Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 12:15 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Byg egen pc

Jeg skal til at bygge egen pc, men er stadig lidt grøn indenfor for det område. Here´s the facts: 10-12.000kr, (uendligt meget frited) højtaler, mus, tastatur og skærm haves, skal bruges til at multitaske. Hvis der er en billig skærm med xxxx x 1200 i opløsning så må der også gives hjælp til det, men det skal have 1200 pixel vertikalt. Den må gerne være lidt lydsvag, når jeg sidder foran min nuværende lyder det som om jeg sidder på en lufthavn - udenfor. Og deuden har jeg forelket mig lidt i den nye i7 core.

Jeg er ny her, de point som jeg skal angive herunder når jeg opretter en tråd, bliver de trukket fra ming konto?

Mvh Bjørn
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 12:39 #1
Ups glemte da lige at sige at jeg har et operativ system.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 12:46 #3
Jeg har fået fortalt at vandkøling kun køler omkring 5% mere end luftkøling, og at det ikke er besværet værd.
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 12:47 #4
Derimod er det ganske støjfrit, ser bedre ud, og det er væsentligt bedre end én almindelig stock CPU køler.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 12:49 #5
Og desuden vis jeg har læst rigtigt så er der to former for vandkøling, ved den ene skal vandet skiftes og det skal det ikke ved den anden form.
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 12:51 #6
Ved den her skal vandet så vidt jeg ved ikke skiftes.
Derudover, er der en stor fordel ved Vandkøling; det er bedre til Overclockning.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/976-core-2-duo-e4300-vs-e6400-performance-air-water-cooling.html
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 12:53 #7
Det oventstående link er til en sammenligning mellem stock køler, en bedre air-cooler og en vandkøler.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 12:58 #8
Det var noget af en sammenligning, må jeg heller få læst igennem når jeg engang kommer hjem. Jeg har en dvd r/w fra en pc fra omkring 2003,kan den bruges?
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 13:01 #9
Skal den nu nok sagtens kunne. Evt. i stedet for vandkøling kan du købe et par 120mm luftkølere? Dog skal du tjekke hvor meget de larmer, hvis du vil have noget støjfrit.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 13:08 #10
Er det svært at sætte vandkøling til uden at oversvømme mit skrivebord?
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 13:28 #11
Så vidt jeg ved, skal der gøres noget i retning af dette:

1. Du påsætter kølehovedet, på CPU´en.
2. Du sætter radiatoren op (den køler, som skal køle din kølevæske)
3. Du sætter pumpen op.
4. Du påfører slangerne
5. Du påfører strøm til pumpen, og Radiatoren.

Du kan se her på billedet, hvordan det sæt jeg linkede til, er sat op.
http://www.coolerkit.dk/images/xspc/01XS008XX1.jpg

Men kan se, at der ikke medfølger kølervæske til Systemet, så du skal dermed også købe en af følgende:
http://www.coolerkit.dk/k%C3%B8lev%C3%A6sker___additiver_f%C3%A6rdigblandet-c-370_170_173.html
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 13:35 #12
Hm lettere end forventet. Den som du har færdig sammlet til mig med alle de link er den klar til internet og musik. Måske er det bare mig men mangler der ikke lyd og ethernet kort?
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 13:38 #13
Det lægger på bundkortet:

Audio
Lydudgang     Lydkort
Audio codec     Realtek ALC1200
Lydudgangsmodus     7.1 surroundkanal
Overensstemmelsesstandarder     High Definition Audio

Telekom / Netværk
Netværk     Netværksadapter - Realtek RTL8111C - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 13:39 #14
Det er så selvfølgelig Onboard det hele
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2010 - 13:42 #15
eller købe et færdigt sæt lige til at montere.

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-3580_Siberian_Tiger_Water_Cooler/726/1/1

koster ca. 700 kr.

her er mine temp.

http://i39.tinypic.com/2mmcxzl.jpg

m.v.h
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 13:49 #16
Det lyder da godt, så må jeg se at få delene bestillt og bygget sammen og så skader det ikke at jeg lige har fået fibernet :)

Skal du så have nogle point nu, eller hvordan fungerer systemet.
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 13:52 #17
Jah, hermed smider jeg et svar, og du tildeler point :)
Avatar billede Alphax Nybegynder
26. april 2010 - 14:24 #18
Kabinettet er dog langt fra lydløst. Selvfølgelig kan du vælge at fjerne blæserne eller nedsætte deres hastighed. I sidste ende kan du også skifte blæserne ud. Det er op til dig.

Jeg ville bare lige sige det da du efterlyser noget lydsvagt. Så medmindre du gør noget det ovenstående eller murer den pc inde et eller andet sted, så er stock blæserne på det der kabinet ikke lydsvage.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 14:26 #19
Hvilken blæser skulle jeg så vælge?
Avatar billede Jokopol Nybegynder
26. april 2010 - 21:51 #20
32- eller 64 bit?
Avatar billede besle Nybegynder
26. april 2010 - 21:56 #21
64-bit, ellers får du ikke brugt samtlige Ram
Avatar billede Jokopol Nybegynder
27. april 2010 - 08:56 #22
Det er rigtig nok, men der er masser af programmer som kun kører på 32 bit. Hvilken komponent afgør om den er 32- eller 64 bit?
Avatar billede besle Nybegynder
27. april 2010 - 09:07 #23
Det er ikke et komponent, men operativsystemet.

Men som standard understøtter 32-bit 3.5gb Ram, Hvor 64-bit understøtter noget mere, afhængig af Operativsystemet (Eksempelvis har Windows 7 Ultimate understøttelse for 128 Gb ram, i 64-bit)
Avatar billede Jokopol Nybegynder
27. april 2010 - 09:11 #24
Jeg har computer derhjemme som lige nu kører med 32 bit, så smider jeg dvden med win7 64 bit i og så kører den med 64 bit?
Avatar billede besle Nybegynder
27. april 2010 - 09:28 #25
Jah efter en grundig formatering, så skulle den kører 64-bit.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
27. april 2010 - 09:32 #26
Ok, troede bare at det var noget hardware som afgjorde om det var 32 eller 64 bit. Jeg takker i hvertfald for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2010 - 09:44 #27
Avatar billede besle Nybegynder
27. april 2010 - 09:48 #28
Der skal så også lige tages hensyn til, at der ikke køres med 4GB Ram her, Men seks, så 32-bit er helt uacceptabelt.

Derudover. 64-bit afhænger også af bundkortets og CPU´ens support af 64-bit
Avatar billede Jokopol Nybegynder
27. april 2010 - 10:06 #29
Og dem du har skevet linket på kan det?
Avatar billede besle Nybegynder
27. april 2010 - 10:11 #30
sagtens. Der er næsten ikke nogen High-end cpu´er og bundkort nu om dage der ikke har support for 64-bit.
Avatar billede Jokopol Nybegynder
27. april 2010 - 10:13 #31
Super :)