Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:12 Der er 35 kommentarer og
3 løsninger

Min skærm HYLER!

Min skærm hyler... er det fordi:

1. Den er for billig
2. Den er for gammel/for brugt

Eller hvad kan der være galt?

Hvis jeg fx ligger en BOG (stor) ovenpå larmer den ikke et par timer, men så begynder den igen... så fjerner jeg bogen osv.

Er der nogen, som har en ide? Det kan lige sige, at det er det samme med mit TV, såååå...

::sunlock.dk::
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2001 - 11:23 #1
Din hørelse er for god. Bare vent til du kommer op i 40\'erne, så generer
det dig ikke mere :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2001 - 11:23 #2
...eller god til et par gode rockkoncerter - så er den klaret
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2001 - 11:23 #3
...gå...
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:24 #4
erikjacobsen <<<

Jeg glæder mig.... så har jeg kun 20+ år at se frem til ;)

Nej, det er sq virkelig højt. Når man kan høre den igennem en dør, så er det lidt for meget, ikke?

::sunlock.dk::
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 11:24 #5
På et fjernsyn plejer det at være når billedrøret \"synger\" på sidste vers. En radio/TV mekaniker kan løse problemet for en periode alt afhængigt af hvor gammelt fjernsyn og skærm er! Men det skal nok til reparation før du får løst problemet...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2001 - 11:25 #6
Skal du så ikke gå over til en flad skærm?
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 11:26 #7
Ej > Det er måske derfor, at både monitor og TV\'et hyler. (Tinitus)

Sunlock.dk > Har du prøvet den gode gammeldags metode, med et ordentlig klask på siden af skærmen. :)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:27 #8
maxxdigg <<<

Monitor + TV er cirka 1½ år gamle... desuden så har TV \'sunget\' i næsten 4 mdr... det skete lige efter jeg flyttede (kan det ha\' gjort noget?)

Monitoren begyndte den dag, garantien udløb *hehe*

::sunlock.dk::
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:28 #9
makse <<<

Ja - i dag skal jeg VIRKELIG hamre til. Det har den ikke godt af på længere siget (det ser ikke så smart ud at der ligger en telefonbog ovenpå skærmen...*S*)
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. juli 2001 - 11:29 #10
Hvor kommer hylet fra og hvad slags hyl er det?
fra højttalere
fra noget mekanisk (blæser, ???)
fra det elektriske (refresh hum ol.)

Siden du har det fra både TV og skærm vil jeg gætte på det sidste.
Men det med en bog ovenpå tyder på noget mekanisk.

Der er lidt lyd fra alle skærme. skærmene er så bare designet så det ligger i et frekvensområde de fleste ikke kan høre.

Då jeg tror faktis mere det er dig end din skæm vi skal kikke på. dvs ikke vi, men din læge.
Der er en svag mulighed for at du er ved at blive \"overfølsom\" for den frekvens, og den mulighed skal checkes, så snak med din læge om det.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. juli 2001 - 11:31 #11
Ups. \"Då jeg tror faktis\" -> \"Så jeg tror faktisk\"
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:32 #12
jakoba <<<

Jeg er ikke overfølsom over for det... jeg kan desværre ikke optage lyden, så ledes at du kan høre den, men den er elektronisk. En af mine kammerater, som er god til musik, har fortalt mig, at det er EN 99,9% REN A-AKORD - meget flot ikke?

Jeg kender rigtig mange som kan høre det... det forsvinder når man ligger noget tungt ovenpå!
Avatar billede zycho Nybegynder
22. juli 2001 - 11:35 #13
sunlock.dk > Du skulle aldrig have lavet dette spm, da jeg nu lige skulle lytte om jeg kunne høre min skærm, og det kunne jeg og har ellers aldrig lagt mærke til det ;o)
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 11:35 #14
Måske har et slag under flytningen været årsagen til det. Det kan være billedrøret er blevet rykket. Kan du se nogen fejl/ændringer når du ser fjernsyn, som skævt billede, eller at billedet er for stor, eller småt, til skærmen? En reparatør ville nok være den rette at stille dette spørgsmål, jeg har kun en lille anelse i form at min status som superbruger af mit fjernsyn, og de mange andre jeg har haft gennem årene.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:36 #15
maxxdigg <<<

TV\'et kan jeg gå med til, men hvorfor gør skærmen det så? Den er mit største problem, da der ikke altid er noget baggrundslarm til at svække hylen..

::sunlock.dk::
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:37 #16
zycho <<<

Sorry... MEN DEN HER SKAL DU IKKE LYTTE EFTER... der er ikke nogen tvivl. Man bliver skør af at høre på denne. Jeg ved godt hvordan skærme normalt siger (stille, ikke så meget, MEN MIN HYLER!  H Ø J T )

::sunlock.dk::
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 11:41 #17
Det er sandsynligvis højspændingstransformator der hyler og det er nok ikke noget jeg vil råde dig til at rode med, medmindre du ved hvor tingene er placeret. Men du kan redde dig en gang Tinitus hvis du bliver ved med at lytte til  lydsvingninger på 15.625kHz så det trykker godt i ørerne ;o)
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 11:44 #18
Med hensyn til computerskærme, der er jeg lidt usikker, men at skærmen er gammel kan have noget med det at gøre. Hvis det hjælper som du siger, at lægge noget tungt oven på skærmen, så kan det være, at noget inde i skærmen sidder løst, som du så på en eller anden måde, ved at lægge vægt på får midlertidigt sat fast.
En anden ting kan også være strømstikket til skærmen. Har du et strømstik med jordforbindelse?
Sidder stikket sammen med en masse andre stik, og hvis ja, kan det være en god idé at prøve at fordele strømstikkene over flere strømfordelere. Det er det bedste jeg kan komme op med lige nu.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:45 #19
Det vil altså sige, at et svar på dette spm. vil være:

1. Sæt en bog på din monitor
2. Få en til at orden din monitor
3. Gå til rockkoncerter så du ikke kan høre det
4. HVAD? JEG KAN IKKE HØRE HVAD DU SIGER... *S*

Der er altså ikke noget jeg selv kan gøre ved det, men mindre det indebærer punkt 1 eller 3?

::sunlock.dk::
Avatar billede jakoba Nybegynder
22. juli 2001 - 11:46 #20
Der er forskellige steder i kabinettet hvor lyd kan blive forstærket.
fx en stram metalwire (guitarstreng)
en plade der er bøjet i spænd.
og andre.

Det med bogen kunne tyde på at hvis du bare skubber en lille smule til et eller andet mindskes forstærkningen.

Desværre er der nogen gevaldige højspændinger indeni sådan en skærm (og også i TV\'et) så det er IKKE smart du roder med det selv. (selv efter du har trukket stikket skal skærmen så flere timer før den er farefri).

Men det var måske en ide at få en tekniker til at kikke på den.

mvh JakobA
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2001 - 11:46 #21
eller ny skærm (evt. flad)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 11:47 #22
Rettelse:
Der skulle ha stået 15.625 Hz
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 11:54 #23
Inden du går ud og køber en ny monitor, så prøv lige din hørelse hos en ven der har en monitor, det kunne jo være at din hørelse er ekstrem god siden du også kan høre jeres tv.

Da jeg rep. tv for lidt over 10 år siden kunne hyleriet stamme fra to ting, højspændingstransformator, hvor det kunne være lodninger der var ved at blive til kolde lodninger (der er godt varmt!) eller i sjældnere tilfælde kunne det være Strømforsyningen som er af samme type som dem der bruges i PC, men de har en frekvens der ligger langt uden for det hørbare, omkring 36Khz.

I nogle tilfælde hjalp det at sætte noget flamingo foam i spænd, men det holdt jo ikke i længden.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:57 #24
Jamen I skal i hvert fald ha\' tak for hjælpen...

::sunlock.dk::
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 12:02 #25
Takker for points ;o)
Avatar billede msmows Nybegynder
22. juli 2001 - 14:39 #26
Et lille tip der af og til hjælper hvis der er tale om en \"åben\" højspændingstrafo, dvs. at man kan se viklingerne, er at sætte en bred kabelbinder omkring trafoen.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 14:41 #27
msmows <<<

Ok... lyder meget fornuftigt, MEN: GIDER DU IKKE LIGE SKRIVE PÅ DANSK?
Jeg fatter ikke en ko af alle de flotte ord du snakker om :(

::sunlock.dk::
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2001 - 14:45 #28
De fleste Højspændings transformatorer er indstøbte, bl.a. for at undgå hylen, men man kan prøve med et kabelstrips, det er dem man bruger til at holde ledninger sammen med, kan bruges til mange andre ting.
Avatar billede msmows Nybegynder
24. juli 2001 - 23:15 #29
>retaxes tak, håber sunlock.dk forstår nu, det kan ikke skrives meget anderledes, på alm. dansk.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. juli 2001 - 23:18 #30
jeg havde engang samme problem, men så var der en klog elektronik troldmand der sagde at det var en ferrit kugle ( tror jeg) der var gået løs og svingede med 50 hz eller så\'en noget... han rådede mig til at tage skærmen vende den om på hovedet, og siden har den ikke sagt et suk (eller også er jeg bare for meget til festival :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 23:27 #31
jelzin101> Først var du på festival, da du kom hjem troede du at skærmen hylede, så du drømte du fik fat i en troldmand der så vendte dig på hovedet og det hjalp på din Tinitus ;o)
50 Hertz kan højest give en brummen, det vi taler om ligger oppe omkring 15000 svingninger i sekundet, altså der hvor piphans falder død om, hvis den er udsat for det tilstrækkelig længe!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. juli 2001 - 23:47 #32
:) men prøv alligevel. min brummede og hylede som et lille lokomotiv...
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 23:52 #33
jelzin101> Vil du have at han skal vende skærmen på hovedet?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. juli 2001 - 23:52 #34
ja
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. juli 2001 - 23:54 #35
http://www.eksperten.dk/spm/91974

er der en der sender en mail, jeg har stadigt bøvl med mit smtp.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
25. juli 2001 - 00:00 #36
det der med de 50 hz kan ligeså godt have være Khz lang tid siden jeg havde fysik... >> det var i hverfald noget med samme fase som vekselstrøm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. juli 2001 - 00:04 #37
Ja, noget tyder på at du ikke husker dine fysiktimer så godt mere.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
25. juli 2001 - 00:13 #38
:)