Avatar billede Lazie Nybegynder
03. august 2010 - 16:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Multimedia hjemmenetværk

Hejsa,

Jeg sidder lige og planlægger hvordan mit fremtidig pro hjemme multimedie netværk skal være, hvad der skal bruges og hvordan det skal spille sammen. Jeg ender ud med at at have et komplet PDS netværk, med flere dobbelt-stik i huset, som skal ende ud i X-felt. Jeg har kigget på LK IHC net, og flexcabling, men kunne godt tænke mig at hører nogle erfaringer og få lidt mere viden bag.

Jeg har 100% styr på datadelen, der hvor det halter lidt, er TV og Tele netværket.

Tele:
Jeg forestiller mig der er en telefonlinje udad huset med eet telefonnummer. Dette skal selvfølgelig kunne deles ud i huset på netværk (alt efter hvordan nettet er patch'ed op), således at man kan have en telefon i samme rum om man ønsker, hvor man kan benytte telefonen fra.
Netværket i huset kører med RJ45, så der skal selvfølgelig RJ45 <> RJ11 kabler til.
Løsningen må også gerne være skalérbar således at jeg senere kan koble en ekstra tlf. linje på hvis behovet melder sig.

Hvilke udstyr skal jeg benytte i X-felt for at switche tele signalet?
Noget særligt man skal tage højde for? Baluns, længder etc....

TV:
Skal også konverteres fra RJ45 til HDMI eller hvad man nu lige kunne forstille sig.
Igen skal løsningen være fleksibelt, så alt efter hvordan der er patched op i X-felt, så skal man kunne sætte TV til hvilket som helst stik. Er klar over standarderne for PDS kablet ikke trækker den høje frekvens så der skal noget balun halløj til igen.

Igen..
Hvilket udstyr skal jeg bruge i X-felt for at fordele tv signalet ud i huset?
Er der nogle særlige mærker nogen kan anbefale?
+/-'er?
Erfaring på TV og/eller tele?

I bund og grund skal det jo ende ud i at netværket som er kablet som fast installation, skal kunne benyttes til lige hvad man ønsker sig af data/tele/tv/audio whatever... Altså så man kan kører NAS, mediecenter og alt andet og rigtig udnytte multimedienetværket som er lidt mere advanceret end standard data netværk.

Jeg vil meget gerne have nogle links til udstyr og priser.

Håber der er nogen som har lidt erfaring, og kan hjælpe min tanker på vej i den rigtige retning.
Avatar billede mads375 Juniormester
03. august 2010 - 21:59 #1
for 30 point, ej det er sku for nærigt, lol.
Avatar billede Lazie Nybegynder
04. august 2010 - 00:16 #2
@mads375:
Nu er det jo ikke ligefrem fordi jeg beder om løsningen til en integral ligning for atom fysik?
Desuden bør hjælp og udveksling af viden (om ikke andet for lige at vise man faktisk kan nok), ikke afhænge af point? Med mindre point herinde kan finansiere et par nye kondisko :D hehe
Avatar billede mads375 Juniormester
05. august 2010 - 21:06 #3
Ej det var egentligt også bare en dårlig joke. Sorry ;-)
Avatar billede Lazie Nybegynder
26. november 2010 - 21:49 #4
lukker