Avatar billede Oder Nybegynder
14. august 2010 - 19:47 Der er 5 kommentarer

Windows licens spørgsmål

Hej,

Jeg har lige to hurtige spørgsmål angående licenser til windows 7 primært, dog meget generalle.

1. Hvad er en OEM version, for på windows egen side siger de den skal sælges med en computer og ikke må sælges uden. Dog kan man finde dette på edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=GFC-00597&sp=all&pid=660408

Vil denne version virke på én maskine, altså blot den første den bliver installeret på. Eller er det én maskine aktiv af gangen?

2. Hvad er forskellen på Medie og licens og kompletpakke, blot om det er vista eller 7? f.eks. disse?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660398
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=447017

på forhånd tak

/Daniel
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
14. august 2010 - 20:33 #1
OEM er egentlig kun til nye pc'ere .. de binder sig til den enkelte computer og kan ikke flyttes til en anden computer hvis du senere skifter din computer.

Licens, er en papir licens, så at sige.. det er blot serie nummeret og klistermærket, men ingen cd at installere fra

Medie er installations disken, uden licens

Komplet er både medie og licens
Avatar billede Oder Nybegynder
14. august 2010 - 20:54 #2
Ok tak for svaret.

Lige 2 hurtige afklaringer.

1) den OME ville den så kunne køre på en computer man selv samler? og er det til at vide hvilken hardware komponent den evt "binder" sig til?

2) Medie og licens er i så at sige det samme som komplet, korrekt?

Tak igen, og hvordan giver jeg dig de 30 point hvis du vil have dem? er ny her :)

/Daniel
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. august 2010 - 21:19 #3
1) Ja.
Versionen af styresystemet er den samme. Det er kun licensen der er forskellig.

2) Ja.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. august 2010 - 21:23 #4
1) fortsat:
Den binder sig til en kombination af det hele.
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 09:26 #5
Jeg har omregistreret min oem af Vista Home Premium 64. Det foregik over noget "tast selv" via telefon og var noget med tro og love.