Avatar billede ptael Nybegynder
31. juli 2010 - 12:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hjææææælp.

Hej alle.

Nu er jeg godt nok ved at blive skallet.

Jeg skal installer en windows 2003 server enterprise.

Det går også fint. Der er lagt driver ind og automatisk opdatering slået til.

Men mit problem er hvordan jeg konfigurer den.

Den får ip adr fra min router som køre dhcp.

Og det jeg gerne skulle ende ud men var at der blevet installeret.

Active Directory
DNS
IIS
Exchange

Men hvordan gøres dette? I hvilken rækkefølge.

Og hvad skal man kalde sin server i Full computer name? DK eller Local?

Håber der nogen som lige kan guide mig igennem dette.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. juli 2010 - 13:47 #1
først giver du den en statisk ip
kør dcpromo for at konfigure AD (dns sættes op i samme proces)
Installer tilsidst exchange og iis... rækkefølge ligegyldig.

Din server kalder du et navn som du vil. Når du laver et domæne, så benyt domæne.local eller int.domæne.dk. Jeg foretrækker .local.
Avatar billede ptael Nybegynder
01. august 2010 - 11:05 #2
Hvad med dns skal den også ændres når man ændre til statisk ip. Hvis den skal. Hvad skal den så være?

Jeg syntes bare jeg har hørt at man skal ændre sit full computer name inde man starter. Er dette rigtig.

Og hensyn til dns. Opretter den alle de records man skal bruge.

Altså A-record. MX-record og de hedder alle sammen.
Avatar billede riversen Nybegynder
01. august 2010 - 11:34 #3
primær dns skal være 127.0.0.1 serveren. Sekundær kan du sætte nogle eksterne på.

Nej, du skal ikke ændre full computer name inden du starter.

Ja, DNS opretter alle de records du skal bruge for at få dit AD til at fungere.

Hvilke A-records og MX-records mener du at have behov for på dit interne domæne?

For at kunne modtage mails på exchange skal du oprette en mx-records for dit offentlige domæne, men det har intet at gøre med opsætningen af AD/DNS internt
Avatar billede ptael Nybegynder
01. august 2010 - 11:59 #4
Okay. Så prøver jeg dette.

Jeg er bare rimlig ny i dettet. Har kun prøvet at sætte en sbs op..Og den gør jo det hele for en...
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 09:51 #5
Har du os styr på exchange?

Nu har jeg installeret.

AD
DNS
IIS
Exchange

Jeg har følgende ip 192.168.1.37 Gateway 192.168.1.1 DNS 127.0.0.1

Mit full computer name er blevet elteknik.pta-el.local
Domain pta-el.dk

Og jeg har oprettet en bruger. Som få følgende mail adr bruger navn@pta-el.local

Men jeg kan ikke sende eller modtage post.

Jeg har sync outlook med exchange og det virker fint.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2010 - 10:38 #6
hvilken exchange version?
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 11:45 #7
Det er en 2003 Enterprise Version 6,5 (Build 6944.4)
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2010 - 12:08 #8
hvilken fejl får du, når du forsøger at sende?

For at modtage skal du tilføje et domæne til din server samtidig med at port 25 skal forwardes og du opretter en a/mx record i ekstern dns.
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 15:36 #9
Nu kan jeg godt sende. Ved ikke lige hvad der er sket.

Men jeg kan stadig ikke modtage mail.

<alarsen@pta-el.dk>: host mail.pta-el.dk[93.166.26.214] said: 550 5.7.1 Unable
    to relay for alarsen@pta-el.dk (in reply to RCPT TO command)

Dette er hvad outlook skriver.

Port 25 er åben. Og der er oprettet a/mx record hos dandomain. som peger på ekstern ip.

Så det må være et eller andet i min exchange den er gal. Men hvor ved jeg ikke.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2010 - 16:03 #10
du har ikke konfigureret domænet på din exchange, ser det ud til, når den afviser det. Tilføj det i en recipient policy
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 18:05 #11
Det har jeg så godt. Men jeg får stadig en fejl.

<alarsen@pta-el.dk>: host mail.pta-el.dk[93.166.26.214] said: 550 5.7.1 Unable
    to relay for alarsen@pta-el.dk (in reply to RCPT TO command)

Er der mere jeg kan have glemt.

Servers ->protocols->smtp

Connectors->smtp
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 18:22 #12
Hej riversen.

Nu har jeg fået løst det.

I min recipients policies. Stå der @pta-el.local

Har så lavet en ny som hedder .dk istedet. Og sat den til primary. Og nu kan jeg modtage mail.

Læg et svar og du få point.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2010 - 18:49 #13
nemlig... behold bare point...
Avatar billede ptael Nybegynder
02. august 2010 - 19:07 #14
Så takker jeg mange gange
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2010 - 19:56 #15
jamen, det var så lidt...
Avatar billede ptael Nybegynder
03. august 2010 - 11:47 #16
Hej igen.

Var lige inde på din blog. Og kunne se at du har med htc telefoner at gøre på dit arb.

Nu er jeg den lykkelige ejer af af htc legend. Som jeg ikke kan få til sync til min exchange server. Jeg har en htc s740 som godt vil.

Har du måske en løsning til hvorfor jeg ikke kan?

Den bekæfter kontooplysninger og så kan jeg vælge hvad der skal sync. Vælger det hele. Så behandler den. Og kommer frem til at kontoen kunne ikke oprettes. prøv igen senere. Det gør jeg så. Men sammen fejl.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. august 2010 - 12:21 #17
hvilke oplysninger taster du ind?
Avatar billede ptael Nybegynder
03. august 2010 - 14:22 #18
E-mail adr.
Server adr.
Domæne
Bruger navn
Adgangskode

minus Denne server kræver en krypteret SLL.forbindelse