Avatar billede heyn Nybegynder
10. september 2010 - 16:46 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Gratis og nemt cms-system

Hej Eksperter.

Nogle af mine venner har en side hos en udbyder af et CMS-system til deres landshold.
Men de er nødt til at bruge udbyderens webhotel, og de kan ikke selv lave grundlæggende designændringer på siden. Det skal de betale udbyderen for. De føler sig stavnsbundne til udbyderen.

Desuden skal jeg udvikle og designe den side der skal anvendes når der næste år afholdes EM hos os. Jeg skal sikre at vi får et CMS-system til dette.

Jeg kan programmere PHP og kan anvende MySQL som de fleste webhoteller jo understøtter nu om dage.

Jeg har brug for et opensource CMS-system der ikke kræver at jeg skal bruge 2 - 3 måneder på at sætte sig mig ind i strukturen i koden når jeg skal udvikle designet til siden, tilpasse systemet til de kommende brugere og tilføje nye features. Måske vil jeg senere indføre flash-elementer, link til facebook gruppen og lign. Max. en måned med en gratis vejledning til dokumentationen i koden. Og helst objektorienteret, dog ikke nødvendigvis med klasser i koden.
CMS-systemet skal alligevel være så avanceret at det ikke sætter begrænsninger hvis jeg på et tidspunkt vil lave mere avancerede tilføjelser.
Systemet skal være på dansk, el. i som minimum være indrettet således at jeg kan tilføje en dansk sprogfil selv.
Endelig skal systemet på brugersiden være MEGET nemt tilgængeligt. Brugerne skal ikke bruge måneder på at sætte sig ind i hvordan de anvender det. Når de skriver i det skal det som når de skriver i word, og de skal kunne sætte billeder ind i teksten på samme vis som man gør i word.

Ja - Det var mange krav, men når EM skal afholdes vil der blive mange brugere af systemet.
Har nogle et par gode forslag til et system der lever op til de fleste af mine krav?

Mvh. Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
10. september 2010 - 16:50 #1
Det må ikke være således at brugerne af cms-systemet er nødt til først at sætte sig ind i betydningen af en masse nørd-ord for at kunne anvende det.
Avatar billede acore Ekspert
10. september 2010 - 17:05 #2
En mulighed er php-fusion.

Det er i dansk udgave og der er god support på dansk. Der er en gratis håndbog. Det er nemt at lære, forstå, og rette i. Du kan bruge tiymce som editor. Der er en del tilføjelser og temaer tilgængelige. Der er en struktur, så det er let at lave egne tilføjelser (på flere niveauer).

Det er ikke med klasser. I hvilket omfang det sætter begrænsninger for dig er svært at sige, når du ikke fortæller hvad du vil.

Men prøv det - det er den memmeste vej til at finde ud af det. Du kan installere det selv eller prøve på opensourcecms
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2010 - 17:11 #3
hvis det er til begrænset brugergruppe (ikke em i fodbold), så se på fx http://www.freeguppy.org/?lng=en
det er meget simpelt, og der findes udvidelser til medlemsstyring, faq, blog, kalender med info osv...
det kører bla på http://www.lonehertz.dk/ i en stærkt reduceret udgave.
og der er designs på fx http://www.vracinformatique.com/vracinfo/download.php?lng=fr (du skal kunne lidt fransk - Télécharger er download)
Avatar billede danco Nybegynder
10. september 2010 - 17:21 #4
Hvad er der nu i vejen med WordPress ?
Der findes al den dokumentation du overhovedet får behov for i form af diverse diagrammer mv.
Avatar billede kinky123 Nybegynder
10. september 2010 - 17:34 #5
:D
Avatar billede heyn Nybegynder
10. september 2010 - 21:50 #6
Jeg er ikke helt sikker på hvad kinky123's svar betyder?

Danco:
Er WordPress ikke et system specifikt rettet mod blog's?

claes57:
Nej - Det er ikke kvindelandsholdet i fodbold.
Men stadig - Når Canadiske, tyske og norske landshold i curling kommer til Tårnby skal de helst kunne opdatere deres holds del af siden i deres eget sprog, ikke fransk, uden så mange problemer.
Jeg må erkende at mit fransk var ikke godt nok til at kunne forstå hvor meget og hvor lidt systemet kan.
Dokumentationen til koden fattede jeg slet ikke. Nok fordi jeg kun kan tælle til 10 på fransk.

acore:
PHP-Fusion? Jeg vil prøve at installere det på min localhost og se hvad det kan.

Mvh Christian
Avatar billede danco Nybegynder
10. september 2010 - 22:09 #7
WordPress er ganske rigtigt et system der er rettet mod et blogsystem i sin reneste form. Dog kan man konstatere at mange, også store hjemmesider, bruger Wordpress til som CMS system.
Avatar billede LNG.DK Novice
11. september 2010 - 13:42 #8
Avatar billede acore Ekspert
11. september 2010 - 15:53 #9
Ang php-fusion:

Du finder den nyeste version - 7.01 på http://www.php-fusion.co.uk/downloads.php?cat_id=23 og du finder de dertil hørende danske sprogfiler på http://php-fusion.dk/downloads.php?cat_id=26 - vælg "Danske sprogfiler til PHP-Fusion v7.01"
Avatar billede webcreator Nybegynder
14. september 2010 - 06:51 #10
Hej,

Du bør virkelig prøve Sitemagic CMS (http://sitemagic.dk). Det er præcis hvad du søger. Simpelt, let at bruge, der er stor fokus på at skabe kode af høj kvalitet (også objekt-orienteret), og udvikler-dokumentationen er nem at forstå: http://sitemagic.org/dev
Jeg vil gætte på at du kan begynde at lave dine egne udvidelser i løbet af en dag eller to. Det er ligeledes nemt at tilpasse design-skabelonerne.

Til brugerne findes der en nem start-guide på adressen http://cms-guide.dk

God fornøjelse med løsningen :-)
Avatar billede komputerdk Mester
14. september 2010 - 08:28 #11
Jeg kan kun anbefale cmsmadesimple.org (har prøvet e107, joomla , xoops, guppy ,og mange andre ) det kræver et minimum af evner (selv min mor kan finde ud af at opdatere deres egen side). Der findes mulighed for at installere moduler fx forum , frontenduser etc.

En samling af cms hvor man kan afprøve dem er opensourcecms.com
Avatar billede heyn Nybegynder
17. september 2010 - 21:56 #12
Hej Alle.

Mange gode input. Fik øje på flere gode CMS.

Alle inspirerende input har fortjent et SVAR så smid det.

Umiddelbart prøver jeg Joomla. Så får jeg se. Som jeg ser det er der både moduler til ehandel, brugergruppestyring, brugergrænseflader i mange sprog og en del andet.

Måske er Sitemagic også god, men gratisudgaven er med XML, ikke mysql, og vores klubs pengekasse er MEGET slank.

Hvis i tørster efter flere point så se
http://www.eksperten.dk/spm/919087

Mvh og tak fra Christian
Avatar billede acore Ekspert
17. september 2010 - 23:46 #13
Kommer her...
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. september 2010 - 12:12 #14
Hej igen.

Der er ikke forskel på om Sitemagic CMS benyttes med XML eller SQL.
Når du udvikler kode til Sitemagic CMS, bruger du nogle klasser som er ens, ligegyldigt om den underliggende database er XML eller SQL.

$db = new SMDataSource("MinDatabaseTabel");

$data = new SMKeyValueCollection();
$data["navn"] = "Michael Jespersen";
$data["alder"] = "31 år";

$db->Insert($data);

Ligeledes når du skal hente data:

$records = $db->Select("*", "navn LIKE '%Michael%'", "navn DESC");

Sitemagic CMS er det eneste system hvor du kan bruge SQL sproget oven på XML-data. Du kan dog ikke lave avancerede joins, unions og den slags, men det kan man ofte klare på andre måder.

Se mere her: http://sitemagic.org/dev/ApiDS.html

Jeg vil dog tro at I primært har brug for at lave design-mæssige ændringer. Her vil i med 100% sikkerhed blive gladere for Sitemagic CMS. Prøv at downloade en skabelon til Joomla, og se om du kan gennemskue den. Prøv så at downloade en skabelon til Sitemagic CMS. Der er pokkers til forskel. Joomla's skabeloner er et rod af PHP og HTML. Joomla er også mere avanceret, men jeg bryder mig bare ikke om at blande layout og serverside-kode.
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. september 2010 - 12:13 #15
... i skabelonerne til Sitemagic CMS er der kun brugt HTML/CSS og optionalt JavaScript - dvs. du får en meget renere løsning.