Avatar billede xidilin Nybegynder
01. august 2010 - 22:16 Der er 15 kommentarer

Findes der raid Harddiskboxe for computere uden esata port multiplying?

Eksister der en løsning der gør det muligt at jeg kan få en harddiskbox med flere harddiske der kan registres på min computer, uden jeg skal investere i et nyt pci kort som understøtter esata port multiplying?

Gruden til det er at jeg vil købe en windows home server eller windows server 2003 som der skal tages backup af. Vil måske bruge den andre steder, men de fleste  computere understøtter ikke esata port multiplying, inklusiv min bærbar.
Avatar billede Selas Nybegynder
01. august 2010 - 23:00 #1
Nej det er jeg ret sikker på er umuligt da man skal have harddiskene på samme controller for at køre RAID (i alle de løsninger jeg har set), men du kan købe en NAS og sætte en form for automatisk backup op. :)
Avatar billede xidilin Nybegynder
02. august 2010 - 12:59 #2
#1
Men findes der ikke nogle harddisk boxe der har et indbygget controller der selv port multiplyer (mener det er hardware raid), hvor de fleste løsninger så kører med software raid, der så kræver at computeren selv har et esata med portmultiplying, eller er jeg helt gal på den.

Jeg vil jo helst ikke købe en nas, da de fleste jo kører med ext3 filformat og så skal jeg overføre med gigabit og gennem et besværligt program for at få det til ntfs. Jeg vil jo bare bruge min esata og så bare overføre ligesom jeg gør på en normal harddisk. F.eks. hurtigt markere flere filer og med samme velkendte interface.

Jeg ville jo bruge en whs til at lave automatiks backup af min computer og så bruge min eksterne harddik til at lave en backup af min server.

Jeg har også et andet indlæg ingen har svaret på endnu, men der står også uddybende hvad jeg skal bruge serveren til http://www.eksperten.dk/spm/915268
Avatar billede xidilin Nybegynder
02. august 2010 - 13:23 #3
Jeg har søgt blandt forskellige sider og prøv at checke den her:

http://www.istarusa.com/storage/raid_subsystem/iage420sauf.aspx

I deres beskrivelse står der altid det er ligetil: plug´n´play er jo et dejligt ord. Der står også den har indbygget raid og virker til alle standard computere.

Men betyder det at den kan køre uden at min computer skal have esata port multiplying? Det står jo ikke klart med syv tommer søm, at det kun virker med usb og ikke firewire, esata etc.

Nogen gange glemmer de lige at sige at det kun er usb der virker, og ellers skal man have et pci kort med indbygget esata port multiplying hvis man vil bruge esata.

Er mit krav om en harddisk box der kan køre uden min computer skal have esata port multiplying, så umuligt at det er det samme som at sige:

Jeg har benzinen, men bilen skal køre uden en motor?

Tak for svarene på forhånd
Avatar billede Selas Nybegynder
02. august 2010 - 16:17 #4
Nu har den box du har fundet (hvilken nok også er ret dyr) 4 porte til 4 diske så hvorfor mener du at have brug for port multiplying? "100% Hardware RAID" må vel betyde at den har sin egen controller (det skal den også have for at køre dataen ned til en anden type port), ellers ville RAID heller ikke virke over USB etc. De boxe som kræver port multiplying tror jeg ikke har deres egne controllere, og egentlig bare fører sata kablerne videre ned i et kabel, så har de formentlig kun esata.

Men det er jo svært at sige uden at have prøvet det, men det er vel til at finde en NAS som kører med NTFS. Buffalo har jeg aldrig været imponeret af som mærke, synes altid det har været noget billigt 2 rangs ragelse.
Avatar billede xidilin Nybegynder
02. august 2010 - 18:17 #5
#4

Den box jeg har fundet var bare ment som et eksempel på det som jeg tror jeg har brug for, fordi jeg ikke er helt sikker på hvad jeg vil købe endnu. Kunne ikke drømme om at købe den hvis det koster flere tusind kroner.

Og når en hjemmeside der vil prøve at sælge mig noget og jeg er usikker i noget af det de sælger mig, så kan jeg bare ikke tage nogen beslutninger, før jeg har fået det 100 % afklaret.

Men det var rart at få bekræftet at der findes boxe der kunne køre uden at min bærbar skal have en esata med port multiplying support, og derved mener jeg at jeg ikke vil have port multiplying.

Jeg kan nogen gange ikke helt forstå helt præcist hvad port multiplying er for en størrelse, er controlleren og pci det samme og hvordan fungerer det, har måtte læse det rigtig mange gange for at forstå noget af det.
Undskyld er ikke teknisk begavet eller lærenem.

Jeg kender ikke til nogen nas der kan køre ntfs udover whs, fordi de fleste kører med en linux kerne (de fleste siger linux det bedst og sikrest til servere, og opstår færrest datatab)

eller også er det mig der ikke har opfattet det med alt the tekniske eller forsimplede udenomssnak på diverse foras og sider.

De fortæller ikke klart om at ens data bliver skrivebeskyttet når de bliver overført til ens computer via esata.

Gigabit er hurtigt nok, men hvis jeg har mange filer, så er det besværligt at overføre dem fordi man skal bruge et specielt program hvor interface ikke er så brugervenligt, dvs man skal afkrydse de filer man vil have overført istedet for bare at trække dem eller markere dem i den blå firkant og kopiere dem.

Jeg vil helst undgå det bliver for dyrt, så alle råd og links til sider til nogle gode priser er velkomne

Alle forslag modtages, vil helst have en billig raid box med 4 drev der overfører via esata uafhængig af om min computers esata port er port multiplying klar, men hvis prisen er for høj, så er 3 eller 2 drev også helt fint.

Tak for dit svar
Avatar billede Selas Nybegynder
02. august 2010 - 19:06 #6
Well du kan da bare sætte NAS'en op som et netværksdrev, så sidder det som E: f.eks. ligesom et norm drev, bare langsommere selvf.
Avatar billede xidilin Nybegynder
02. august 2010 - 20:38 #7
Men kræver det ikke at man skal formatere sin nas til en ntfs, og kan den tåle det hvis den kører med linux kerne.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer, for at være ærlig, har aldrig selv haft en nas eller server før.

Før jeg investerer i en server, vil lige have købt min harddisk box først så jeg lige kan tage backup af alle mine ting. Men jeg vil bare være helt sikker på at den har et indbygget port multiplyer. Jeg tror også det kaldes das direct attached storage.

Jeg tænkte på måske at købe en hp mediasmart ex490 fordi den har support til port multiplying med et Silicon Image SiL3531 chipset

Det gør ihvertfald den virker til alle raid harddiske der kræver port multiplying. Men så er det bare ikke mit harddisk der har port multiplying og så virker den ikke til alle computere.

Men på anden side hp mediasmart en strømsluger mener den bruger ca. 40 kw med 1 harddisk. Men den kan næsten alt det jeg skal bruge.

Men har du ellers forslag til nogen strømbesparende nas servere eller whs?
Avatar billede Selas Nybegynder
02. august 2010 - 21:06 #8
Det eneste jeg har kunnet finde var denne box som kunne være interessant fra Thecus, den har USB 3.0 og RAID men der står så ikke hvilket filsystem, men lur mig om ikke det er NTFS.
http://www.thecus.com/products_over.php?cid=25&pid=248&set_language=english#
Avatar billede xidilin Nybegynder
03. august 2010 - 12:24 #9
#8 Jeg ved ikke om den kører med ntfs, men jeg kan sende en mail og høre dem ad, men jeg har jo desværre ikke usb 3.0 jeg har kun min usb 2.0, esata og firewire porte.

Derfor bliver det ikke den thecus, men det er nok værd lige at tjekke mere på siden og se hvad de ellers har af udvalg.

Tak for dit bud, det er meget behjælpligt.

Men har du kendskab til nogle sider der har gode priser på nas og das?
Avatar billede xidilin Nybegynder
03. august 2010 - 12:39 #10
Har lige kigget igennem på siden

Og jeg har så kun lige fundet deres 2 bay das med esata, en thecus N2050, men der står den har support til harddiske med 500 gb dvs de kun har support op til 1 gb.

Og jeg har allerede købt en Samsung SpinPoint F3EG Desktop Class HD203WI 2 TB
For flere måneder siden, den er ikke pakket op, og den venter kun på at blive brugt i en das eller server. :P.

Grunden til jeg har købt den er fordi jeg har har hørt den skulle være mere egnet til servere end wd greenpower og lige så strømbesparende, og billigere.

Så et andet krav er også den das eller serveren skal have support til 2tb hardiske så min. 4 tb hvis 2 drev.
Avatar billede Selas Nybegynder
03. august 2010 - 13:31 #11
Jeg bruger bare edbpriser.dk... Ja og google.. =)
Avatar billede thomas_n Nybegynder
04. august 2010 - 23:23 #12
Prøv at tjekke denne side: http://www.ticon.dk/
Avatar billede xidilin Nybegynder
06. august 2010 - 22:20 #13
#12 Hey tak for linket, kendte slet ikke til det

Har kigget på de forskellige das og eSATA Enclosure built-in SATA Port Multiplier

Den med esata og built in sata port multiplier tiltaler mig

Betyder det så jeg kan tilslutte den til min computer uden min computer behøver port multiplying og betyder det også der er raid?

Det blev der ikke nævnt i beskrivelsen, men det gjorde der ved das, men de var væsentligt dyrer end den med inbuilt port multiplying, så ved ikke om jeg så går glip af noget.

Indtil videre virker det præcis som det jeg skal bruge

Den der tiltrak mig mest var den her model NA710C med 5 bay og indbygget esata port multiplying, men prisen lå på 3842,5 med moms.

Så det er lidt for dyrt, da det koster næsten lige så meget som en hp mediasmart server.

Så jeg ved ikke hvad jeg gør endnu.
Avatar billede thomas_n Nybegynder
09. august 2010 - 22:57 #14
NA710C er en port multiplier boks, og den har ikke RAID. Hvis du vil bruge den, skal der være RAID controller i serveren.

At den har port multiplier betyder at man kan sætte flere harddiske på en eSATA port.

NR701C er med RAID.

Jeg har dog ikke erfaring med de nævnte bokse, men har anskaffet en NR330A med iSCSI til min VMWare løsning og har ikke fortrudt det.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
27. september 2010 - 09:07 #15
Hov, ser først spørgsmålet nu. Men måske kan det hjælpe andre.

Jeg bruger et DAS fra LaCie (4big quadra) som har RAID 0,1, 5 og 10 og tilsluttes via eSATA/USB/FW.