Avatar billede filia Juniormester
25. juni 2010 - 13:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Png til tryk?

Png er egentlig et format til internettet, men det sammenlignes også med tiff. Fordele er bl.a. lossless komprimering, transparens og en mindre filstørrelse end f.eks. psd (og vist tiff).
Er der nogen, der har erfaring med at bruge png til tryk?
:-)
Avatar billede jernrosen Nybegynder
25. juni 2010 - 16:16 #1
Hmmm - hvis dit trykkeri kan acceptere at du sender et højopløst billede, kan jeg ikke se hvad der skulle være galt med at sende .png-filer.

Jeg vil dog lige sige at enhver komprimering fjerner detaljer i billedet. Det kan så vise sig at være et problem når det skal på trykpladen - der er, så vidt jeg ved, en forskel på de pixel-typer, de forskellige kompressions-metoder bruger : Square - round. Dette viser sig så når det kommer på papir som "striber" i billedet.

Jeg har ikke en direkte erfaring med de forskellige typer til tryk; men jeg har en grafisk uddannelse og erfaring ( 20 år gammel og ikke særligt brugt *S* ), som fortæller mig at man ikke kan gå på kompromis med kvalitet.

Hvis det er et spørgsmål om båndbredde er opgaven vel ikke så vanskelig : Læg billedet på en CD - DVD - USB-pen og prøv om PostDanmark kan levere den for dig *S*
Avatar billede filia Juniormester
16. august 2010 - 19:04 #2
Tak for kommentaren! Som tiden går . .  . !
Spørgsmålet er dog stadig aktuelt, selv om jeg selv er kommet væk fra det igen, da jeg bare bruger andre formater. Men det skyldes noget ældre undervisningsmateriale, hvor png blev kaldt lavopløst og kun egnet til netbrug, hvor jeg mente og mener, det er forkert.
Jeg har selv tidligere brugt den til tryk, og det var ok, dog uden at studere resultatet under lup.
Jeg checkede det på nettet for nogle år siden, hvor png blev berømmet for sine mange fordele og blev kaldt et 'overset' format i familie med jpg, psd, tif. Men jeg kunne ikke lige finde de samme sites.
Derfor spørgsmålet.

Desuden er png jo vektorformatet (i stedet for eps og ai) til Word, og den bevarer transparens i modsætning til jpg. Så vil man sende Word-filer til tryk, så er png det rette, og - tror jeg - også når det gælder pixels, exv. et fritlagt billede med transparent baggrund, som ellers ikke kan opnås med Word (som i hvert fald for nogle år siden kun kunne tage jpg og gif, foruden png).
Kommentarer og svar er stadig velkomne.
:-)
Avatar billede filia Juniormester
17. september 2010 - 23:37 #3
Jeg må hellere lukke.