Avatar billede jokkejensen Novice
18. august 2010 - 10:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Beholder en side sin værdi hos google hvis man midlertidigt fjerner den med noindex

Hej.

Jeg laver SEO for en shop.

De har nogle sæson produkter, som er ret godt indexeret.

Disse sider ønsker de ikke altid at vise, men jeg er i tvivl om hvordan vi bedst får sikret at de til næste sæson ikke skal starte forfra.

Hvad er bedst :
1: Tilføje noindex/nocache på de enkelte sider, og skjule dem helt fra sitet, på denne måde fanger google dem stadig, men viser dem ikke i resultaterne - og vi kan hurtigt få dem frem igen.

2: Fjerne dem helt, og smide dem på når de skal vises.

Jeg ved de får en form for "news" factor hos google når den møder noget nyt, og de bliver midlertidigt presset i top, men på det lange løb vil de hurtigt falde igen. Det drejer sig om produkter der allerede nu ligger på SERP 1, på ret vigtige nøgleord.

Andre gode råd er velkomne.

Venligst
Jacob.
Avatar billede madx Nybegynder
18. august 2010 - 12:41 #1
Hej Jacob

Allerførst - hvis der er sæson på varen, vil der også være sæson på søgningerne.

Set i det lys, ville jeg i dine sko ikke gøre noget, hvis du/I iøvrigt er tilfreds med placeringerne.

Du kan aldrig være sikker på at komme i front igen, hvis du først trækker dig.

Med hvis du absolut skal deranke, så ville jeg gøre det ved at ændre på sitets primære interne parametre, dvs. ændre den interne linking, ændre tekster osv., men lade alt andet være iøvrigt.

Google organisk egner sig generelt ikke til sådanne manøvrer og du er i risikozonen for slet ikke at komme til tops igen. Men det afhænger selvfølgelig af flere faktorer....

Mvh. Henrik
Avatar billede jokkejensen Novice
18. august 2010 - 12:48 #2
Ja, men problemet ligger i at disse varer slet ikke er på lager i den periode, og derfor ikke kan købes.

Vi har talt om at skjule dem fra sitet, bedst muligt. Og ellers tagge varen med at den er udsolgt, og fjerne købsmulighederne.

Ville dette ikke gøre, så brugerne ikke direkte finder varen, hvis de gør, kan de ikke købe - men google har dem stadig i sit index.

?

Vh
Avatar billede madx Nybegynder
18. august 2010 - 15:20 #3
I skriver som det er: "Produkt x" sælges ikke i øjeblikket, men kan købes igen d. xx. mdr.

Og fjerner eller sætter købsknappen til grå/inaktiv.

Herved fortæller I jeres potentielle kunder, at I har varen og evt. er stedet at huske. Det er da ærgeligt helt at fjerne sig fra markedet, når man ellers er den rette butik. Så let er det vel heller ikke at få kunder ;-)

Skal det være rigtig godt tilbyder I en email, som sendes når varen igen er på lager til ny sæson.
Avatar billede jokkejensen Novice
18. august 2010 - 15:26 #4
yeah, holder mig til den så.

Dropper du et svar.

/J
Avatar billede madx Nybegynder
18. august 2010 - 15:33 #5
Held og lykke med det :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
18. august 2010 - 15:36 #6
jo tak !