Avatar billede marie_katrine Nybegynder
23. april 2010 - 11:57 Der er 19 kommentarer

Afbrudt internetadgang; ændret udseende på desktop

Hej!
Min PC er gået helt i kludder. Mit desktop har ændret udseende, og jeg kan slet ikke komme på nettet. Når jeg forsøger at åbne Firefox, får jeg følgende fejlmeddelelse: 'Mozilla Crash Reporter', inklusive en mulighed for at sende en crash report til Mozilla. Blot lader dette sig ikke gøre, da jeg er forment internetadgang.

Explorer lader sig ganske enkelt ikke åbne. Der sker ikke noget når jeg forsøger. Jeg prøver at køre Super AntiSpyware, men det går ekstremt langsomt.

Jeg har brugt PCen til almindelig internetbrug, dvs. netbank, asos.com, mit.forum.dk, facebook o.lign.
Jeg håber sådan I kan hjælpe mig!

Venligst
Katrine
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. april 2010 - 12:20 #1
Hej Katrine

Prøv at tjekke hvilke processer du har kørende, inde i joblisten.
Du kan faktisk godt have fået en virus fra f.eks Facebook......de har desværre ikke specielt godt styr på at holde ondsindet kode ude fra deres site...

Hvilket antivirusprogram har du?
Bruger du Windows Firewall eller en evt. fra f.eks Norton Internet Security?

/Ulrik
23. april 2010 - 12:36 #2
Generelt:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
23. april 2010 - 12:54 #3
karise_larry: Microsoft Windows XP, Professional, Version 2002, Service Pack 3.

Ulrik:Bum bum. Jeg bruger nok bare Windows Firewall, hvis det er default på alle PCer? Og så troede jeg lidt at SUPERAntiSpyware var med til at beskytte min PC.

Hvordan genkender man en evt. virus i joblisten?
/Tak!
Avatar billede vejmand Juniormester
23. april 2010 - 13:08 #4
Prøv med en systemgendannelse:
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse -> Følg guiden, og vælg et tidspunkt fra før problemet opstod.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. april 2010 - 13:30 #5
SUPERAntispyware holder jo kun din pc fri for spyware, ikke for virus....:-)

Tja hvordan kender man en virus.....så skal man nok have ok kendskab til hvilke processer der normalt skal køre i Windows.
Men som udgangspunkt, så kan du evt. Google de .exe processer som kører. Nogle af dem der skal køre er f.eks. svchost.exe, dwm.exe, men er der f.eks en som KHOOKER.exe så har du virus.....mange gange så kan de faktisk godt "lyse" lidt af at det ikke er noget som være der, fordi navnet ofte skinner i øjnene, at DEN skal ikke være der......:-)

Vejmand det er en noget nem løsning, syntes jeg. Så finder hun jo aldrig ud af hvad hendes problem rent faktisk er!!

/Ulrik
Avatar billede vejmand Juniormester
23. april 2010 - 14:02 #6
mr.athlon >> Det er nemlig rigtig, det er en meget meget nem løsning.

Og hvis det ikke er noget virus-halløj, så findes der nok ikke nogen lettere måde at rette småfejl.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
23. april 2010 - 14:04 #7
Det er altså ikke virus hver gang en computer gør knuder, faktisk langtfra....  :-)
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
23. april 2010 - 15:46 #8
Ulrik: Når jeg prøver med systemgendannelse får jeg flg. besked 'Systemgendannelse kan ikke beskytte computeren. Genstart computeren, og kør Systemgendannelse igen.' Jeg har genstartet og fået samme meddelelse igen.
/Katrine
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. april 2010 - 16:42 #9
Katrine hvor mange datoer har du at vælge imellem? Prøv evt. at gå længere tilbage så...:-)
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
23. april 2010 - 17:06 #10
Så langt kommer jeg ikke. Der kommer ikke engang en guide op...
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse -> Fejlmeddelelse.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. april 2010 - 17:56 #11
Katrine giv lige lidt tid...har lige 3 tøser midt i "ulvetimen"...:-) Men skal nok vende tilbage i dag....
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. april 2010 - 19:28 #12
Vejmand: Du har helt ret. Og jeg tror faktisk heller ikke dette er virus, men kan ikke lade være med at grave dybere ind, for at finde fejlen...:-)

Katrine: Hvilke programmer er der startet op på proceslinien, nede ved siden af uret?

Hvis du klikker på start->kør og skriver: "msconfig", klikker på det sidste faneblad "start", hvilke linier er der så flueben ved?

Skal lige høre hvilket antivirusprogram du har installeret?

Jeg kan næsten gætte mig til at du stadig har adgang til en maskine mere, så du må godt sørge for, at den maskine som driller IKKE har internet længere...

/Ulrik
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
24. april 2010 - 16:23 #13
Ulrik:
Ved siden af proceslinien: Batteristatus, Sikker fjernelse af hardware, "Ingen rystelser registreret. Harddisken er aktiv", Intel Extreme Graphics 2, McAfee OAS enabled, SUPERAntiSpyware 4, Bluetooth på Lenovo, ThinkVantage Access Connections, Digital linie, Åbn ny margennote.

Ved start -> kør -> msconfig -> faneblad 'Start': Der er flueben ved virkelig mange linier... Alle linierne, faktisk. Skal jeg skrive hvad de hedder?

Jeg har muligvis ikke noget antivirusprogram installeret. Jeg troede fejlagtigt at antisoyware klarede det hele. Jeg kan se jeg har McAfee. Men jeg har ikke sat det op til jævnlige scanninger. Dur det alligevel?

Mht. den maskine der driller: Hvordan sørger jeg for at den ikke har adgang til nettet? Jeg kan jo i hvert fald ikke åbne browsere mv.!

Mange tak for hjælpen!
/Katrine
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
27. april 2010 - 22:39 #14
Hej Katrine

Har det hjulpet at du har scannet din pc med McAfee?
Hvis ikke, så prøv evt. at afinstallere SUPERantispyware.

Har du de nyeste opdateringer til FireFox?

/Ulrik
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
27. april 2010 - 22:40 #15
Du skriver du ikke kan åbne browsere?
Sker der intet når du prøver eller får du en fejlmeddelelse?

/Ulrik
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
28. april 2010 - 07:09 #16
Når jeg prøver at åbne explorer sker der absolut ingenting. Når jeg forsøger at åbne Firefox, får jeg følgende fejlmeddelelse: 'Mozilla Crash Reporter', inklusive en mulighed for at sende en crash report til Mozilla. Blot lader dette sig ikke gøre, da jeg er forment internetadgang.

Jeg kan heller ikke finde mit trådløse netværkskort på computeren længere. Det er tilsyneladende forsvundet...

/Katrine
Avatar billede vejmand Juniormester
28. april 2010 - 10:53 #17
Så langt kommer jeg ikke. Der kommer ikke engang en guide op...
Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Systemgendannelse -> Fejlmeddelelse.

Hvilken fejlmeddelelse?
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
28. april 2010 - 18:43 #18
Hej Katrine

Ved godt det er lidt risky, men prøv lige at afinstallere superantispyware og McAfee......har en fornemmelse af at det er een af de 2 programmer som driller dig...

/Ulrik
Avatar billede marie_katrine Nybegynder
30. april 2010 - 13:19 #19
Hej begge.

Jeg er lidt travl med arbejde. Jeg håber på at se på sagen sidst på eftermiddagen eller i løbet af weekenden.

/Katrine