Avatar billede bungi Novice
16. november 2010 - 14:41 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside optimering til Internet Explorer

Jeg er begyndt at kunne lave hjemmesider til firefox. Men jeg har problemer med at få hjemmesiden til at se ud som den skal i Internet explorer. Så jeg ville høre om nogen havde nogle fifs eller har nogle direkte links til en tortural om hvorledes man kan optimere sin hjemmeside til IE

På forhånd tak :)
Avatar billede Authiel Nybegynder
16. november 2010 - 14:51 #1
Kald mig gammeldags, snæversynes eller så meget andet. Men efter min mening så lad vær med at bruge for mange kræfter på at optimerer noget som helst til IE... Efter hvad jeg har hørt og læst så kommer den nye IE til at køre efter FF standarder... Så hvis din side virker til FF så burde den også virke helt fint i IE lige så snart de launcher den nye udgave... Ellers mener jeg det er forholdsvis nemt at finde noget på google, prøv at søg efter noget i retning af "CSS optimizing for IE"
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2010 - 15:01 #2
#1
Klart den skal optimeres til IE. Der går år før alle har IE 9 og som jeg har forstået det, kommer det aldrig til at virke i XP (hvis den i det hele taget bliver released til XP).
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2010 - 15:02 #3
Men får du din side valideret her http://validator.w3.org/ burde den fungere i alle browsers.
Avatar billede Authiel Nybegynder
16. november 2010 - 15:04 #4
#2
Ja okay, det er så jo så der vi kan se forskellen på informations kildernes troværdighed. For det sidste jeg hørte var at IE9 ville komme inden for 6 måneder, men en mandatory updater på de gamle IE versioner. Men bøjer mig gerne for andre som ved mere end mig omkring den nye IE.

Så hvis #2 har ret, så se bort fra min kommentar.
Avatar billede bungi Novice
16. november 2010 - 15:08 #5
Jeg har søgt rundt omkring efter det, men det er meget lidt jeg har fundet. Jeg hader også IE, men jeg skal sælge hjemmesider til små firmaer, til tider ledt af den lidt ældre befolkning, hvilket for det meste gør at de kun har IE. Men hvis det du siger med 6 måneder er rigtigt, så kommer jeg til at danse på bordet!
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2010 - 15:09 #6
Og fordelen ved IE9 er bl a at de endelig er kommet på HTML5 vognen. Men det hjælper jo ikke hvis man koder HTML 4 ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2010 - 15:11 #7
#5
IE9 er frigivet i beta til vista og win 7, men ikke xp.
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. november 2010 - 15:12 #8
Men igen, overhold standarderne inden for HTML og CSS, så fungerer dine sider i alle browsers ;o)
Avatar billede bungi Novice
16. november 2010 - 15:13 #9
Jeg bruger den faktisk også, men jeg mener ikke jeg kunne få det til at virke med det? Men jeg prøve lige at bruge den igen i dag, og så skriver jeg lige om det virker eller ej.
Avatar billede keysersoze Guru
16. november 2010 - 15:49 #10
Jeg er rimelig sikker på at MS ikke hverken tør eller kan tillade sig automatisk at installere en ny version til fordel for gamle - dels pga nogle af alle de monopol-sager der er efter MS og fordi rigtig mange firmaer er fanget i gamle versioner pga gammel software der kræver fx IE6. Derfor bliver man nødt til at forholde sig til en mindste fællesnævner og derfor som regel udvikle både til IE7, IE8, FF og måske et par andre browsere.

Uden at være fortaler for den ene frem for den anden (selvom det nok kommer til at lyde sådan) så har FF bestemt lige så mange fejl/uhensigtsmæssigheder som IE - men har man vænnet sig til kun at kode til den ene er det klart at man hurtigt kommer til at se sig sur på den anden når det ikke lige spiller her. Når alt kommer til at, som også nævnt nogle gange allerede, så vil valid kode og ikke mindst en DOCTYPE gøre store underværker og de sidste % unøjagtighed til hver browser må man "lære" så man kan arbejde sig ud af dem.

http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx
Avatar billede bungi Novice
16. november 2010 - 19:48 #11
Jeg prøvede at validere html, som var uden fejl og css. Css havde fejl, men det er fordi jeg har brugt lidt css3, som IE selvfølgelig ikke kan. Men jeg har hørt at man skal skrive helt andre ting når der gøres brug af IE.
Eksempler:

http://net.tutsplus.com/tutorials/html-css-techniques/9-most-common-ie-bugs-and-how-to-fix-them/

Men jeg søger en større liste hvor man kan se hvordan man retter IE bugs
Avatar billede bungi Novice
16. november 2010 - 20:20 #12
Forresten, hvis i går op i points, så skal jeg nok give jer der gerne vil have nogen, i bruger trods alt jeres tid herinde
Avatar billede bungi Novice
28. januar 2011 - 18:30 #13
Lukning af tråd, der der ikke har været nogen der søger points