46 #1
har du evt STOFANET :)
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
27. november 2010 - 19:57 #2
Altså du kan godt komme på nettet via kabel, men ikke via trådløs?
og du kan godt kontakte din router via trådløs?
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 20:08 #3
Hej igen

Min internetudbyder er ikke Stofanet. Det er fullrate;o)

@ Spil-eksperten:

Yeps jeg har ingen problemer med at komme på via kabel, men som du siger så kan jeg ikke komme på det trådløse netværk, og jeg kan kontakte min trådløse router (altså komme ind i setup´en) når jeg har forbindelse fra den medfølgende hardware fra fullrate via kabel sat til den trådløse router og kabel fra den trådløse router til min bærbar.

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
27. november 2010 - 21:08 #4
og din router og dit trådløse, virkede fint da i boede et andet sted?
det lyder lidt underligt...
du har altså ikke været inde og ændre i wireless konfigurationen siden det virkede?

Kan du heller ikke finde routeren via trådløs på din bærbar?
Lyser de rigtige lamper på routeren?
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 21:35 #5
Ja det virkede fint det andet sted, men jeg har været nødsaget til at genstarte routeren da jeg havde glemt mit password til at logge på netværket. Det er noget tid siden, at den har været sat til nemlig.

Jeg har efterfølgende været inde og ændrer i wireless konfigurationen, hvilket har resulteret i, at jeg har genstartet routeren igen. Går den så ikke automatisk tilbage til fabriksindstillingerne?

Jeg kan godt finde routeren via trådløs til den bærbar, men jeg tror umiddelbart at det er en fejl 40 et eller andet sted ;o)
Har du nogen ideer til hvor den fejl 40 kan ligge? Iøvrigt kan jeg også ser routeren via min playstation, men jeg kan heller ikke loggge på herfra :o(

Tak for hjælpen so fare :o)

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
27. november 2010 - 21:58 #6
Du skal nok konfigurere dine wireless settings..
hvis du stadig har manualen kan du jo se hvordan man gør der..
har ikke selv en netgear router men det er jo næsten det samme med dem alle sammen

log in på routeren: (brugernavn = admin, password= password)
tryk på: wireless settings..

SSID = navnet på routeren, som du kan se på din liste over trådløse netværk på din computer.

Region = Hvor du bor
Channel = vælg en tilfældig channel... her kan andre enheder som også bruger trådløs data-signaler forstyrre din internetforbindelse. Det er ikke noget man oplever særlig meget men det kan være..
Tryk apply

og i bunden af siden kan du vist nok lave et password, der gir adgang til din forbindelse, så din nabo ikke kan komme på uden passwordet!..
(det kan godt være du skal trykke på en knap der hedder passphrase for at kunne få lov til at skrive dit password)
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 22:04 #7
Ok det prøver jeg lige, og vender tilbage ;o)

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
27. november 2010 - 22:04 #8
på din bærbar kan du så prøve at se om du kan få kontakt.. ellers skal du måske ændre i netværk-instillingerne for wireless på den også..?

control panel -> netværk connection -> højreklik på wireless forbindelsen -> nummer 2 fanebrev (wireless connection) -> aktiver= use windows to configure my wireless...

apply
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 22:59 #9
Ok det virker stadig ikke :o(

Nu har jeg prøvet følgende;

Jeg har genstartet routeren igen, hvorefter jeg har fået kontakt til routeren via setup wizarden. Når setup wizarden kører så søger den efter forbindelse -> Den finder efterfølgende DHCP detected -> herefter testes internet forbindelsen -> hvilket er ok. Sidst testes internet forbindelsen med de settings der er, og her kommer den med en fejlmeddelse, hvorefter jeg trykker på et link den kommer med og jeg ryger ind i routerens setup. Herefter har jeg prøvet at gøre som i #6, hvilket virker fint (jeg kan dog kun få lov til at vælge channel 06). Jeg kan tilmed se den trådløse router og det navn jeg har givet den via "opret forbindelse til netværk". Jeg kan endvidere tilslutte mig ved hjælp af mit password. Inde i vis status står den og sender og modtager, hvilket jeg formoder at den skal. Jeg kan dog ikke lige finde ud af det der skrives i #8. Er det fordi min bærbar er windows vista? og kan det have nogen betydning?

Jeg er virkelig en dummy til det her :o(

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
27. november 2010 - 23:23 #10
nej det skulle ikke have nogen betydning at du kører vista..

har ikke selv vista så der er jeg lidt på bar bund..

Jeg forstår ikke dit problem lige nu...
Kan du op din bærbar se routeren?
Kan du på din bærbar connecte til routeren?..
hvad for en fejlmeddelelse kommer der?..
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
27. november 2010 - 23:40 #11
Jeg værdsætter virkelig din hjælp ;o)

Jeg kan på min bærbar se routeren. Jeg kan også via den bærbar connecte til routeren.

Jeg prøver så at åbne internet explorer, også siger den "siden kan ikke vises". Så trykker jeg på diagonsister problem, også skriver den følgende fejlmeddelse;

"Det er ikke muligt at kommunikerer med primær DNS-server (192.168.1.1)"

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 00:31 #12
har du sat den til automatisk at finde ip adresse?...
for prøv at sætte den primære dns-server til 192.168.1.254
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
28. november 2010 - 01:11 #13
Ja jeg tror den er sat op til automatisk at finde IP. Jeg har prøvet at sætte den primære DNS-server ligesom i #12, men det virker ikke. Jeg har lavet et udtræk fra Router status som jeg håber du kan se noget ud af af. Udtræket er vist herunder;

Account Name WPN824
Hardware Version V2H1
Firmware Version  V1.0.20_1.0.1

Internet Port
MAC Address          00:18:4D:81:B9:5B
IP Address            192.168.1.33
DHCP                  DHCPClient
IP Subnet Mask        255.255.255.0
Domain Name Server    89.150.129.22

LAN Port
MAC Address          00:18:4D:81:B9:5A
IP Address            192.168.1.1
DHCP                  ON
IP Subnet Mask        255.255.255.0

Wireless Port
Name (SSID)          NETGEAR
Region                Europe
Channel              6
Mode                  Auto 108Mbps
Wireless AP          ON
Broadcast Name        ON

Jeg har endvidere prøvet at "release" og herefter "renew". Jeg aner simpelthen ikke hvad der er galt, men jeg håber du kan hjælpe udfra ovenstående oplysninger ;o)

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 11:30 #14
okay... der skulle ikke være noget galt der..
(192.168.1.1) er den rigtige dns..

du skal også sørge for at patchkablet fra din Fullrate-router er sat i en LAN-port - du må altså ikke bruge WAN-porten..
..
prøv evt i dcm at skrive
"ipconfig /flushdns"
..
og prøv at kør uden windows firewall lige midlertidigt..
..
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
28. november 2010 - 12:40 #15
@ Spil-eksperten

Nu virker det sku ;o) YES YES YES. Det var en STOR fejl 40. Som du havde en mistanke om, så har jeg under hele processen kørt med patch-kablet i WAN-porten og ikke i en af LAN-portene.

Jeg er bare super glad nu, og det bliver kæresten også for hun slipper for alle kablerne i stuen ;o)

Tusinde tak!

Hvordan kan jeg giver dig point?

/Casper
Avatar billede spil-eksperten Nybegynder
28. november 2010 - 13:34 #16
Det var så lidt...
men ja.. noget af en fejl 40 :P

kan først give point når man har givet et svar... og det har jeg så nu

Held og lykke med det!
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
28. november 2010 - 13:49 #17
Perfekt!

Endnu engang tak for hjælpen :o)

/Casper