Avatar billede adamsund Nybegynder
11. juli 2010 - 16:20 Der er 8 kommentarer

Windows stifinder er holdt op med at fungere (og genstarter) Malware/virus

Med henvisning til denne tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/815025#reply_7616774

vil jeg gerne spørge efter hjælp.

Mit windows stifinder (vista) crasher og gentarter hvert 15. sekund, hvilket på det nærmeste umuliggører al brug af computeren. Dette sker både i normal og fejlsikret tilstand uden netadgang.

Jeg oplever det efter installation af Blaze Media Pro trial - et program til konvertering af filmfiler.

Dum som jeg er, sagde jeg ja til at den kunne ændre på nogle filer (da kaspersky advarede mig).

Sagen er nu, at det samme sker i fejlsikret tilstand, og åbner man windows jobliste, ser man en proces kaldet dllhost.exe med navnet Surrogat com åbne og lukke hele tiden. Det nytter ikke noget at afslutte denne process, da en bare genstarter.

Jeg har downloadet Malwarebytes efter anbefaling og har kørt den igennem et par gange. Hver gang har den fundet filerne:
rogue.syscleaner i systemet.

Jeg har også installeret microsoft essentials efter anbefaling.

Dette indlæg er skrevet fra en anden computer, da den første er sat fuldstændig ud.
11. juli 2010 - 16:56 #1
Velkommen til E. ...

Lige en hurtig: Kan du anvende SYSTEMGENDANNELSE til FØR omtalte [Blaze Media Pro] ?
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
11. juli 2010 - 21:42 #2
Kan du ikke bare formatere din harddisk ?

Jeg ved du måske har nogle dataer på din hdd, men så er du sikker på der ikke er virus mere også kan du lave en liste med hvad du havde på computeren før du formaterede den.
Avatar billede adamsund Nybegynder
12. juli 2010 - 11:05 #3
Systemgendannelse er ikke en mulighed, da jeg simpelthen ikke kan komme hurtigt nok ind i mapperne og finde den (eller søge efter den). Det er som sagt windows stifinder(explorer) der crasher hele tiden, hvilket umuliggører navigering rundt på computeren.

Jeg har ikke installations-cden af mit windows (af uransagelige årsager).
At formattere harddisken er sidste løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 11:31 #4
Der ligger ikke elementer i start der gør at det starter op?
Kan du nå at komme ind i msconfig og se det?
Avatar billede adamsund Nybegynder
12. juli 2010 - 11:43 #5
nej, har desværre ikke mulighed for at komme til noget.

Jeg smed vista service pack 2 over på en usbnøgle, men ikke engang det kan lade sig gøre at få trykket på tidsnok
Avatar billede adamsund Nybegynder
12. juli 2010 - 12:28 #6
opdatering.

Jeg forsøgte at installere service pack 2, men da det allerede var installeret, kunne jeg ikke få lov.

Derudover kørte jeg systemgendannelse til for 3 dage siden, hvilket heller ikke har hjulpet. Gendannelsesstedet har muligvis været efter virusens kommmen - det kan jeg ikke helt se.
Avatar billede adamsund Nybegynder
12. juli 2010 - 15:23 #7
Jeg har fundet min recovery disc hvor windows ligger på.

Skal jeg:

boote fra den og installere vista?
Boote fra den og reparere mit styresystem?

starte windows og forsøge at køre cd'en mens styreystemet er oppe?

jeg spørger på baggrund af forvirring omkring dette indlæg-

http://www.vistax64.com/vista-installation-setup/29025-run-inplace-upgrade-windows-vista.html
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 20:09 #8
Du kan først prøve at se om du kan redde din installation, ved at reparere Windows.Er dog ikke sikker på det løser problemet for dig.
Tror jeg havde pillet harddisk ud, og sat den til en fuldt opdateret computer,og sat den som slave i denne.
Her efter havde jeg taget backup af de ting der er vigtige, og så havde jeg formateret og startet forfra med nyinstallation.