Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
19. juli 2010 - 21:14 Der er 16 kommentarer

Køb af spejlrefleks! - Pyhhaa!

Hey alle sammen!
Jeg er endnu en ny vildfaren sjæl her, som skal til at bevæge sig ud i Spejlrefleks junglen!!!

Har nu i en længere periode, tænkt på at anskaffe mig et spejlrefleks da jeg laver en del redigering og sjov i photoshop, og føler ikke mit 7,5 megapixel sony cybershot kamera levere det ønskede skarpe billede til at billed manipulere.

Jeg har et budget der lyder på ca. 4000 kr og har spurgt en del til råds. Er kommet frem til at det enten skal være Canon eller Nikon.

Men syntes lidt deres argumenter for det ene og det andet mærke løber ud i en "Fan-boy" diskution lige som Xbox360 Vs. PS3.

Har set på følgende tilbud:
------------------------------------------------------
1 stk. - EOS 1000D Kamerahus
1 stk. - EF 18-55mm Objektiv
1 stk. - Standard UV filter 58mm
1 stk. - Original Canon SLR samletaske
1 stk. - Sandisk Extreme III 8GB SDHC kort (20mb i sek)
1 stk. - Ekstra batteri
For 3645 kr Incl. Fragt

------------------------------------------------------

1 stk. - EOS 1000D Kamerahus
1 stk. - EF 18-55mm Objektiv
1 stk. - EF 75-300mm
For 3558 kr Incl. Fragt

------------------------------------------------------

Det er lidt af dem jeg har set på.. En veninde snakker om at jeg skal investere i et Nikon D3000

men jah er på herrens mark.

Det skal bruges til følgende:
Billedredigering
Amatør portræt billeder
Fritid
og måske lidt fotografering af virksomhed (når jeg producere hjemmesider)

er stadig under uddannelse så derfor er budgettet lav :D

God sommer !

Mvh Kenneth R.
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2010 - 22:35 #1
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge det sidste. Med kun et 18-55 objektiv vil du ofte finde dig selv i situationer, hvor du bander over ikke at have længere rækkevidde.

Og så ville jeg bruge resten af pengene på to UV-filtre til at beskytte frontglasset på dine objektiver, en taske og et 4GB hukommelseskort, hvis du kun skal tage billeder i JPEG. Hvis du også vil forsøge dig med RAW, skal du have et 8GB kort.

Det er muligt, budgettet ryger lidt over 4000, men du vil ikke fortryde det.
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2010 - 22:36 #2
Og med "det sidste" mener jeg:

1 stk. - EOS 1000D Kamerahus
1 stk. - EF 18-55mm Objektiv
1 stk. - EF 75-300mm
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
19. juli 2010 - 22:44 #3
ja det tænkte jeg os, men så var det at det der 75-300mm skal man bruge stativ, for ellers bliver billederne gnidret.
ingen af de 2 objektiver har billed stabilisator hvad end det er ?!
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
19. juli 2010 - 22:50 #4
Darn.. forkert knap... det er jo ikke er svar men en kommentar :O
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2010 - 23:22 #5
Ang. 75-300mm.

Jeg fik mit første 300mm i 1982. Langt de fleste billeder taget med det er vellykkede, også dem, som er taget uden stativ. Hvis man er bange for rystede billeder, finder man et eller andet at støtte kameraet eller sig selv på.

En hovedregel for "det gamle" 24X36 format siger, at billeder med håndholdt kamera skal tages med en minimumhastighed, som svarer til brændvidden. Dvs. at med en brændvidde på 300mm, skal hastigheden helst være 1/300 sekund. Langsomme lukkehastigheder betyder altid større fare for rystede billeder, og jo længere brædvidden er, jo større er faren også.

Nu er sensoren/chippen på dit kamera mindre end 24X36 mm, og i dit tilfælde skal du gange med 1,6 for at omsætte det til 24X36-format => med 300 mm får du reelt 480 mm = 1/480 sekund efter den regel.

Du skal ikke være bange for de 300 mm og rystede billeder. Jo, i begyndelsen vil der nok være en del svipsere, men med lidt øvelse kommer du snart efter det.

En rigtig god investering ville også være en bog om fototeknik, hvis du ikke allerede har det.
Avatar billede milter Ekspert
19. juli 2010 - 23:26 #6
Og en billedstabilisator er en mekanisme, som gør, at du kan tage billeder ved langsommere hastigheder, uden de bliver rystede. Jeg har det på mine kameraer, og jeg har taget acceptable billeder ved 450mm med meget langsomme hastigheder, helt ned til 1/15 sekund.
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
19. juli 2010 - 23:45 #7
Nu står jeg jo sådan at jeg slet ikke ejer et kameara endnu, og ved slet ikke om EOS 1000D er et godt valg ?

Det var bare nogle tilbud jeg havde fået.
Tænkte bare å den store pakke, da jeg så har mulighed for at opbevare kameraet ordenlig og så efterkøbe større objektiver når jeg engang får råd :)

men ved ikke helt om jeg er på vej ud af den gale vej
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
20. juli 2010 - 01:15 #8
Jeg ville nok ikke vælge 1000D. Jeg kan personligt godt lide Canon, men den billedchip (der bla. bekæmper støj i billeder etc) der sidder i huset er ved at være rimelig gammel og blev mest lavet for at kæmpe med den lige som gamle Nikon 40D.

I den prisrange ville jeg se på 500D (550D er det nyeste, men indvendigt er de stort set ens). Men så taler vi ekstra penge...

Et andet bud er Nikons kit her: http://kamerahuset.dk/product/20473/ - de ser generelt ud til at have et bedre bud i din prisrange. Så kan du jo spare sammen til at Sigma med større zoom. Husk i øvrigt også at mm ikke er det eneste, men også hvor hurtigt "objektivet" er, dvs. hvor meget lys det kan lukke ind.

(læs lidt her: http://www.pcworld.dk/art/10914?page=5)

I øvrigt mht. at bruge penge på UV-glas, så koster de hurtigt snart lige så meget som kit-objektivet :-) Jeg har 5 objektiver og det er endnu ikke lykkedes mig at skramme dem - men det kommer jo an på hvor meget man passer på det.
Avatar billede milter Ekspert
20. juli 2010 - 02:02 #9
#8.

Chippen er måske ikke allernyeste model, men processoren er ikke så ringe endda. Og til den pris ....

Og så mener jeg også, chippen i D3000 er af samme type, som dem i D40X, D80 og D60, altså heller ikke af de nyeste.

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=1656
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
21. juli 2010 - 17:37 #10
#8

Jamen er da ganske klar over at jo flere penge du bruger på kameraret jo nyere og formegenlig bedre model får man.

Problemet er at hvis jeg vælger i EOS D500 i stedet siger prisen allerede 1500 over den samlede pakke pris for EOS 1000D og det er KUN for kamera huset. Hvis man skal have objektiv med er den flere steder helt oppe på 6000..

og det er jo dobbelt så meget som 1000D så i forhold til de ekstra kroner, er den så, igen så meget bedre ?!

uv-glas er ikke det dyreste har fundet nogle til 180 kr stk. så det er vel ok..

Er stadig lidt hooked på 1000D'eren da den er så billig, men jah hvis i mener jeg køber katten i sækken er det jo ikke meget ved ?!
Avatar billede milter Ekspert
21. juli 2010 - 18:06 #11
Hvis du ikke før har brugt meget tid på fotografering eller studier af teknikken bag, så går du ikke helt galt i byen med det 1000D, især ikke til de penge.

MEN HUSK: Skarpe billeder skabes ikke af kameraet, de skabes af fotografen! Lommekameraer kan også give gode billeder, hvis de bruges på den rigtige måde.

Derfor tror jeg også, en bog om fototeknik ville være en god ide, hvis du ikke har studeret den slags før :-)
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
21. juli 2010 - 21:46 #12
#11
Er enig kun tegner, og 3d animator så har aldrig taget billeder sådan seriøst.. så det først nu hvor jeg vil til at prøve det.

er der nogle titler i kan anbefale, gerne udlanske titler :D
Det er så billige i stedet for de danske :P
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
21. juli 2010 - 22:50 #13
Altså er det 1000D der vipper din båd og pakken passer - så er det jo fint :-) Jeg ville bare være sikker på at du vidste hvad der ellers findes.

Mht bøger så er denne http://www.pcworld.dk/blog/Fokus/81978 (bind 1-3) nok de bedste på markedet - og rimeligt prissatte.
Avatar billede milter Ekspert
22. juli 2010 - 01:35 #14
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. juli 2010 - 09:32 #15
Jeg tror det kommer meget an på hvad du er ude efter...

Jeg lånte Politikens bog på biblioteket tilbage da jeg ville sætte mig ind i teknikken og synes den var fuld af outdatet og lidt for generel infomation som sagde mig ingenting. Men er man på udkig efter netop det store billede kan den måske være god.

Jeg har fundet denne her som er lidt billigere og mere moderne: http://www.libris.dk/vis_produkt/shop/d-slr-digital-spejlrefleks/?cHash=d591364ecf

(den har jeg brugt som gave når folk jeg kender har købt nyt kamera).
Avatar billede Kr-Grafica Nybegynder
22. juli 2010 - 10:42 #16
#14& #15 - Tak for foreslagende jeg vil lige se nærmere på det.. :D
^^