Avatar billede sbilde Nybegynder
10. november 2010 - 09:49 Der er 6 kommentarer

Freeware program der kan logge alle directories på arkiv DVD'er

Hej Eksperter,

Er der nogen der kender til et godt program som kan bruges i forbindelse med, at logge directories på arkiv DVD'er?

Ideen erm at brænde gammelt materiale ned på nogle DVD'er så de ikke fylder på serveren. Når man så skal bruge noget af det gamle materiale, så kan man søge på hvilken DVD det ligger på... Så man ikke skal dem alle igennem eller skrive det ned på old school manér.

Hilsner fra
Søren
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 09:57 #1
Har lavet et program i C# der gjorde noget lignende en gang... og så eksporterede til til en CSV eller TXT fil...

Dog var der ingen struktur i det, så der skal skrives lidt om i koden, men hvis du kan kode c# kan jeg da godt give dig source filerne...

Bruge det selv til at mappe min ekstern harddisk, for at have en liste over mine eksterne, og på hvilken af de eksterne der lå hvad for nogle filer. fx.

HD1
Passwords.txt
spam.test
fix.cmd
bla.bla

osv. osv. Det eneste der lige skal smides ind er så en Directory.CurrentDirectory(); og så skive den, så tror jeg du har noget der kan bruges.
Avatar billede chalde Seniormester
10. november 2010 - 10:58 #2
Hvis det skal være meget simpelt, så kan "dir /s > indhold.txt" bruges. Men så får du også bare et tekstdokument med alt indholdet.
Der kan leges lidt med forskellige attribs på dir kommandoen.
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 11:02 #3
du kan også bruge den indbyggede tree funktion i cmd'en og så pipe det ned i en txtfil... Det ville faktisk være det nemmeste for dig.. så lave en batfil der kører det...

cd Diskdrev:
diskdrev:
tree > c:\map over cd.txt
Avatar billede sbilde Nybegynder
10. november 2010 - 13:16 #4
Hej alle,

Tak for jeres svar. Da jeg ikke kan kode og gerne vil have et automatiseret program, så søger jeg et system der allerede eksisterer.
Jeg har tidligere arbejdet med et program der kunne dette, men kan desværre ikke huske hvad det hedder ...

Mvh.
Søren
Avatar billede j3ppah Novice
10. november 2010 - 13:23 #5
hold lige windows knappen nede og tryk r
skriv "cmd"
tryk enter
skrice "cd dit cd drevs botstav" fx. "cd e:"
tryk enter
skriv "e:"
tryk enter
skriv "tree"
tryk enter..

Kan du bruge det output der kommer der, hvis du kan få smidt det i en txt fil. for så kan jeg lige lave en bat fil for dig der gør det. og gemmer det automatisk i en bat fil,
Avatar billede Safeman Nybegynder
10. november 2010 - 18:08 #6
Bare husk at data på både CD'er og DVD'er ikke holder evigt!

Opbevaringen er af stor betydning, bla. temperaturforandringer og anden fysisk håndtering/overlast, har indflydelse på hvor længde dine medier holder og så er de nemme at stjæle, hvis nogen fik de tendenser. Derudover vil du stadig have behov for en backup af dine data, da de nu kun ligger et sted, på dine DVD'er.

Diskstorage er efterhånden kommet langt ned i pris, så spørgsmålet er hvor meget der egentlig er at spare, i forhold til besværet med at finde relevant data igen. Du kan selvfølgelig stadig ikke undgå backup, som har du meget statiske data, der ikke tilgås særlig tit, kan du vælge at tage en backup af til DVD, men altså kun backup, så du har data 2 steder.

Den nemmeste og sikreste løsning er dog, at finde en god leverandør af online backup og derigennem sikre dine data. Du kan så vælge om du vil sikre alle dine data, eller blot dem du mener er mest kritiske.

- Safeman