Avatar billede Dariz Nybegynder
06. juni 2010 - 13:17 Der er 7 kommentarer

Hvor skal jeg starte? Design + CSS/HTML

Hey Eksperter!

Jeg har længe siddet og lavet en masse forskellige designs i Photoshop, og har også det mest basic erfarning i HTML og CSS, men mit problem er at jeg har ingen anelse om hvor skal starte, hvor skal jeg slice mine ting op? Hvor skal jeg starte mine divs, i CSS.
Jeg er er helt blank, men jeg vil virkelig gerne til at lære at kode mine egne designs. Jeg har søgt lidt på nettet, men har ikke kunne finde nogen tutorials hvor man lærte at lave fra selve PSD filen, og til kodning, derfor beder jeg Jer om hjælp.

Jeg håber virkelig der sidder en venlig sjæl der ude, som ligger inde med tutorial(s) omkring hvordan jeg kommer godt igang!

På forhånd, mange mange tak! I reder mit liv med dette! :)
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2010 - 16:20 #1
Jeg har aldrig set en tutorial om hvordan man går fra PS til HTML/CSS - men masser omkring HTML/CSS og masser om PS. Det hænger nok primært sammen med at der ikke er én måde at gøre tingene på hvorimod hjælp til PS lærer dig at benytte programmet og tutorials til HTML/CSS lærer dig standarderne og forstår man først begge ting er det midt imellem ikke et problem.

Det bedste i mine øjne er at få kigget på lidt tutorials omkring HTML og CSS og forstå en god del af det hvorefter det så ellers er learning by doing. Så snart du forstår dig på de firkantede elementer HTML tilbyder (table, div, span...) kan du formentlig rimelig enkelt se hvordan netop dit design skal splittes op for at det giver mening at bruge.
Avatar billede Dariz Nybegynder
06. juni 2010 - 16:27 #2
Du har nok fat i noget i det du siger der.
Har du evt. nogle gode guides til HTML/CSS? Altså har læst dem på w3schools og html.dk. Måske kender du nogle flere?

Og rigtig mange tak for dit svar! :)
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2010 - 19:48 #3
det absolut bedste sted at starte er hos W3 selv - selvom w3schools og html.dk på overfladen er gode steder at starte er de ikke perfekte, det er w3 når man kommer lidt ind i det.
Avatar billede Dariz Nybegynder
06. juni 2010 - 19:58 #4
Synes godt nok at W3 har en rimelig forvirrende hjemmeside, kan du evt. smide et link til deres guides? Tror jeg har fundet nogle, men er dog ikke helt sikker.
Avatar billede keysersoze Guru
06. juni 2010 - 20:54 #5
W3 har som sådan ikke tutorials men de forklarer hvilke elementer der findes, hvordan de bruges og hvilket formål de har - da det er derfra standarderne udspringer risikerer man derfor ikke at blive påduttet dårlig kodestil fra de utallige ukorrekte tutorials mange skriver.

to gode steder hvis det endelig er vil nok være alistapart.com og quirksmode.org.
Avatar billede tsoelberg Nybegynder
10. juni 2010 - 22:30 #6
Ved at tuts+ har skrevet en eBook om det du mangler :) Du kan finde den her: http://rockablepress.com/books/photoshop-to-html/
Avatar billede lundsby Nybegynder
23. oktober 2010 - 22:15 #7
I stedet for at bøvle med html, css, browser forskelle etc. så skulle du tage et kig på vores CloudSprout projekt!

Se f.eks. her hvordan man laver en PSD-fil til et CMS-baseret website, uden at skrive en linje kode!

http://www.cloudsprout.dk/videoer/opretsite2.html