Avatar billede mrmox2 Nybegynder
01. juli 2010 - 15:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ny ip-adresse til server

Har skiftet en server 2003 til en server 2008 og efter at den nye server 2008 var sat op og alt fungerede fulgte jeg microsofts vejledning til skift af ipadresse på en domænecomtroller (for at undgå at skulle skifte ipadresser et hav af steder i systemet)

før
oldserver x.x.x.2 newserver x.x.x.4
efter
oldserver x.x.x.3 newserver x.x.x.2

derefter sker der de mærkeligste ting, shares der ikke virker, shares der kun virker på ip-adresse, og tynde klienter der kun fungerer med netbios-name sættes til at kalde op til newserver i stedet for oldserver, men rammer stadig oldserver (som jo oven i købet har skiftet ipadresse).

har haft slette og genopsat lookup-zones i DNS, og er ved at løbe tør for ideer til hvor det er gået galt for os.
sidste gang vi skiftede fra server 2000 til server 2003 gik det problemfrit at skifte ip-adresser

nogle bud?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
01. juli 2010 - 16:00 #1
Har du måske brugt lmhosts til netbios-lookup på nogle af dine klienter?

Har du nogle scripts hvor oldserver stadig er knyttet til x.x.x.2?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
01. juli 2010 - 23:24 #2
nej, de fleste scripts kører på ip-adresse
intet lmhost eller wins så vidt jeg ved

det er også fildeling mellem de to servere der ikke fungerer

shares på oldserver som er oprettet før ip-ændringen fungerer fint, men kan kun tilgåes på oldservers nye ipadresse
shares oprettet efter kan slet ikke ses fra newserver
Avatar billede riversen Nybegynder
02. juli 2010 - 06:42 #3
tjek at dine dns records er opdaterede.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. juli 2010 - 07:33 #4
jeg har tjekket de steder jeg kunne finde ud af at tjekke det, og det ser fint ud. er det ikke i fx lookup-zones?
i event viewer er der en melding om noget i stil med DNS cant resolve oldserver.domain.local så jeg tror også det er der den  hænger.
har du et tip til hvor jeg kunne kigge efter?
Avatar billede leif Seniormester
02. juli 2010 - 15:08 #5
Opret et cname Record med oldserver.domain.local peger på newserver.domain.local
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
05. juli 2010 - 20:58 #6
WHAT jeg er nok et fjols til det her
fejlen skyldtes at en ikke længere aktive netkort på newserver også havde x.x.x.3

så det så sådan ud
før
oldserver x.x.x.2 newserver x.x.x.4+x.x.x.3
efter
oldserver x.x.x.3 newserver x.x.x.2+x.x.x.3

det skal jo gå galt :-(