Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 18:53 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

grub error

Efter opdatering til Ubuntu 10.4 (tror jeg nok), kan jeg hverken starte med windows eller linux. Får bare en grub error og kan ikke skrive nogle kommandoer. What to do? Er ikke den store linux haj. Tror jeg fik en fejl under opdateringen der naevnte noget om grub på en partition, men kan ikke huske hvad der stod.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 18:55 #1
grub rescue, siger den nok. Ikke grub error ;o)
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 19:12 #2
Lige præcis Ubuntu er lidt speciel når det gælder grub - download og brænd supergrub og boot op med den så prøver vi derfra lidt senere
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 19:15 #3
Det var lige dig jeg ville have fat i helge ;o) Er i gang med at braende ubuntu 10.04, da jeg har laest mig frem til at man kan klare den med live cd. Har proevet din insert, men det hjalp ikke meget :(. Har du et link til super grub, så braender jeg den, når 10.04 er klar?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 19:33 #4
Så er den braendt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 19:39 #5
Den ville ikke koere den automatiske.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 19:49 #6
http://www.supergrubdisk.org/

Jeg er lidt i tvivl, om det er denne helgec mener. Subergrugdisk eller grub 2, som den vist hedder nu, har hjulpet mig mange gange
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:00 #7
Så er jeg tilbage, hvad er status ??
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:05 #8
Hverken eller. Det ser ikke ud til at den kan finde en mounted grub partition (kan vaere mig der har rodet rundt i det). Finder partitioner, men kan ikke installere grub. Sidder lige nu med live cd.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:08 #9
OK, er problemet tilbage, med at indlaeg forsvinder?? Har braendt og koert super grub, den kan ikke finde noget (partitionerne finder den) og kan ikke installere automatisk. Sidder lige nu med live cd og proever at mounte en partition.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:09 #10
Vælg root terminal -> skriv, grub -> enter

forsættes
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:11 #11
skriv root (    -> klik, tabulator -> du får nu liste mulige diske
Meld tilbage om det stemmer inden vi forsætter
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:13 #12
I super grub? Der er ikke noget der hedder root terminal. Fik fat i en gammel version (0.97).
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:14 #13
Du har ret, indlæg forsvinder jeg troede at du kørte live-cd
prøv lige at skifte til mail@helgec.dk hvis problemet med manglende indlæg og mail ikke løses
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:16 #14
OK, skifter til live cd og skriver grub i terminalen.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:16 #15
med super grub bør du kunne starte din Ubuntu, men meld nu tilbage om du bruger live-cd eller super grub
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:18 #16
Har du også udført  #11  og fået listet mulige diske ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:19 #17
Jeg mailer dig. Vi koerer helt forbi hinanden her.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:23 #18
Jeg har ikke modtaget noget mail !!
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:29 #19
Hvis vi skal forsætte må jeg bede dig reagere
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 20:31 #20
Du skulle meget gerne have fået mail. Venter på response fra dig ;o)
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:32 #21
Intet modtaget
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:35 #22
Stadig intet - du må gerne ringe hvis du ønsker det 74 82 61 52
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 20:55 #23
I menuen på Supergrub skal du vælge GRUB => MBR & !LINUX!  så bør du få din gamle bootmenu, vælg så Ubuntu og hvis det lykkes så ring til mig
Hvis du ikke har installeret GRUB i MBR skal du vælge anderledes, men prøv nu det her først
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 21:00 #24
Jeg må have fået fjernet den, for den siger bare: Error 15: File not found.

selectfile /grub/stage1 /boot/grub/stage1 leder den i kan jeg se.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. maj 2010 - 21:30 #25
Der blev desvaerre ingen loesning på problemet. Var tvunget til at koere en vista recovery, eftersom der ikke kunne findes nogen bootmappe. Der blev diskuteret via telefon men intet hjalp. Helge laeg venligst et svar og tak fordi du gad og bruge tid på mig.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2010 - 21:53 #26
Samler ikke point
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. maj 2010 - 02:58 #27
Hmmm.... Der gik totalt kage i den. Kunne hverken køre recovery eller installere vista fra ny. Så nu sidder jeg med en ren Linux maskine og alt data er røget a H til :(

Endnu engang tak for at du gad at bruge din tid til at hjælpe, Helge.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2010 - 05:40 #28
http://www.supergrubdisk.org/

Har du prøvet    http://www.supergrubdisk.org/

Det tager ca 5-10 at downloade den isofil og brænde den, hvis du til højre vælger til download til cdrom

Når man starter op på den kommer manger muligheder for at reparere eller lave ny boot
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
19. maj 2010 - 12:49 #29
Jeg har en Acronis OS selector 8. Hvis du har lyst til at prøve den.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2010 - 13:37 #30
Hvis du ikke har geninstalleret så giv lige lyd