Avatar billede con-fused Nybegynder
13. april 2010 - 15:36 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Virtuel ram i XP Professional

Jeg har en ældre Comp med Windows XP Professional.

Er der ikke noget med at man kan ændre den positivt ved at ændre standardindstillingerne på virtuel ram?

Hvordan gør man?

Hvad skal der præcist stå, for det virker bedst?
Er også en klovn til regning.

Min maskine har 768 MB indbygget Ram.

Med venlig hilsen con-fused
Avatar billede Claus Mester
13. april 2010 - 17:41 #1
Først og fremmest - jo, det er der noget om, men ikke så attraktivt som det lyder :)

Virtuel Ram, som kaldes Virtuel Hukommelse, er et supplement til dine RAM.

Hvis du arbejder med en mængde data/programmer der opbruger den RAM du har til rådighed (768 mb), vil computeren begynde at lagre data på din harddisk. Stedet på harddisken er jo ikke reelle RAM, så derfor kaldes det Virtuel Hukommelse.

MEN ... en harddisk arbejder langsommere end RAM, hvorfor det er bedst at have RAM nok og benytte den virtuelle hukommelse mindst muligt. Men det kan give lige det ekstra der er behov for ved  spidsbelastning.

Den fil du skal ændre på, for at indstille den virtuelle hukommelse, er den såkaldte sidefil.

En tommelfingerregel siger, at sidefilen med fordel kan sættes til 1½ x ram til rådighed. Dvs. 768 mb x 1,5 = 1152 mb.

Endvidere bør du sætte minimum størrelse og maksimum størrelse til identiske størrelser (1152 mb min og 1152 mb maks) - statisk størrelse.

Det anbefales yderligere, at sidefilen ikke placeres på samme drev som systemfilerne, oftest C drevet.

Her kan du læse lidt mere end det jeg har beskrevet samt se fremgangsmåden til at ændre sidefil størrelsen.
Avatar billede Claus Mester
13. april 2010 - 17:43 #2
Og hvis du ikke kan gætte hvor jeg ville linke til, så får du da også lige linket ;-)

http://support.microsoft.com/kb/308417/da
Avatar billede con-fused Nybegynder
13. april 2010 - 18:40 #3
Tak for dit gode svar, nicolaus. Jeg vil da lige afprøve om der sker en forskel. Så må du gerne komme med et svar og få points.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2010 - 19:56 #4
Jeg er helt enig med nicolaus. Et lille tillæg:
Man kan gøre sidefilen "hurtig" ved at have 2 hard diske i computer. Foruden den hvor selve styresystemet ligger, sættes den ekstra disk til at håndtere sidefil. Den forste partition på ekstra disken oprettes på 10-12 gb. Og resten kan man bruge til data. Grunden til at det skal være den første partition er, at harddisken er hurtigere inde i centrum af disken. Har læst en guide på det i Komputer for alle.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2010 - 19:58 #5
Her er også noget om dette:
http://a-helbo.dk/?p=75
Avatar billede con-fused Nybegynder
14. april 2010 - 07:15 #6
Tak 22o661 - Du må også gerne komme med et svar
Avatar billede Claus Mester
14. april 2010 - 08:15 #7
svar
Avatar billede 220661 Ekspert
14. april 2010 - 18:00 #8
Svar