Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 11:02 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

portindstillinger på netværk

Hej allesammen.
Jeg har to kammerater, der deler en DSL forbindelse, med tilhørende router, og en hub tilsluttet til routeren, for at kunne dele forbindelsen. Den ene af de to har meget forstand på det her med netværk, og han bliver ved med hårdnakket at påstå, at han bliver nødt til at lave en forskellig portkonfigurering til hver maskine. Vi fandt ud af det, da han havde lukket for nogle enkelte porte hos min anden kammerat, og han ikke kunne spille red alert 2. Han tildelte så portene til maskinen, så vi kunne spille.
Mit spørgsmål er så: Er det virkelig nødvendigt med forskellig opsætning af porte på hver maskine? Jeg har endnu ikke fået svar fra ham hvorfor han har gjort, det, kun at han har sagt, at han skal bruge visse porte i forbindelse med noget arbejde han laver...
Jeg forstår ikke hvorfor, håber at en af jer kan forklare mig det.
Avatar billede francke Nybegynder
22. juli 2001 - 12:37 #1
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 13:31 #2
øhm ok, men det forklarer ikke meget om portene. Jeg skal vide hvorfor han tror det er bedre at han på sin computer mener han bør have adgang gennem andre porte end min kammerat på den anden computer. Han sidder selv og definerer at han skal have nogle porte og at min kammerat ikke skal have visse porte åbne. Kan man ikke åbne for samtlige porte på begge maskiner på en gang?
Jeg vil vælge ikke at acceptere dit svar ind til videre francke...
Avatar billede francke Nybegynder
22. juli 2001 - 13:37 #3
Var du nede på bunden af siden??
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 14:01 #4
Ja, men der står ingen forklaring på, at man skal sætte den ene computer op til nogle porte, og den anden computer ikke skal sættes op til visse porte. Eller er det mig, der bare ikke kan læse??
Avatar billede burningice Nybegynder
22. juli 2001 - 14:09 #5
maxxdigg>> at lukke alle portene til at starte med giver en meget høj sikkerhed overfor hacker angreb m.m.
Jeg vil tro at det er det han har gjort, og derfor kun åbner de aller højst nødvendige porte. hvis han nu har brug for telnet og din kammerat ikke har, så er det da klart det ikke er nødvendig at åbne port 23 da det vil skabe et unødvendigt hul ind udefra. Kan du se hvor jeg vil hen??
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 14:15 #6
Ja det kan jeg, men det er ikke det det drejer sig om, så ville han have sagt det. Problemet er, at jeg mangler en forklaring på hvordan han kan have fået den idé, at nogen porte skal fungere på hans maskine, men ikke på kammeratens... I første omgang havde han alt åbent på sin egen maskine, og for at min kammerat kunne komme på og spille, så skulle de skifte IP adresse. Hvis det er et sikkerhedspørgsmål er der jo andre måder at sikre sig på. Det er bare irriterende for min kammerat, at der hele tiden er nogle porte der ikke er slået til. Jeg troede det havde en praktisk betydning, men det har det tilsyneladende ikke.
Jeg vil ikke sige, at jeg er tilfreds med nogen af svarene, men jeg lukker spørgsmålet nu, og giver jer begge points for det. Tak fordi I forsøgte at hjælpe mig.
Avatar billede burningice Nybegynder
22. juli 2001 - 14:21 #7
med mindre at han har lyst til at lege big brother overfor kammeraten kan jeg ikke lige se nogen anden fornuftig forklaring end den jeg kom med. F.eks. på alle de webservere jeg administrerer har jeg konsekvent lukket for alle unødvendige og overflødige porte!!