Avatar billede skyet Nybegynder
09. juni 2010 - 10:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Underlige websider i Firefox

Det siges jo at der er nogle websider, som ser underlige ud i Firefox og fine ud i Internet Explorer.

Har I nogle gode/slemme eksempler på sådanne sider?
Avatar billede t3ch Nybegynder
09. juni 2010 - 11:56 #1
Dette skyldes at Firefox overholder alle officielle standarter for HTML, CSS, mm., hvorimod Internet Explorer ser stort på mange af disse, og viser siderne som den tror brugeren ønsker dem.

Er siden derfor skrevet forkert (fejl fra udvikler), vil den se forkert ud i Firefox, men ikke altid i Internet Explorer.

Typisk er disse fejl i sammenhæng med CSS, hvor der kan være forskel på luft/mellemrum mellem div's, borders, etc.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
09. juni 2010 - 12:10 #2
det er dog ikke så simpelt

men mange sider har ikke angivet nogle doctype og derfor ved browseren ikke hvordan den skal vise indholdet og går derfor i quirks mode og dette gør så at de forskellige browsere kan fortolke siderne forskelligt.

for en sider der er skrevet forkert kan skam sagtens se fin ud i FF og ikke i IE
Avatar billede dmdisco Nybegynder
09. juni 2010 - 12:14 #3
efterhånden er de fleste større sider rimeligt med, det er dog stadig normalt at se en side gå i quirks mode men det er ikke altid at det får det helt store effekt rent grafisk

p.s jeg arbejder på linux og bruger derfor ikke IE så meget og kan ikke lige huske en side hvor det ser helt håbløst ud.
Avatar billede t3ch Nybegynder
09. juni 2010 - 12:18 #4
Har som regel intet med doctype at gøre, men mere om man har overholdt W3C standarder.

Nogle gange kan det være nødvendigt at benytte små hacks, for at få siderne til at se ens ud.

Eks. i CSS:

_margin-left: 20px;  // Vises i Internet Explorer
margin-left: 20px;  // Vises i andre browsere

Ligeledes kan du specificere til Opefra, Safari, etc.

Bottom line er, vises siderne forskelligt, skyldes det uvidenhed fra udvikleren.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
10. juni 2010 - 09:48 #5
margin-left virker nu fint i både ff og ie hvis du har angivet doctypen rigtgt så hvorfor man skulle bruge hacks kan jeg ikke lige se.

og at det skyldes uvidenhed fra udvikleren er fuldstændigt rigtigt lige meget hvad fejl denne så har lavet.

nuvel det er spørgsmålet fuldstændigt ligegyldigt :)
Avatar billede double-g Juniormester
11. juni 2010 - 22:13 #6
Her er masser af eksempler på sider der er lavet udelukkende til IE :

http://lki.dk/shame.php
Avatar billede skyet Nybegynder
12. juni 2010 - 10:39 #7
Tak for det, double-g !