Avatar billede casparsen Nybegynder
20. august 2010 - 11:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

EFS Dekryptering.....

Hej

Jeg har en kollega med følgende problem

Hun har fået hjælp af en "ven" til at lave backup af alle hendes digital billeder til en ekstern USB disk.

Efter noget tid går PC'en ned og bliver ominstalleret.

Nu kan hun så ikke se billeder o.a. da de er krypteret med EFS i Windows XP.

Mon nogen har kendskab til brute force værktøjer som kan hjælpe ?

Har fundet nogle værktøjer men de kræver alle at det oprindelige certificat er blevet eksporteret  -  det glemte hendes ven desværre    :-(
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2010 - 12:44 #1
Bruteforce? Hvor mange timer/år må det maks tage?
Avatar billede casparsen Nybegynder
20. august 2010 - 13:00 #2
Jeg ved godt at det vil tage lang tid.... men er der overhovedet nogen former for brugbare værktøjer / løsninger
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2010 - 13:13 #3
Elcomsoft har et værktøj med en såkaldt "Scan for keys by sectors".

Hvor godt det virker, og hvor stor chancen er for at finde noget brugtbart på en ominstalleret disk, det er svært at spå om.
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2010 - 13:21 #4
Og det er rent faktisk EFS? Jeg har i tidens løb set mange tage fejl af EFS og NTFS-rettigheder
Avatar billede casparsen Nybegynder
20. august 2010 - 13:25 #5
Det er faktisk prøvet....  no result...... derfor spm. her
Det bliver hun sgu nok ked af    :-(

(Godt det ikke er mig )
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2010 - 13:36 #6
Ja, den er ikke helt nem.

Nogle af svaghederne ved EFS kan man ikke rigtig udnytte, når der ikke er adgang til den original installation.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 13:49 #7
Beklager, kan heller ikke komme med opløftende information.
Det eneste måde jeg kan komme i tanke om, er at hun MÅSKE har en chance for at få sine billeder igen, hvis hun kontakter eks. ONTRACK som udfører disasterrecovery.
Dog er det en MEGET DYR løsning, hvor vi snakker mange tusinde kr.

Men gem for alt i verden disken, og lad være med at gøre mere ved den. Hvis der er installeret et nyt os på den, så tag den ud af maskinen, og lad være med at benytte den.
Om 3-5 år er der garanteret et program som kan hente billederne ud, på trods af EFS krypteringen...
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2010 - 13:51 #8
Men tag alligevel lige et blik på dette produkt.
http://www.elcomsoft.com/aefsdr.html
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. august 2010 - 17:31 #9
Om 3-5 år? Vil du angribe de krypterede filer direkte?

XP/SP1 bruger 256bit AES som standard. Så medmindre nogen finder en banebrydende svaghed i krypteringen samt har noget ret langhåret hardware stående i kælderen, så ved jeg nu ikke ...
Avatar billede casparsen Nybegynder
23. august 2010 - 09:15 #10
Hmmm...  om ikke andet fik jeg min mistanke bekræftet
Det er ikke realistisk at håbe på de kan genskabes  :-(

Men tak for div. kommentarer  !
Avatar billede casparsen Nybegynder
24. august 2010 - 08:57 #11
kan vist godt lukke den her...