Avatar billede websurfer11 Novice
09. maj 2010 - 21:53 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Ny SATA-harddisk til erstatning af IDE-harddisk

Jeg har fået tilkoblet min nye SATA-300 HD og ghostede min IDE-harddisk over på den nye. Valgte den nye som 3. Master IDE harddisk. Kabler og strømforsyning er sat korrekt til.

Problem: Når jeg gohster disk til disk, så vil den nye ikke boote. Den starter op, men går i stå og restarter.  For at se, om disken i det hele taget kan boote, installerede jeg en XP Home version på drevet, så bootede den fint og kørte, men helt fra scratsch uden nogen programmer og data på.  Jeg ghostede nu igen min gamle harddisks image over på den nye SATA-300 disk, og igen var der problemer med at boote up, den genstarter kort tid efter eller vil starte i fejlsikret tilstand, som den heller ikke kan gøre, men genstarter kort tid efter.

Hvad er der galt?
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2010 - 21:57 #1
Jeg kender godt problemet og jeg har løsningen, men ikke forklaringen. Vil du ha løsningen så meld tilbage
Avatar billede websurfer11 Novice
09. maj 2010 - 22:01 #2
Ja jeg er meget interesseret i løsningen.
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2010 - 22:06 #3
DEn mest sandsynlige årsag er at du ikke har fået sat din nye disk som aktiv, gøær det og se om det ikke hjælper

FORSÆTTES !!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2010 - 22:10 #4
Hvis det ikke virker, installer det ønskede styresystem på den nye harddisk -> Download / brænd og boot op på KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html , både den nye og gamle disk skal være tilsluttet -> Marker alle data på den nye disk og delete dem -> kopier alle dine gamle data over på den nye disk og nu kører det med garanti
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2010 - 23:08 #5
Enig med helgec i #3.

Da jeg i sin tid skulle have ny master disk i brugte jeg Maxblast (den nye harddisk var Maxtor) til at klargøre disken. Her skulle jeg også kopiere indholdet fra de gamle logiske drev over i de nye drev på master disken, hvorefter den gamle disk blev formateret, og sat som slave og ren data disk.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 00:25 #6
Der er gået totalt ged i den. Jeg formaterede den nye SATA-300 HD og gjorde den bootbar som 3. master, nu låser bios fuldstændig, når alle 3 harddiske er i. harddisk 3 er min skuffe-hd med Ghost-imagerne.
Helges model har jeg ikke rigtig fidus til ENDNU, da jeg overhovedet ingen erfaring har med KNOPPIX.

Men jeg vil prøve at gøre som 220661. Sætte min gl. harddisk til slave.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 00:27 #7
Det vil jeg gøre i morgen. En hård arbejdsdag venter i morgen - først derefter vil jeg kigge på sagen igen. På forhånd tak for de hjælpsomme råd... jeg tror at jeg får brug for jer....
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 19:34 #8
Uanset hvad jeg gør, så snart min nye SATA-300 harddisk sættes i, låser bios nu hele tiden. Kun hvis jeg kobler nye disk af får jeg lov at indlæse bios. Sådan var det ikke tidligere. Da kunne jeg da se den og kunne definere boot-rækkefølge.
SATA er aktiveret i bios og ligeledes Enchanched mode.

Men kobles harddiken til skrives:

Der skrives:
3th Master: WDC5001AALS-OOL3B2
ULTRA DMA Mode-5 S.M.A.R.T Capable and Status OK

Mere sker der ikke. Er disken mon defekt?
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 19:39 #9
Jeg forstår ikke, at jeg har jo arbejdet på den nye og lagt Windows XP Home ind på den. Da jeg slettede denne partion for at lægge min Windows XP Professionel på, formaterede den disken færdig og siden har den opført sog som ovenstående beskrevet og kan nu ses i bios og bios standser i indlæsningen.
Kan man resette en harddisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:49 #10
Installationen der er på den nye disk som du har ghostet over på mangler sata drivere tror jeg. Har du noget i bios der hedder ACHI?
http://www.eksperten.dk/spm/818887
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 19:55 #11
Ved harddisk detectio - står til AUTO
- der er en valgmulighed der hedder ARMD
men det er vel ikke det?

Hvorunder i bios skulle det ligge?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 20:03 #12
Ved det desværre ikke, men har set det beskrvet så mange gange her på eksperten.
Det er typisk i disse tilfælde:
http://www.eksperten.dk/search?q=velkommen+til+sata+helvedet
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 20:06 #13
Her er en anden tråd:http://www.eksperten.dk/spm/894240
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 20:08 #14
Hvad er boot rækkefølgen??
Er den rettet til i bios?
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:13 #16
Kan bare ikke forstå at jeg har kunnet installere på den - men nu låser den. Det der beskrives i i hvert fald en af trådene er problemet at ATA eller SATA ikke kan sættes i bios. Så skal man have SATA drivere. Men min pc kan godt sættes til SATA i bios. Og jeg har kunne installere og ghoste over, men blot ikke boote. Men nu er bios helt låst fast, hver gang den nye disk sættes i.
Mystisk.
Men tak for links 220661 - jeg vil dog læse videre her.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:22 #17
Kan det være min bios - som kun fuldt ud accepterer SATA1 harddisk og min SATA-300 måske er en SATAII disk?
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:28 #18
Boot rækkefølge er DVD-drev, harddisk og sidst diskettedrev.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 20:42 #19
Der er sikkert en forskel på om det er en systemdisk eller "slave"
Boot rækkefølge er fint, hvis den peger på den rigtige disk?
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:42 #20
Det kan ikke passe det her skal være så besværligt. SATA-helvede er vist et udtryk. Jeg køber sku MAC næste gang, tror jeg....
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:45 #21
Da jeg kunne køre en normal bios-login kunne jeg veksle mellem boot fra min gl. harddisk og min nye harddisk. Problemet var blot at boot fra den nye betød genstart på genstart. Men bios læste fint ind - det gør den ikke længere...)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 20:50 #22
Prøv at fjerne bios batteri og reset den.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 20:53 #23
Tak for din trofaste og standhaftige hjælp.....  skal lige finde ud af hvor bios-batteriet sidder  :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 21:04 #24
Tag batteri ud i ca 10 min.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 21:06 #25
OK - jeg havde den ude i ca 3 min uden resultat. Jeg prøver igen
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 21:32 #26
Nu skrives ved bios indlæsning:

Cmos setting wrong.
CMOS date/time settings wrong
Chassis entruded!
Fatal Error....System halted
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 21:51 #27
Jeg er bange for at jeg må sende min PC ind til reperationc / check.
Avatar billede websurfer11 Novice
10. maj 2010 - 22:09 #28
Har læst i manualen for motherboardet. Kan sætte nogle jumbers til at resette bios. Ser hvad der sker.... det kan kun gå fremad nu.....
Du har gjort dit bedste 220661 - no bad feelings...

Jeg konkluderer bare at min pc vist trænger til et servicecheck,
hvis dette ikke hjælper. Jeg mener ikke vi har foretaget noget, som skulle kunne ødelægge noget som helst. Der kan jo være tale om en hardware defekt, som vi ikke kan stille noget op i mod, men som bare kommer....
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
11. maj 2010 - 03:35 #29
Hvor i landet bor du? Kunne jo være der var en flink EXP nørd, der havde tid til en kop kaffe, for tjek af HDD problemet ;)
Avatar billede websurfer11 Novice
11. maj 2010 - 16:26 #30
Tak for tilbuddet, men PC'en er indleveret til reperatør.
Avatar billede websurfer11 Novice
11. maj 2010 - 17:12 #31
Spørgsmålet lukkes hermed som uopklaret.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. maj 2010 - 17:20 #32
Vedr #26, så er det normalt når man tager bios batteri ud, at den spørger om det du skriver.
Og det er så på dette tidspunkt man sætter boot rækkefølge mm.
Jeg troede bios var låst, og det var derfor jeg kom med reset bios.
Jeg håber du får problemet løst, så dine diske bliver "synlige" og vil bootes på. Held og lykke.