Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
19. maj 2010 - 09:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Jeg har en Lenovo Thinkpad w500 (Det er min firmacomputer)
Den blev leveret med Vista, men jeg har downgraded til XP. Jeg ved godt der er en del der ikke anbefaler dette, men i mit tilfælde er det den bedste løsning.

Computeren har i den sidste tid kommet med en bestemt systemfejl. Den laver blå skærm med fejlmeddelelsen:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Derefter genstarter computeren, jeg skal logge ind og den vil efter system load sende en fejlrapport til Microsoft.

Den har lige kommet tilbage fra reperation, hvor jeg har fået følgende at vide:
Det ser ud til den har været langtidstestet, men dog uden der er fundet fejl. BIOS og grafikdriver er opdateret og der er påført nyt kølepasta (For at tilsikre at maskinen ikke bliver for varm).

Fejlen opstår desværre stadigvæk, men det er svært at fejlfinde, da den er periodisk. Nogle dage kan den bryde sammen op til 5 gange, andre slet ikke.

Er der nogen der har haft lignende oplevelser, så kan pejle mig ind på hvad det kan være?

Skal jeg evt indlæse Vista igen, for at se om det hjælper?
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
19. maj 2010 - 10:12 #1
Er der ikke noget mere i retning af STOP: 0x0000000a eller andet?
Det kan være dine ram ikke kører så godt med XP?
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
19. maj 2010 - 10:15 #2
Ps. eller cpu temp. er for høj. Når maskinen går ned, så tænd straks igen og gå i bios og se efter hvor høj den er.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
19. maj 2010 - 10:15 #3
Ok, det prøver jeg :-)
Tak - indtil videre
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
19. maj 2010 - 12:21 #4
Det står jo egentlig for Interreupt request, At afbryde en kørende process; F.eks. en drivers krav om at blive aktiveret af cpu. Alle processer har en IRQL level kode. Højere kode giver forrang for en lavere kode og kan få afbrudt en process med lavere level. Men to processer med samme IRQL laver konflikt. Men konflikten kan også skyldes, at en IRQL ikke bliver behandlet korrekt, det er her RAM kommer ind.
Så du skal tænke på, om de drivere du har b.la. til musen nu også er den som firmaet leverer netop til winXP. Ofte kan det slet ikke køre med forkerte drivere, men andre tider kan det, men med fejl.
Hvis computeren så starter op og en forkert skærmdriver starter eller når man rører musen, ja så kan det blive BSOD IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
21. maj 2010 - 13:35 #5
Envejs kommunikation er for kedeligt, så jeg er smuttet igen.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
27. august 2010 - 10:59 #6
Undskyld jeg ikke har svaret, af en eller anden grund har jeg ikke fået emails om nye indlæg.

Jeg har haft den ved forhandleren, og de har heller ikke kunne finde fejlen, så jeg fik en ny.