Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 00:02 Der er 18 kommentarer

C# Har brug for lidt hjælp, sikkert simple for en expert ;D

Hej experter

Er igang med at lærer at programmere med C#, og bruger microsoft visual 2010 express til det. Mit spørgsmål er hvilken kode jeg skal bruge for at få min login button til at åbne et nyt vindue, imens det vindue jeg loggede ind med lukker ned?

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede Syska Mester
27. juli 2010 - 00:07 #1
public void LoginSuccess()
{
Form2 form = new Form2();
form.Show();

this.Close();
}

Noget ala overstående ville jeg mene burde virke.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 00:15 #2
Hej buzz hmmm der sker ikke rigtigt noget når jeg trykke? S:
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
27. juli 2010 - 00:34 #3
Hvis du kører winforms

så skal du sørge for at du ikke laver en this.Close() på mainformen, det vil lukke programmet, i stedet ville du kunne bruge this.Hide()

Den måde jeg ville løse dit problem på ville være:

Start program -> kører mainFrm -> load event fyres af på mainFrm, skjuler mainFrm -> nu åbnes ny form op "loginFrm" -> login udføres -> loginFrm skjules igen, mainFrm vises igen
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 01:27 #4
Hej Buzz fik det til at du tak for hjælpen (:

Lukker denne tråd igen (:
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 01:29 #5
Nej vent hvis du siger this.Close(); lukker den begge to?
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 01:31 #6
Ups havde ikke set du havde skrevet heinzdmx det hjalp med this.Hide(); Tak til jeg begge
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 01:34 #7
Men har lige et spørgsmål mere til jer hvis i kan hjælpe med det (:

Sådan ser koden ud til loginet

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            if (textBox1.Text == "Username") ;
            if (textBox2.Text == "Password") ;
            {
                Form2 Form2 = new Form2();
                Form2.Show();
                this.Hide();
            }

Det vil sige den kun kan logge ind hvis brugernavn er username og pass er password, men hvis man nu skal kunne registrere sig hvordan skal koden så se ud i stedet for? username og password?

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede Syska Mester
27. juli 2010 - 01:42 #8
Brug en database ...
Avatar billede Syska Mester
27. juli 2010 - 01:43 #9
Det lyder til du er ny, og så ville jeg nok kigge efter en bog om .NET og Databaser.

mvh
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 09:07 #10
Hej har bestilt 3 bøger hjem, min de er ikke kommet endnu ):
Avatar billede Syska Mester
27. juli 2010 - 09:51 #11
ja okay, så er du i hvert fald på rette vej :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 11:18 #12
Hehe ja ;D

Det er bare lidt svært at finde tutorial på nettet ang. C# S:
Avatar billede madand Nybegynder
27. juli 2010 - 12:34 #13
Det er rigtig nemt at finde hjælp til C# på nettet:

How To: Use Membership in ASP.NET 2.0:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff648345.aspx

ASP.NET hjemmesiden:
http://asp.net (Masse videoer og guides)

Søgning på google ASP.NET C# gav 99.700.000 resultater, så der er nok at gå igang med.

men vil anbefale dig at starte på ASP.NET

/Mads
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2010 - 13:55 #14
Hvorfor starte på asp.net frem for C#?
Avatar billede mike1963 Nybegynder
27. juli 2010 - 15:27 #15
asp.net er server side

altså dll med alle API'erne

C#
jScript
VB
C++
F#

er udtryksformen - selve sproget
Avatar billede j3ppah Novice
29. juli 2010 - 10:47 #16
Husk for guds skyld også at sørge for at der ikke kan bruges SQL injections i dit login ;)... ihvertfald hvis det skal bruges til noget "seriøst"

Det ender jo med at du lavet et checkup på om dit "brugernavn" er i databaseen.
som fx. SELECT FROM DB WHERE (USERNAME = "Bruger-Streng") AND (PASSWORD = "Password-Streng")... du kan godt se problematikken.

Det den søger på er om der er på om den retunere noget. Så hvis man fx skriver i username feltet "Admin" og i password feltet blot skriver "*"...
* i SQL er "ALT" det vil sige den blot kommer til at søge på om der er en bruger der hedder ADMIN og hvis der er, skal den bare tage den bruger, og bruge det password i som er kædet sammen med denne bruger ;)....

Så sørg for at læse om SQL injection. Hvis det er denne måde du vælger at lave din autentication på.

Blot en lille advarsel ;)... Da jeg har set mange "nybegyndere" lave denne fejl.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2010 - 19:34 #17
Tak for hjælpen, fik godt fat i det sidste men ikke det første. Men vil søge lidt på det og finde lidt svar (:
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. august 2010 - 19:20 #18
Opfølgning på spørgsmål, evt. flere spørgsmål, eller bed folk du vil point at lægge et svar