Avatar billede smount Nybegynder
15. september 2010 - 12:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Regne-performance i Excel?

Hej med jer Eksperter,

Jeg er på udkig efter en ny laptop, der skal bruges til at beregne en masse data i Excel og generel databehandling.

Jeg vil derfor høre jer hvilke faktorer (i prioriteret rækkefølge) der er afgørende for, at man kan få kalkuleret data hurtigst muligt?
Da den skal bruges som en arbejds-laptop, er der et krav om, det skal være en Lenovo.
Avatar billede smount Nybegynder
15. september 2010 - 12:57 #1
Til information, er de maskiner der bliver brugt i øjeblikket af modellen T60.
Avatar billede Bamma Nybegynder
15. september 2010 - 13:20 #2
Nu synes jeg en t60 er en fin maskine, men det du søger for at få en så hurtig udregning som muligt, er cpu kraften du skal kigge efter.
i7 processorene er de hurtigste på markedet nu.
og de er i lenovo T510 serien. Du kan få det samme i R-serien, men T udgaverne, har et meget mere robust kabinet, og jeg tror osse man får nogle flere garentier fra lenovo.
Avatar billede smount Nybegynder
15. september 2010 - 15:15 #3
Mange gange tak for svaret.
Hvis man skulle prioritere de forskellige faktorer der påvirker en maskines evne til at beregne data, hvordan skulle den så se ud?
1. Processor
2. Ram?
3. OS?
Ect?
Avatar billede Bamma Nybegynder
16. september 2010 - 14:51 #4
1. Intel i7 uden tvivl
2. ved ikke om jeg skal nævne hastigheden, men mængden mindst 4gb
3. win7 64-bit køre fantastisk, undgå vista det er det samme som win7 den æder bare lidt flere resourser.

Man kan få SSD drev, som er noget hurtigere end almindelige harddiske. Men det vil ikke gøre beregninger nu hurtigere, det vil gøre opstart af computer og programmer hurtigere uden tvivl, men hvis det skal have en effect på beregnings hastigheden, skal det være simple udregner i store mængder, frem for advanceret udregninger.
Desuden er SSD drev noget dyre end HD drev og er langt mindre i kapacitet. om det er nødvendigt eller ej på den front vil jeg sige det kommer an på hvor nærig eller gavmild man er med sine penge.