Avatar billede hschak Nybegynder
19. september 2010 - 19:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skærmkort og Larrmende blæser

Hej . min blæser på mit skærmkort Radeon x1300/x1550 512 MB
er begyndt at larme utroligt meget faktisk ikke til at holde ud til at høre på. Er der nogle gode råd til hvorden dette kan udbedres.
Ved godt jeg Bare kan købe et nyt kort men det er pengene ikke til lige p.t.
Hvor længe ´vil det evt holde hvis den pilles fra blæseren ?
Pcén bruges ikke til nogle tunge spil kun til internet mail og word.

tak
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2010 - 19:49 #1
Den holder ikke til at koble blæseren fra.
Er det en standard 4x4 cm blæser?
Mener ikke de koster alverden.
Avatar billede hschak Nybegynder
19. september 2010 - 19:53 #2
Ja det er en standard blæser ,
Nej vidste jeg jo egentlig ogsåp godt det ikke ville være smart at koble den fra (:
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2010 - 19:57 #3
Jeg vil ikke anbefale at frakoble blæseren.. der er en risiko for at kortet er færdigt efter ganske kort tid, også uden at du bruger maskinen til spil eller lign.

Der er dog flere andre løsninger:

- Tjek og rens blæseren for støv (støv medfører øget varmeudvikling) fjern evt. køleprofilen og monter den igen med ny kølepaste.
- Køb og monter en mere støvsvag blæser eller en helt passiv køleprofil
- Køb en blæser-regulator

Jeg har haft denne billige Zalman fanmate regulator og var ganske tilfreds: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=105458

Med den kan du regulere hastigheden på din blæser manuelt. Der er dog stadig en risiko for overophedning, men hvis du holder lidt øje med temperaturen bør der ikke være nogen problemer. Samtidigt kan du sætte max blæs på når du nu en sjælden gang har brug for det.
Avatar billede vuffe Nybegynder
20. september 2010 - 10:28 #4
Hvis du har en gammel blæser af en eller anden slags liggende (kabinetblæser er ganske fine) kan du tage sådan en, og så montere den med strips. Bare sæt den til at puste luft direkte ned på kortet eller kortets køleprofil. Jeg har selv gjort det flere gange og det virker fint, ofte meget bedre, fordi blæseren er mere kraftig end de små som er indbygget på kortet.

En ny køleprofil koster dog nok heller ikke mere end en 100-200 kr., hvis det er det du vælger at gøre istedet.
Avatar billede hschak Nybegynder
22. september 2010 - 04:05 #5
Lukker valgte at leve med larmen til der er penge til et nyt kort.
det er nok i bund og grun det bedste.
Avatar billede hschak Nybegynder
22. september 2010 - 04:07 #6
Ups et svar ikke meningen .. jeg vil gerne dele pointene ud til jer i kom jo med nogle løsninger alle. så tak for hjælpen tros alt.
Avatar billede vuffe Nybegynder
22. september 2010 - 18:18 #7
(ved ikke om jeg var til megen hjælp, men her er et svar i givet fald)