Avatar billede kasperbro Nybegynder
04. september 2010 - 17:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Mangler et program til Texas TI-89 Titanium - Hydrostatik + hydrodynamik

Jeg mangler et program til min lommeregner Texas TI-89 Titanium,
der kan gøre det lettere for mig at regne med:
Bernoullis ligning
Poiseuilles lov
Viskusitet
Reynolds tal
Lineær middelhastighed
LaPlaace-love for cylinder + kugle..

Ofte har jeg problemer med at substituerer og anvende de rigtige formler, så det jeg søger er et program, hvor jeg angiver div. oplysninger og vælger, hvad jeg vil have som output typisk:
Volumenhastigheder: m^3·s^-1
Lineær middelhastighed: m/s
Tryk i lukkede systemer: Pa
med mere

Hvis der er brug for mere præcis litteratur henvisning:
Medicinsk Biofysik 1+2
  Hydrostatik; elasticitet af kar og væv (kap. 5.5-5.10)
  Strømning i kar (kap. 6-7)
  Luftarter og respiration (kap. 10) Kredsløbet og hjertets pumpefunktion (kap. 8)

Der må være nogen der har haft de samme ønsker som mig - har googlet, mv.
Hvis der findes et relevant program til lommeregneren så gives der point til den der har det bedste bud - også hvis vedkomne selv er forfatter til programmet!
Avatar billede teknik Juniormester
04. september 2010 - 20:44 #1
Har ikke gransket det nøjere, men et af TI's egne programmer her

kunne være svaret
http://education.ti.com/educationportal/sites/US/productDetail/us_ti89ti.html?bid=3

dette ingeniør program ser lovende ud
http://education.ti.com/educationportal/sites/US/productDetail/us_mepro_89.html

mvh :-)
Teknik
Avatar billede kasperbro Nybegynder
06. september 2010 - 08:43 #2
Jeg har checket programmet - det ser lovende ud, bortset fra,
det ikke kan regne med Poiseuilles lov, fandt heller ikke LaPlaace-love for cylinder + kugle..

Derudover er det svært at gennemskue noget af nomenklaturen, dvs. hvad div. forkortelser står for, når de ikke matcher standard symbolerne..

Hvis der kommer et bud med et program der er mere specifikt rettet mod hydrostatik + hydrodynamik vil det være fint (på engelsk fluid statics + dynamics)..
Avatar billede kasperbro Nybegynder
20. september 2010 - 23:37 #3
programmet er okay, men der er mange mangler og symbolerne afviger fra de standardiserede.. ellers okay.. den bedste funktion er stadig SOLVE()