Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 18:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

SSH . Opret forbindelse?

Hey.

Jeg har en linux server hvor der kører et mindre website, jeg kan sagtens tilgå min server på det netværk som computeren er på. Men jeg kan ikke komme til serveren når jeg er på andre netværker. Nogen der kan hjælpe mig, så det er muligt at oprette forbindelse fra bærbar til serveren når jeg er på et andet netværk, såsom skolens netværk??

Hilsen `Qet
Avatar billede aero Nybegynder
31. oktober 2010 - 18:16 #1
Du skal jo sætte en FTP server op, kender ikke linux men mon dette ikke kan bruges.
http://www.chinalinuxpub.com/doc/www.siliconvalleyccie.com/linux-hn/ftp-server.htm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 18:37 #2
Nu er der jo ingen grund til at bruge en gammel og usikker protokol som FTP, når man har adgang til SSH.

Spørgerens problem er muligvis at serveren sidder på et netværk bag en firewall eller router, der blokerer for adgang til ssh udefra. Man kan normalt bare åbne for den relevante port, 22 eller noget andet.

Ved at bruge port 22 ud mod verden garanteres at der kommer masser af forsøg på login. Så, måske en anden port...
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 18:46 #3
Så altså jeg logger ind på min router, men hvilken porte skal jeg åbne og hvilken ip?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 18:51 #4
Ja. Prøv først med 22 mod den IP, som din server har. Du skal sikkert bare gøre det samme, som der allerede er gjort med port 80.

Når det virker kan du overveje en anden port.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 18:53 #5
Kan jeg tage en helt tilfældig port, også får det til at virke? Og hvordan er sikkerheden med hensyn til hackerer osv?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 18:59 #6
Hackere? Træk netstikket ud, så er du rimeligt sikker.

Ja, du kan tage en tilfældig port, fx 7913, men du skal sørge for at enten routeren oversætter fra 7913 til 22, hvis den kan det, eller at ssh-serveren på maskinen lytter på 7913. Og så skal man angive den port, når man forbinder.

Lidt sikkerhed kan man få ved at begrænse de IP-adresser der må forbinde til ssh.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:04 #7
Hm, jeg kan stadig ikke helt få det til at virke. Altså min port range skal være fx 7913 til 22 ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 19:07 #8
Nej, et range er et område af portnumre. Umiddelbart ser det ud til at din router ikke kan oversætte portnumre.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:08 #9
Jeg sidder med en sitecom WL-176, næsten ny router, Hvad kan jeg så gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 19:11 #10
Jeg kender ikke din router, men hvis den ikke siger noget med "source port" eller "destination port" - eller sådan noget - så kan den nok ikke.

Du kan beholde port 22, eller lave det om til port "7913" på din linux-maskine.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:17 #11
Hvordan ændre jeg portene på min server?

Beklager, har ikke så meget forstand på det endnu...

Har kun adgang til terminalen, serveren kører uden grafikkort.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 19:23 #12
Nede i /etc/ssh finder måske en configurationsfil, hvor man kan ændre det. Men start lige med port 22 og se om det virker.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:24 #13
Det har jeg forsøgt, det virker ikke? Jeg kan stadig ikke oprette forbindelse fra et andet netværk.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:37 #14
Hvordan ved jeg at porten til min linux server bruger port 22?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. oktober 2010 - 19:40 #15
Det er default værdien, så det gør den af sig selv, kan man sige.
Avatar billede QetOnFire Nybegynder
01. november 2010 - 08:52 #16
Jeg prøver lige, så vender jeg tilbage engang i aften.