Avatar billede nfoe Nybegynder
27. maj 2010 - 09:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sporadisk crash efter opgradering af GPU + PSU

Jeg har fornyligt opgraderet min computer.
Først udskiftning af grafikkort og strømforsyning og senere bundkort, ram og processor.
Cirka 50% af gangene jeg tænder computeren, crasher den med komplet sort skærm uden musepointer efter godt 5 minutter.
Resten af gangene kører den upåklageligt.
Dette sker uanset om jeg sidder på skrivebordet eller i et spil.
Da jeg havde det samme problem før jeg skiftede bundkort, ram og processor, har jeg sluttet at det må være enten grafikkortet eller strømforsyning.
Grafikkortet er et GTX 280, købt på QXL, og strømforsyningen er en
Cooler Master GX RS-550, købt på Getmore.
Jeg kører Windows 7 med de nyeste Nvidia drivere, hentet gennem windows update, hvilke også er de nyeste på Nvidia's egen hjemmeside.
Strømforsyningen har kun en enkelt rail med rigeligt med Ampere, så mit bedste bud er at det er et problem med grafikkortet.
Nogen der har et bud på hvad der kan resultere i problemet og hvad jeg kan gøre ved det?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
27. maj 2010 - 10:59 #1
Jeg vil vove at påstå at det er strømforsyningen, men i din overskrift skriver du jo at den også er skiftet.

Single rail PSU'er er ikke særligt god til nyere compuere, og GF GTX 280'eren er altså noget af et bæst, og tager en god del strøm.

Min erfaring siger mig a 75% af alle crashes er forsaget af RAM eller PSU. RAM resulterer ofte i BSOD, hvor problemer med PSU'er kan vise sig på mange måder, f.eks: ustabil, fuld crash, grafikfejl, overophedning osv..

De 20% er typisk varme (gammelt/dårlig kølepasta, støvede køleprofiler, dårligt airflow, defekte blæsere), eller dårligt bundkort.

og 5% til diverse :P
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. maj 2010 - 19:51 #2
ggxdg> du gætter, så lad være med at lægge svar så hurtigt.

Du skriver intet om at du har re-installeret windows efter udskift af hardware?
Er dette ikke tilfældet har du dit problem.

Nyt bundkort = re-installation af windows.
Avatar billede nfoe Nybegynder
28. maj 2010 - 08:43 #3
Jeg har re-installeret windows. Men problemet var der, som sagt, også da det eneste jeg havde udskiftet var grafikkort + PSU.
Men sort skærm efter 5-10 min er gerne et tegn på problemer med strømforsyningen?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
28. maj 2010 - 10:02 #4
John> Du har helt ret, jeg undskylder mit gætteri.
Og som john siger nyt bundkort = re-installering af windows, ellers kan man få nogle meget mærkelige problemer.

Det kan være svært at sige hvad problemet er, for i bund og grund kan hver eneste del i din computer forsage denne type crashes, hvis de er "dårlige" nok, det kan også være noget så mærkeligt som en semi-defekt tændknap, enkelte bundkort kræver plastik mellemstykker, så enkelte af hullerne ikke "lægges til minus", andre kræver skruer i specifikke montagehuller, da de bruger kabinettet som leder osv (de nævnte problemer er som regel kun fra tvivlsomme mærker, men jeg har set en del mærkelige ting).

Når elektronik bliver varmt, stiger modstanden i det, og PSU og bundkort er nød til at kompensere ved at skrue lidt op for spændingen, disse reguleringer er ofte, på lavt kvalitets hardware, ikke så præcise, hvilket kan resultere i mange former for ustabilitet.

Som jeg også sagde tidligere kan singlerail PSU'er ikke klare nyere hardware særligt godt. Man belaster PSU'en og bundkortet, ved ikke at give den de ekstra rails den bør have. Ved singlerail kan du have pænt store udsving i mængden af strøm der skal bruges, hvilket kan resultere i større spændingsdyk. Ved at fordele den krævede mængde strøm ud på flere rails, vil de krævede reguleringer ikke være så store.
Jeg havde en gammel, men funktionel PSU som jeg brugte i en nyere computer i forbindelse med noget fejlfinding (en computer der ikke ville tænde, så for at se om det var PSU eller bundkort smed vi en anden PSU i), resultatet var at computeren startede, men crashede også ofte. Så han fik fat i en 2 rail PSU, og alt var OK.

Jeg læner stadig imod problemer med PSU, men hvis grafikkortet er købt brugt, er det ikke til at sige hvilke problemer det kan føre med sig.
Ved grafikkortfejl, får du oftest grafikfejl før crash, eller sort skærm hvor computeren stadig kører.

Kan du ikke give lidt mere info om bundkort, RAM, hvor mange HDD's du har? Hvis bundkortet er af nyere dato, vil jeg næsten også garantere at der står i manualen at PSU'en bør have 2-3 rails.
Jeg vil vove at påstå, at hvis du har 3 interne HDD's, og en 280 GTX, så er du allerede ret watt-udsultet med en 550w PSU.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
30. maj 2010 - 00:28 #5
En lille tilføjelse, er det total crash, eller er det lockup først og så crash? I så fald kan det også være ACPI inkompatibilitet.
Avatar billede nfoe Nybegynder
30. maj 2010 - 20:33 #6
Jeg har
Cooler Master GX RS-550-ACAA-E3
Intel Core i5 750
Gigabyte GA-P55-US3L (rev. 1.1) og
2 * 2 GB OCZ Gold Dual Channel PC3-10666, 1.65 V
Jeg har 1 intern HDD.
Jeg har kørt et par memory og CPU tests på UBCD for at være sikker på at fejlen ikke lå der. Jeg er ikke stødt på fejl inden for 2 timers tid.

Når computeren crasher, sker det øjeblikkeligt. Jeg er, en enkelt gang, kommet ud for at den blev meget langsom i ½ minuts tid før den låste helt, men det virker ikke relateret til det andet problem.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
31. maj 2010 - 11:43 #7
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p55-ud3l%28us3l%29-%28tpm%29_v1.1_e.pdf

Side 24.

Der står intet om at strømforsyningen bør have noget minimum antal rails.
Forsyningen til CPU'en er også den aldrene version ATX 1.1 hvis jeg husker ret.

550w burde heller ikke være noget problem ud fra manualen...

Har du nogen programmer til at kunne overvåge spænding og temperatur, som f.eks. Speedfan?

Kører din computer nogen former for overclock?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
31. maj 2010 - 11:48 #8
2 ting:
1.: Glem det jeg sagde med CPU forsyningen.
Det undrer mig bare lidt at det ikke er en 8-pins forsyning...

2.: Har du forbundet PCI-express forsyningen?
Avatar billede nfoe Nybegynder
31. maj 2010 - 17:03 #9
Jeg har undersøgt temperatur og spænding med et par forskellige programmer - deriblandt også Speedfan.
Det hele ser meget pænt ud, med undtagelse af noget der kun kan være en målefejl: 12V står til ca. 1.6, hvilket, så vidt jeg ved, ikke burde kunne lade sig gøre.
I biosen står 12V til lige over 12.

Jeg har forbundet PCI-express forsyningen med både 6 og 8 pin.
Jeg har for nyligt, efter lidt roden rundt på google, forsøgt mig frem med en konverter fra 2 * 4 Pin Peripherial til 6 Pin PCI-express.

Jeg har ikke mærket noget til problemet siden, men det kan godt være et tilfælde.