Avatar billede christian_h Nybegynder
03. august 2010 - 09:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre font i Text form felt i beskyttet dokument i Word 2007

Hej eksperter.

Jeg har et word 2007 dokument, hvor der er en række tabeller, som skal udfyldes af forskellige brugere. Dokumemtet er derfor låst, med undtagelse af text form felter, som "folk" kan skrive i. det virker uden problemer.
MEN, jeg ville gerne have det lavet sådan, at brugere, kan ændre front og størrelse på front osv men kun i de text form felter som jeg har defineret, kan det lade sig gøre ?.

Mvh.

Christian
Avatar billede supertekst Ekspert
03. august 2010 - 09:27 #1
Hvordan har du defineret "Text form"-felterne?
Avatar billede christian_h Nybegynder
03. august 2010 - 09:30 #2
Mener du hvilken type ?, i så fald, er de defineret som "Regular text", hvis ikke, må du være rar og uddybe det lidt ?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. august 2010 - 11:44 #3
De fleste formateringsmuligheder er ikke tilgængelige i en beskyttet formular, og det gælder også ændring af font og font-størrelse. Vha. programmering vil det være muligt at lave noget, som kan håndtere ændringerne, men det kan hurtigt gribe om sig i kompleksitet.

Du kan jo, inden du beskytter dokumentet, ændre formularfelterne til den font og størrelse, du ønsker - men brugerne kan ikke ændre på det, når først formularen er beskyttet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. august 2010 - 12:47 #4
Tilføjelse til min tidligere post:
Jeg ved jo ikke så meget om dit dokument, men måske vil det i din situation være en fordel at benytte en anden form for beskyttelse af dokumentet, end du gør nu. Hvis det ikke er noget med afkrydsningsfelter mm., som brugerne skal udfylde, kan du i stedet for formularfelter markere områder, som må redigeres:

Vælg fanen Udvikler > Beskyt dokument. Der vises nu et panel. I listen under 2. Redigeringsbegrænsninger, vælg Ingen ændringer(skrivebeskyttet).

Du kan nu markere hvert af de områder i dokumentet (f.eks. dine tabelceller), hvor brugere skal have adgang til at skrive. Under Undtagelser (valgfri) > Grupper, slå afkrydsningsfeltet "Alle" til for at tillade ændringer i det markerede.

Klik på Ja, aktiver beskyttelse for at beskytte dokumentet og gem det.

Brugerne kan du - uden restriktioner af formateringsmuligheder - skrive i alle de områder, du har markeret som undtagelser. Der vises knapper i panelet, som kan bruges til at hoppe til næste redigerbare område eller som kan markere alle redigerbare områder. Hvis "Fremhæv de områder, jeg kan redigere", er slået til, vil områderne blive vist med en baggrundsfarve, så de kan skelnes fra låste områder.

NB Hvis der er risiko for, at nogle af brugerne benytter en meget gammel Word-version, dur denne metode ikke. Jeg tror, funktionaliteten er kommet med i Word 2002 (findes i hvert tilfælde i Word 2003).
Avatar billede christian_h Nybegynder
03. august 2010 - 15:16 #5
Hejsa.

Tak for dit svar. Det virker rigtig godt dit forslag, og er jo nemt at lave. Problemet er bare, at jeg har 30 afkrydsningsfelter, der jo som du skriver ikke virker, ved denne metode. Er det noget som kan løses på en eller anden måde ?.

Brugerne, skal kunne ændre skrift størrelse og bruge bold, italic og understregning. De behøver sådan set ikke at kunne ændre fonten.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. august 2010 - 15:26 #6
#1/#2 - du er velkommen til at sende en kopi af filen - måske kan VBA hjælpe. @-adresse under profil.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. august 2010 - 17:14 #7
Der er ikke mulighed for at kombinere beskyttelse som formular med den anden type beskyttelse, jeg beskrev. Word 2007 giver mulighed for at bruge såkaldte kontrolelementer i stedet for formularfelter, men der findes ikke afkrydsningsfelter blandt mulighederne. Du kan overveje at bruge en anden metode til at lave afkrydsningsfelter. Se på mulighederne beskrevet i denne artikel (på engelsk):
http://gregmaxey.mvps.org/Custom_CC_Checkboxes.htm

Løsningen i artiklen kræver brug af makroer. Hvis dit dokument skal benyttes et sted, hvor du har mulighed for at påvirke brugernes indstillinger af sikkerhedsniveau i forhold til makroer, er det ikke noget problem. Hvis dit dokument skal kunne udfyldes af brugere, hvis opsætninger er uden for din kontrol, er det en anden sag. Hvis ikke brugerne tillader makroer, har de ingen effekt.
Avatar billede christian_h Nybegynder
17. september 2010 - 16:29 #8
Hejsa.

Tak for alle forslagne. Jeg har løst opgaven ved en kombination af VBA og dokument beskyttelse :-)