Avatar billede realone Nybegynder
17. august 2010 - 17:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Omdanne brudstykker af lyd fra .mkv til .mp3

Hej eksperter,

Nu har jeg søgt lidt på må og få på Google, men frem for at installere 49 sharewareprogrammer, der alle lover guld og grønne skove, vil jeg hellere spørge jer.

Jeg har en .mkv-fil liggende, hvori der er et lille lydklip på to sekunder, jeg gerne skal have rippet og omdannet til mp3.

Hvilke programmer skal jeg bruge og hvordan gør jeg?

På forhånd tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2010 - 17:16 #1
Hvis du kan afspille filen kan du optage den med Audacity. Audacity kan herefter lave den om til mp3 hvis du har en lame.dll fil på pc. Det har du hvis du kan afspille mp3.
http://audacity.sourceforge.net/download/ (gratis)
Avatar billede realone Nybegynder
17. august 2010 - 17:30 #2
Jeg har lige hentet programmet og prøvet at optage. Det lyder dog på kvaliteten som om, at én eller anden har stået med en mikrofon i nærheden af højttalerne og optaget det dén vej. Og jeg har kigget i indstillingerne, den står ikke til at optage fra mikrofonen.

Jeg har bare afspillet filmen og trykket på optag i programmet - hvad gør jeg forkert?
17. august 2010 - 18:21 #3
Under hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

... [kontrolpanel] [Lyd] - disable [Microfon] ?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2010 - 18:38 #4
Når du optager fra nettet skal du bruge "stereo mix"
Skyderen på højttaleren til venstre skuer du ned til ca 1/3.
Tryk på søjlerne overst til højre, og juster niveauet med skyder hvor mikrofon er. Signalet på ikke overstyre, da det så kommer til at lyde slemt. Indstil så den næsten når op til 0 i lydens kraftigste passage. Så skulle niveau passe.
Avatar billede realone Nybegynder
21. marts 2011 - 11:45 #5
Undskyld sent svar. Smid lige hver et svar, så deler I pointene.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2011 - 15:45 #6
svar