Avatar billede nfoe Nybegynder
01. august 2010 - 14:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spil crasher på ny installation af Vista/7

Jeg har for et par måneder siden samlet en ny computer med følgende komponenter:

650W CORSAIR TX SERIES ATX2.2
Intel Core i5 750
Gigabyte GA-P55-US3L (rev. 1.1),
Nvidia GTX 280 og
2 * 2 GB OCZ Gold Dual Channel PC3-10666, 1.65 V
Jeg har 1 intern HDD.

Jeg havde i første omgang nogle problemer der viste sig at stamme fra strømforsyningen som blev udskiftet, men der er et andet problem der bliver ved med at gå igen.
Alle spil der bliver afviklet under Windows 7 og Vista "låser" på nogle tilfældige tidspunkter, typisk efter en times tid og hyppigere efter første forekomst, indtil computeren bliver genstartet.
Hvis man fjerner fokus fra programmet (som kører i fuld skærm), ved at hive Windows Task Manager frem og gå tilbage til spillet, fortsætter det som normalt, i 15-20 minutters tid for så at ske igen.

Jeg har testet det på rene installationer, med opdateringer fra Windows Update, af Windows 7 pro x64 og Vista Corporate x64 med samme resultat.

Jeg sidder på nuværende tidspunkt på Windows XP pro x86, hvor problemet efter en lille uges tid endnu ikke er fremkommet.

Jeg har haft udskiftet grafikkortet med et 9800gtx uden held og kørt stress test på rammene uden at finde problemer.

Jeg har installeret alle de nyeste drivere til bundkortet fra Gigabytes hjemmeside.

Jeg har AVG antivirus installeret, men har slået Resident Shield fra.

Nogle ideer til hvad det er der giver problemer?
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2010 - 15:27 #1
tjek den så lige for varme
se under sensors

brug SIW freeware version

http://www.gtopala.com/siw-download.html

bare for at udelukke det skyldes en løs cpu eller manglende kørepasta eller andet

m.v.h
Avatar billede nfoe Nybegynder
01. august 2010 - 17:12 #2
Under idle på Windows XP bliver processoren aflæst til 34 grader, selvom hver enkelt kerne ligger omkring 46. Så vidt jeg husker, lå temperaturen omkring 40 på hver enkelt kerne i Windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 07:35 #3
så må du den lange vej og finde om det er en driver der generer

http://www.gigabyte.dk/products/mb/specs/ga-p55-us3l_10.html

hvilken bios bruger den

http://www.gigabyte.dk/products/mb/bios/ga-p55-us3l_10.html

+
http://www.gigabyte.dk/products/mb/driver/ga-p55-us3l_10.html

husk også dit chipset - der kan hvis det er intel som det er ligge en nyere version på deres side
http://downloadcenter.intel.com/Default.aspx

der findes også en anden måde hvis det er en umulig driver men man skal være registreret og det er gratis og du har ret til at hente 2 drivere om dagen gratis og den er meget tidspunkt begrænset

http://www.innovative-sol.com/drivermax/

se her

http://www.innovative-sol.com/drivermax/snapshots.htm

m.v.h

Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 07:37 #4
Avatar billede nfoe Nybegynder
02. august 2010 - 11:27 #5
Jeg prøvede lige igen at teste computeren igennem under XP her igår og jeg oplevede en fejl derpå for første gang. Det var denne gang en BS der, ifølge fejlrapporten, skyldes problemer med RAM'ene. Jeg har kørt memtest86+ igen i nat, uden at finde noget.
Jeg regner med at hive hver enkelt blok ud een ad gangen, og teste på Vista x64 igen, før jeg begiver mig ud i driverhelvedet.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 15:28 #6
gør det med denne her cd

http://www.ultimatebootcd.com/

den kan du senere få brug for.

den bruger jeg altid FØRSTE gang med ny pc med 1 blok i ad gangen
første gang der er røde tal er det en dårlig klods

m.v.h
Avatar billede nfoe Nybegynder
04. august 2010 - 11:30 #7
Det er lige præcist memtest86+ jeg bruger fra den samling.
Jeg har haft den til at køre i 10 timer på begge klodser uden at finde noget og tester pt én klods ad gangen, ved simpelthen at bruge computeren til spil, i et forsøg på at fremprovokere fejlen.
Jeg har 3 hoved ideer til hvad der kan være galt:

1) Den ene eller begge ramblokke
2) Bundkortet, evt problemer med memory controlleren
3) Varmeproblemer et sted i computeren jeg måske ikke har sensorer (Ville varmeproblemer med harddisken kunne give den slags symptomer?)

De to sidste er ret svære at opdage og den første har jeg ikke haft noget held med at finde i memtest.
Tror du at alle 3 problemer ville kunne give de symptomer jeg har beskrevet, eller har du evt et andet bud på hvad der kan være galt og hvordan jeg kan teste det?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2010 - 16:23 #8
normalt sætter man en blok i ad gangen og tester og der kommer ret hurtigt røde tal - du skal ikke teste mere ned et par minutter så kommer de
det kan jo være de ram du bruger ikke er helt compatible med dit bundkrt
det ser du på hjemmesiden om de er under dit bundkort

Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
Support for non-ECC memory modules
Dual channel memory architecture
DDR3:
4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory
DDR3 2200/1600/1333/1066/800 MHz

det kunne jo så være soklen der ikke er så god.
det kunne være en bios opdatering
men det kan jo også være det man aldrig tænker over - strøm
svigter den i et brøkdel af et sekund eller er den for svag

gudskelov jeg ikke selv gad at samle min egen derhjemme for den ville ikke acceptere en mega kraftig strømforsyning selv om der på asus side stod at den kunne den bruge -

jeg tror ikke det skyldes noget med varme
Avatar billede nfoe Nybegynder
17. august 2010 - 14:28 #9
Siden sidst har jeg rodet med -mange- ting, før jeg til sidst bestilte nogle nye ram og efter jeg har udskiftet de andre har jeg ikke haft nogle former for problemer.
Mit problem ligger nu i at jeg sidder inde med de gamle 4GB ram, som jeg ikke kan sende ind til reparation da jeg er i tvivl om hvor vidt det er rammene selv den er gal med, inkompatibilitet med bundkortet, eller forkert opsætning i bios'en, men jeg finder nok ud af noget engang.
Du skal have tak for hjælpen og alle de gode forslag på vejen.
Kan jeg få dig til at skrive et svar, så jeg kan give dig point?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2010 - 15:59 #10
sagtens

husk altid at teste nye ram - der kan være fejl på selv nye ram og for at sikre sig gør man med det samme så de kan byttes

m.v.h