Avatar billede johnemanuel Nybegynder
22. juli 2001 - 08:30 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

VCD vs. DVD

jeg er pt i malaysia. her kan man koebe alle de nyeste film paa VCD - altsaa ikke DVD.
er der nogen der kender dette format, eller hvad man nu siger?
kan det bruges derhjemme, paa en pc, eller endda i en dvd afspiller?
jeg har proevet at spoerge dem som saelger disse vcd\'er, men de forstaar vidst ikke helt deres egne produkter!!!
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 08:40 #1
VCD kan sagtens afspilles på din computer, det er dog muligt at du skal bruge realplayer til det, da jeg ikke mener at Windows Media Player understøtter det format. Du skal bare være opmærksom på at kvaliteten ikke altid er lige god, man kan godt risikere at få en dårlig oplevelse på VCD, hvorimod man på DVD er sikret en ret god oplevelse.
Nogle DVD afspillere understøtter VCD format, kan dog ikke lige umiddelbart give dig en liste over hvilke. Min maskine, som jeg har bestilt over nettet, og som en gang imellem kan købes i Bilka, afspiller VCD. Igen kan jeg ikke lige huske hvad den hedder... Den kan også afspille MP3 osv.
Avatar billede tzr Nybegynder
22. juli 2001 - 09:28 #2
Jeg mener godt at Windows Media Player understøtter det, men ellers er RealPlayer jo nok ikke lige det sværeste at fremskaffe da det jo som bekendt er gratis.
Men som maxxdigg sagde, så er kvaliteten betydelig ringere end på DVD.
PS. man kan vidst også få programmer der kun kan tage VCD

/Kenneth
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 10:28 #3
Well, en VCD (VideoCD) er faktisk bare et DVD rip af en film som er encodet til MPEG, og som maxxdigg siger skal du passe på med kvaliteten.

En film i ordentlig kvalitet fylder 2 CD\'ere i MPG format.
Avatar billede gizkor Nybegynder
22. juli 2001 - 10:58 #4
svarer VCD ikke ca. til VHS kvalitet? (hvad så med SVCD?)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:00 #5
gizkor:> Hmm .. mjoo  sårn der omkring tror jeg. SVCD ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig at de bare ville fylde dobbelt så meget (altså 4 CD\'ere istedet for fx. 2)
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 11:04 #6
VCD behøver ikke at være et DVD rip. Det kan sagtens være optaget med et kamera i biografen, og så konverteret til VCD.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:06 #7
VCD og VHS kvalitett ens? Tjooo... man kan jo være uheldig at VCD\'en er dårligere, men den kan skam også være bedre.

Hvis din DVD-afspiller ikke kan spille dem, kan du altid sætte det i din PC (alm. CD kan gøre det). Du skal bare have en VCD-afspiller (der kan fx nævnes PowerVCD som er ok - vist nok også freeware...).

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:07 #8
makse:> Korrekt, men hvem vil købe en film optaget i en biograf ?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:08 #9
En VCD kan afspilles på ALT hvad der kan afspille en MPG fil. De der programmer som PowerVCD und so de gør det bare nemt af afspille da de ved hvor filerne ligger og hvad de hedder.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:08 #10
tdauggard <<<

Tja, der er jo ligefrem nogen som synes det er fedt. På den anden side, så kunne du jo fx se Star Wars 1 inden den overhovedet var i DK (har jeg ladet mig fortælle)...

;)

::sunlock.dk::
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:10 #11
sunlock.dk:> nu mente jeg at BETALE for det ;o) Jeg kan da også huske at have set Dude Where\'s My Car før den kom i bio\'en ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 11:11 #12
Tdaugaard > Det er der jo nok ikke mange der gider at se på. :)
Men sådanne steder som malaysia osv. kan man være uheldig at få fat i de dårlige \"kopier\"
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 11:12 #13
Jurassic Park 3 og Final Fantasy lå på nettet, næsten samme dag som de kom i biografen i USA.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:13 #14
makse:> Tror man skal være liiidt forsigtig med hvad man køber af film sådanne steder .. mht. kvalitet :o)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:14 #15
makse <<<

Har du en adresse??? *sSs*

Jeg tro ikke kun man kan være uheldig at få dårlige \'kopier\' i Asien, men at der er mange af den...

::sunlock.dk::
Avatar billede makse Nybegynder
22. juli 2001 - 11:17 #16
Sunlock.dk > He, nej jeg har ikke nogen adresse. Det har været oppe og vende, i de armerikanske medier.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 11:19 #17
makse <<<

Det var nu kun for sjov...
Jeg vil egentlig oz heller se dem i bio\'en.

::sunlock.dk::
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 11:25 #18
Film skal ses i Imperial i København!!!!!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. juli 2001 - 11:34 #19
Narj narj .. i Cinemaxx på fisketorvet .. DET er biografEN ..
Avatar billede cool-wil Nybegynder
22. juli 2001 - 12:35 #20
svcd er et brændgodt format, i forhold til vcd, det er næsten direkte rip fra dvd, derfor fylder de oxo normalt mellem 1 gb og 1,7 gb på film..

men det er der værd..

wil/
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
22. juli 2001 - 12:40 #21
Er SVCD = DivX????
Eller er det et helt andet format?
Avatar billede maxxdigg Nybegynder
22. juli 2001 - 13:25 #22
Cinemaxx stinker da for vildt... Imperial har det hele: god lyd, kæmpe lærred og god ambience!
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2001 - 13:28 #23
Cinemaxx sucks, Odense afdelingen er lige lukket.

TheEmail
Avatar billede net-rom Nybegynder
22. juli 2001 - 19:39 #24
Cinemaxx er noget værre lort der er en kunstig stemning det er ikke det samme som imperial
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2001 - 23:11 #25
Nemlig, power against Cinemaxx
Avatar billede moviez Nybegynder
22. juli 2001 - 23:49 #26
du kan afspille vcd med power dvd :o)
Avatar billede cool-wil Nybegynder
26. juli 2001 - 17:10 #27
svcd er divx ja, i knald god kvali

wil/