Avatar billede Greenseeker Praktikant
17. august 2010 - 10:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sortere værdier uden formater?

Hey!

Har en lang liste med data 1000 rækker i 10 kolonner. De enkelte rækker er ikke formatteret ens, men sorteringsfunktionen flytter celleformatet med når den sorterer. F.eks. bliver baggrundsfarven flyttet med rækken når der sorteres...

Hvordan undgår jeg det? Gerne med lidt VBA-kodesnak... :o)

Bruger 2007-udgaven.

på forhånd tak!
17. august 2010 - 10:56 #1
Hvad er det for en formatering, du ønsker flyttet? Er det udelukkende baggrundsfarven, eller......?

Er baggrundsfarevn lagt i de enkelte celler, eller har du anvendt Betinget formatering? (Betinget formatering kunne være en løsning!)
17. august 2010 - 10:57 #2
Rettelse:
Hvad er det for en formatering, du [b]IKKE[/B] ønsker flyttet?
Avatar billede Greenseeker Praktikant
17. august 2010 - 11:39 #3
I denne sammenhæng er det kun baggrundsfarven... Den skal bare være fast, og skal ikke sorteres med når rækkerne bliver sorteret.
17. august 2010 - 11:44 #4
Benyt Betinget formatering til at ændre baggrundsfarven!
Avatar billede Greenseeker Praktikant
17. august 2010 - 13:49 #5
Hmm... Altså baggrundsfarven er ikke knyttet til værdien i cellerne, og skal ikke ændres på noget tidspunkt. Kæder betinget formatering ikke altid formatet sammen med værdien af cellen, eller kan man indstille den anderledes...?
17. august 2010 - 13:59 #6
Nu har du stadig ikke forklaret hvad der skal udløse markeringen med en anden farve.

Men der er intet til hinder for at Betinget formatering kan knyttes til f.eks. en bestemt række eller, som man ofte ser, hver anden række marekeres med alternativ farve.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
17. august 2010 - 15:07 #7
Ja, det er netop hver anden række der har en anden farve, og det bliver der lavet rod i når jeg sorterer... Er der ingen mulighed for at sorteringsfunktionen "ser bort fra" formateringen?

Hvordan gør jeg så med betinget formatering, hvis det er eneste mulighed?
17. august 2010 - 20:54 #8
Nej, det er der ikke!

Den betingede formatering med f.eks. denne formel:
=REST(RÆKKE();2)>0
løser problemet.
Avatar billede Greenseeker Praktikant
01. september 2010 - 06:58 #9
Hej igen!

Måtte en tur på ferie... :o)

Tak for hjælpen, det virker fint!