Avatar billede Sandranessa Nybegynder
31. maj 2010 - 20:36 Der er 4 kommentarer

Videreroutning, når man allerede har en router IP-adresse?

Jeg har læst stolper op og ned omkring dette emne, men synes ikke, jeg kan finde det, der spot-on hjælper mig, hvorfor jeg håber meget på jeres hjælp.

Jeg bor på et kollegium, hvor vi har internet, der åbenbart går igennem en følles router/server (hvad ved jeg?). Den IP-adresse, jeg trækker, når jeg sætter et netværkskabel direkte ml. stikket i væggen (som jeg har to af, så jeg kan trække to forsk. IP-adresser) hedder altid 192.168.1. og så det sidste - mener det er et 1-tal mere, og så de sidste cifre., der viser, hvilken specifik IP, jeg har ... Jeg har så en Linksys WRP400 router, hvor jeg vil slå DHPC fra (som jeg har forstået det, kræver det egentlig bare, at jeg slår DHCP fra, så kan jeg gå trådløst på nettet, ikke?). Men når jeg er inde i interfacet på routeren, synes jeg ikke, jeg kan slå den fra, men blot vælge, om det skal være:
Dhcp
Static IP
PPPoE
PPTP
L2TP
Telstra Cable

Er der en af disse, jeg skal vælge, og så er DHCPen slået fra? .. Eller skal jeg lede videre efter noget andet (eller er der bare ingen mulighed for at ændre på dette med denne type router?)
Håber I kan / vil hjælpe
Avatar billede Gardevoir_DK Nybegynder
31. maj 2010 - 21:35 #1
Lige hvad jeg har fattet, skal du have fat i en switch. Foreskellen mellem en router og en switch er, at en router uddeler IP adresser, og en switch ikke gør. Du kan både få dem som kabel og trådløs.
Avatar billede aners Nybegynder
31. maj 2010 - 22:02 #2
1) Deaktiver DHCP på LAN-siden af din router
2) Forbind kabel mellem væg og port 1-4 (LAN-port) på din router
3) Log på wireless og få 192.168.1.n

Herved bruger du kassen som et accesspoint og slipper for at lave dobbelt nat, etc.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 22:05 #3
Prøv at kigge i manualen:
http://www.wyoming.com/pdf/WRP400Guide.pdf
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. juni 2010 - 01:08 #4
Opgaven er egentligt meget nem..
du sætte din router til at stikket i væggen.
Altså fra vægstik til stikke der hedder WAN på din router.
så skal den stå DHCP på Wan siden, det vil det sandsynligvis gøre pr. default.
Den vil så trække en IP adresse fra kolegiet netværk (192.168.1.xxx).
så sætter du din computer til med kabel til routerens LAN porte.
så vil de komputer få en ip adresse af din router som sansynligvis også en 192.168.1.xxx adresse

Nu skal du så ind i routeren og ændre nogle ting.
Bla. ville jeg ændre LAN adressen således den ikke ligger i samme net som kolegiets men brug f.eks 192.168.2.xxx istedet for.
og så vil det også være smart at sætte det trådløse net op iden med sikkerhed osv..

nu skulle ud gerne kunne logge på det trådløse net ud lige har sat op i din router og så få en adresse i 192.168.2.xxx nettet.

og så bør det virke fint ..

og så lige til svar #1:
Nej det er ikke forskellen på en router og en switch..
Det har faktisk ikke noget med hinanden at gøre!