Avatar billede rubberduckone Nybegynder
09. oktober 2010 - 23:58 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket CMS?

Hej,

Administerer et mindre website for en idrætsforening. Har googlet lidt omkring, men er blot blevet forvirret på et højere plan. Kan nogle hjælpe eller nuancere lidt med fordele og ulemper samt evt. forslag til hvad der fungerer godt og sammen. Er newbie på området (men ikke mht IT), så på forhånd undskyld for evt. dumme spørgsmål <Blush>

Har ide om at lægge over i CMS med tilhørende DB mm, freeware foretrækkes. Sitet er hosted via webhotel.

Skal have mulighed for:
- fler rolle styring
- alm. brugere kan lægge news, billeder og klip op
- alerts, når nyheder opdateres
- kalender events med start og sluttid
- lukkede zoner til særligt autoriserede roller
- forgotten password - request funktion
- blogs

Forestiller mig noget LAMP+Joomla el.lign, men:

- kan man fx. kombinere Joomla med WordPress?
- anbefales styring med eller uden frames eller via CSS eller...?
- hvad er AJAX ift?

Nogen der har nogen gode reference sites at starte på?

Al hjælp og gode tips er yderst velkomment - på forhånd tak.

;o) RD
Avatar billede Ganlik Nybegynder
10. oktober 2010 - 00:12 #1
Hey rubberduckone,

Jeg bruger selv Drupal CMS, og er meget tilfreds med det. Det er 2 år i træk blevet kåret til det bedste CMS, og kan alle de ting du ønsker :)

Det er også meget sikkert at bruge, dette kan bevises ved at selveste det hvide hus i USA bruger Drupal på grund af sikkerheden.

Hvis du vil have mere at vide kan du kigge på drupal.dk og drupal.org

Hilsen
Ganlik
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2010 - 01:31 #2
Jeg vil også umiddelbart anbefale Drupal. De fleste lader også til at synes, at det er langt mere brugervenligt end Joomla.

Og et par svar på dine spørgsmål:

- Du kan ikke som sådan kombinere Wordpress og Drupal, men Wordpress kan sagtens lægges på et subdomæne eller en undermappe. Alternativt er der garanteret et godt blog-modul i Drupal.
- Hvad mener du med "styring med el. uden frames eller via CSS"? Hvis vi taler HTML og design, så er frames efterhånden rimelig dødt og du bør benytte CSS. Jeg tror faktisk også, det vil være temmelig besværligt at prøve at få Drupal til at arbejde med frames.
- Hvad er AJAX i forhold til hvilket? :) Hvis du spørger, hvad AJAX er, så er det en JavaScript-metode til at hente eller gemme indhold uden at skulle loade en side. Du kunne fx. bruge det til at kode en chat, eller teste om et brugernavn er ledigt uden at loade siden. I forhold til Drupal er der sikkert forskellige moduler der benytter AJAX, når det er nødvendigt. :)
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
10. oktober 2010 - 01:43 #3
Tak for hurtige svar. Skal nok vende tilbage og vurdere senere. Faldt lige i min videre søgning over en nyttig oversigstsliste:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_content_management_systems
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
10. oktober 2010 - 01:51 #4
2biaz - Tak for forsøg på forklaring. Spørgsmålenes mangel på klarhed, illustrerer min forvirring rimelig godt. Jeg er nok ikke helt klar over, hvad jeg egentlig spørger om - eller  nærmere, jeg mangler sammenhæng og overblik - og derfor bliver det nok lidt "tåget".

Mht. AJAX tænker jeg på en sammenligning over imod LAMP+"CMS".
Har bla. læst: http://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_%28programming%29, men savner lidt forståelsen af, i hvilken sammenhæng det så indgår.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
15. december 2010 - 23:43 #5
Hej 2biaz og Ganlik,

Vil gerne give jer lidt point hver for svarene, men kan ikke lige se, hvordan jeg skal gøre det?

Det er meget længe siden jeg sidst har brugt systemet i større omfang og det er i mellemtiden lavet om - samtidig med at jeg så også har svedt alt ud om hvordan det fungerede - skidt cocktail / ;o)

Gode ideer?
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
15. december 2010 - 23:44 #6
... det kan jeg så se her - nu hvor jeg har "svaret" // ;o)

Smid et "svar" hver, så returnerer jeg lidt point.
Avatar billede w13 Novice
15. december 2010 - 23:50 #7
:)
Avatar billede Ganlik Nybegynder
16. december 2010 - 09:11 #8
:)