Avatar billede charley78 Novice
30. maj 2010 - 23:34 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

komprimering til forsendelse

jeg har lavet en tung fil, ca 12000mb. Jeg har zip-komprimeret demn, og så fylder den alligevel 10000mb, hvilket er mere end jeg kan sende i gmail. Hvad gør jeg?
Findes der en måde hvorpå man kan komprimere filen mere effektivt?
Den skal trykkes, så jeg kan ikke bare optimere... så vidt jeg ved. Det er et jpg-billede, der skal printes i A3.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2010 - 23:51 #1
12.000 megabytes? Er du sikker på at der ikke står 12.000 kilobytes, kB, altså ca. 12 megabytes?

Jeg har selv, for at afprøve, pimpet et A3-dokument med så mange lag, tekster, billeder og effekter min computer kunne håndtere, og jeg kom stadig kun op på omkring 100 megabytes som .psd-dokument og 2 megabytes som JPEG-billede.

Til at sende en fil på den størrelse, kan du bruge en tjeneste, hvor du kan uploade filen. Derefter sender du blot et link til filen med e-mailen, og den kan så downloades af modtageren.
Sådanne tjenester kan findes her.
Avatar billede prodic Mester
31. maj 2010 - 08:03 #2
12.000 mb for en psd-fil lyder ikke usandsynligt. Men for en zip-komprimeret psd-fil lyder 10.000 mb som seriøst overkill.
Hvis du har en jpg-fil som vitterligt fylder 10-12.000 mb så er der et eller andet galt.
Som "kimsey0" nævner så er 12.000 kb nok nærmere det rigtige tal.
Du kan alternativt forsøge med en pdf-fil, men vil sikkert opnå samme problem da pdf-komprimeringen er lig med jpg-komprimeringen.
Som "kimsey0" også nævner så er dine alternative muligheder en upload-service eller at uploade filen til en ftp-server.

Hvis din fil vitterligt fylder 10-12.000 mb (og ikke 10-12.000 kb) som en zip-komprimeret jpg-fil, så vil jeg gerne høre nærmere. Så bliver det pludseligt spændende.
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 08:38 #3
du har ret, den er p[. Det er 12000kb eller 12mb
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 08:39 #4
og der er ingen lag. Det er bare en jpg fil.
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 08:42 #5
og paa zip filen er skrevet 10563K

Kanske det er muligt at aendre paa dpi. Hvad skal den vaere til print (spoergsmaalstegn)
Avatar billede aners Nybegynder
31. maj 2010 - 08:55 #6
1) Download Winrar (http://www.rarlab.com/)
2) Pak filen og split den i bidder af f.eks. 5MB stk
3) Send 2-3 e-mails, een med hver fil.
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 09:07 #7
hvordan man jeg pakke en rar-fil og splitte den?
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 09:09 #8
man:kan
Avatar billede charley78 Novice
31. maj 2010 - 09:11 #9
har 'rar' ikke en gratis version?
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 20:50 #10
Download 7-zip og pak billedet i én fil med det. Så burde den komme lige ned under 10 megabytes, som er det maksimale størrelse for vedhæftede filer Gmail tilbyder.

#2 - 12 gigabytes for en psd-fil? Det syntes jeg lyder usandsynligt. Nu, efter at have tilføjet knap 100 lag med masks, effekter, osv. kommer min testfil deropad, 700 megabytes, men det er stadigvæk under 10% af den størrelse du taler om.
Avatar billede charley78 Novice
01. juni 2010 - 09:44 #11
Jeg fik anbefalet flg. 2: sendspace og dropbox, og brugte den første der fungerede fint. Jeg sendte altså ikke, men uploadede til en side, hvorfra min modtager kunne hente filen.

Nogen der vil dele points?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 17:40 #12
Som jeg anbefalede i #1 :)