Avatar billede tumlehund Nybegynder
23. juli 2001 - 17:09 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

BIOS: beeeeeeeep!!!

Min computer siger:
DUUUUT (varer 2sek.) - pause (varer 1 sek.) - DUUUUT (varer 2sek.) - pause (varer 1 sek.) - DUUUUT (varer 2sek.) - pause (varer 1 sek.)..... you got the picture...?

Dette bliver den bare ved med indtil jeg slukker.

Jeg har fundet ud af, at ovenstående betyder memory error. Desværre hjælper det ikke at skifte RAM\'en ud med noget andet. Det mystiske er, at det RAM jeg piller ud virker i en anden maskine. Hvordan f..... kan det lade sig gøre??? Maskinen står altså og brokker sig over noget RAM som rent faktisk virker... HJÆLP!!!
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
23. juli 2001 - 17:10 #1
Er det ikke dit graffikkort, som der er noget galt med??
Avatar billede flyvende_farmor Nybegynder
23. juli 2001 - 17:10 #2
Køling Køling...Det er u et fleste tilfælde Køling,,

Hvor stor er din CPU ?
Avatar billede guiron Nybegynder
23. juli 2001 - 17:11 #3
Det kan være at du har sat ram hastigheden for højt op i din BIOS??

Det kan også meget vel være at der er et eller andet i din computer som ikke sidder helt ordentligt i. Det melder nemlig ofte tit den samme fejl som du har beskrevet

/Kristian
Avatar billede jelzin101 Praktikant
23. juli 2001 - 17:11 #4
>>har du prøvet at sætte rammen i i en anden rækkefølge (se i manualen til dit bundkort> der står hvordan)
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juli 2001 - 17:13 #5
Avatar billede guiron Nybegynder
23. juli 2001 - 17:14 #6
Jelzin er inde på noget.

Der er to ting der dæmrer for mig her..

1. Du ska huske at sætte den langsomste ramblok i socket 0. (den tæller 0 1 2), da denne er med til at afgøre hastigheden for de andre ram.

2. Der er en indstilling i din BIOS hvor du kan vælge RAM hastighed.. Denne kan du prøve at sætte til 3T.. Det burde virke. :)

/Kristian
Avatar billede tumlehund Nybegynder
23. juli 2001 - 17:20 #7
heh... jeg er glad for jeres entusiasme!

Menøøøh her er lidt flere facts:
- RAM\'en sidder i Dimm slot 0 (1 stk 256MB Kingston)
- RAM-hastigheden i BIOS er sat til laveste
- Køling kan ikke være problemet, for den kom med fejlen, da jeg startede den op imorges (efter at have hvilt sig en hel nat)
- Netkortet er pillet ud
- Grafikkortet har jeg også skiftet
- Når jeg prøver at resette CMOS (med en jumper), så sker der ingenting (stadig DUUUUT)

Avatar billede guiron Nybegynder
23. juli 2001 - 17:22 #8
Hehe..  Du har da vist prøvet det som vi andre har.. *G*

Har du OC\'et din maskine??
Avatar billede tumlehund Nybegynder
23. juli 2001 - 17:24 #9
Nope, ingen overclocking... :)
Avatar billede guiron Nybegynder
23. juli 2001 - 17:26 #10
Interresant..

Tumlehund, du er da ellers den heldige type hva?? :)
Avatar billede guiron Nybegynder
23. juli 2001 - 17:27 #11
Jeg tror ikke der er andet at gøre end at gå i gang med den skide trælse fejlfinding..

flå ALT ud af computeren, og sæt delene i, en af gangen.. Når der er en der fremprovokrere bippet, er det den der er skyld i fejlen..

Fik du prøvet det med at sikre dig at alting sidder ordentligt i??

/Kristian
Avatar billede tumlehund Nybegynder
23. juli 2001 - 23:13 #12
OK... nu skal I høre:
Jeg flåede alt ud, undtagen RAM, HDs o grafikkort. Den bippede stadigvæk. Så prøvede jeg at pille IDE-kablerne til HD\'erne ud af bundkortet... Lortet startede op uden problemer!

Så satte jeg IDE-kablerne i igen, og lortet startede op... Hvad fanden???

Nu har jeg så installeret de nyeste drivere fra VIA, samt service pack 2, og de nyeste drivere til Highpoint RAID controlleren (sidder på bundkortet=Abit VP6).

Det er som om der er noget knas med enten mine 2 HD (som sidder I striping RAID), IDE-kablerne eller måske RAID-controlleren eller stikkene, eller...???????

Anyway - Nu må vi se om det har hjulpet, selv om jeg stadig har mistanke til bundkortet har een eller anden fejl...
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 09:36 #13
Hehe... kort tid efter jeg skrev ovenstående, skulle jeg jo lige prøve noget....

Jeg prøvede lige at LIRKE en LILLE smule ved mine IDE-kabler (som sidder i IDE3 og IDE4), og vupti! Maskinen frøs... Ikke noget med Blue Screen of Death eller noget, nej, den frøs bare...

Hvad kan det være???
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 09:42 #14
Nyt kabel, der skal ikke så meget til før de bliver løse.
Har selv en masse defekte kabler liggende, der blev rykket for meget i dem!
Er det et 40- eller 80 leders, tag det gamle med til forhandleren!
Avatar billede skwat Praktikant
24. juli 2001 - 10:03 #15
efter at have læst http://www.eksperten.dk/spm/84839 og dette spm. er jeg sikker på at du er den heldige ejer af et defekt MotherBoard - Jeg har selv haft et PII-II motherboard som blev ved med at påstå at der var en ramfejl.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 10:10 #16
skwat>> Hvordan kan du være sikker på det? Jeg synes det ser ud som det er een (eller flere af følgende:
- Harddisk(e)
- IDE-kabel(er)
- RAID-controller
- IDE-stikkene på bundkortet

Hvis computeren kan fryse, når jeg lirker ved stikket på bundkortet, må det betyde, at der ikke er ordentlig forbindelse. Jeg vil MEGET gerne høre, hvis du mener noget andet. Jeg vil gerne have nogle facts, at du \"er sikker på\" at det er mit motherboard, kan jeg ikke bruge, hvis jeg skal bytte motherboardet i forretningen... :-)
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 18:37 #17
OK, drenge, så nærmer vi os målet!!!

Jeg tror jeg har lokaliseret fejlen - here goes:
Jeg havde som sagt pillet alt ud, undtagen RAM, grafikkort og de to HD, som sidder på henholdsvis IDE3 og IDE4 (som kører på RAID-controlleren). Når jeg tændte for computeren begyndte den med sit DUUUT-show. Jeg slukkede nu computeren og hev begge IDE-kablerne ud, så der kun sad grafikkort og RAM i maskinen. Computeren startede op UDEN DUUUT-lyde...

Så satte jeg IDE-kablerne i igen, og prøvede at starte op. Computeren startede op - det var mystisk.... Jeg kom ind i Windows, og jeg prøvede så at lirke lidt på IDE-kablerne - pludselig frøs computeren... Hmmm... det var mærkeligt.. Jeg slukkede computeren og prøvede at hive dem ud igen, og tændte - computeren startede igen op uden problemer...

Så prøvede jeg at sætte det ene IDE-kabel i, computeren startede op... Så slukkede jeg og satte det andet i (så de begge sad i) - computeren begyndte så at sige DUUUUT!!!!!!!

Nu skiftede jeg IDE-kablet med et andet (80 pins ATA100), og prøvede at starte op - computeren begyndte straks at sige DUUUT.....!!!

Ergo:
Det må være IDE-stikket på bundkortet, eller RAID-controlleren det er galt med. Det er i hvert fald det, som jeg synes det ser ud til.

Hvad siger I? Har jeg ret, eller overser jeg noget?
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 18:41 #18
Noget tyder du er tæt på, men det er ikke godt hvis det er mobo, kan du reparere det stik, kan det være gået løs?
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 19:02 #19
Hvis jeg har ret, skal jeg vel bare have byttet bundkortet - det er jo stadig inden for garantien... :-)

Stikket sidder ikke løst, og jeg kan ikke se, at der skulle være noget i vejen med det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 19:06 #20
Ka´ du så komme ned og få det byttet omgående ;o)
Avatar billede tumlehund Nybegynder
26. juli 2001 - 09:33 #21
hehe... ja, nu skal jeg lige have skrevet en reklamation (jf. betingelserne hos multimediaworld.dk), og så må jeg se at få afleveret lortet... Jeg håber fandme ikke det kommer til at tage alt for lang for dem at finde ud af at jeg skal have et nyt motherboard... ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juli 2001 - 10:33 #22
Takker for pointene, og så vil vi ikke se dig igen med beep og bop og i hvor går det goft ;o)