Avatar billede massgl Nybegynder
06. april 2010 - 22:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Stigende inflation -> stigende/faldende obligationsrente ?

Hej

Jeg tager chancen og håber der tilfældigvis ved dette og grunden for svaret.

Venlig hilsen
Mass
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2010 - 23:39 #1
Er ikke kyndig på området, men kan du bruge dette til noget:
http://www.dinepenge.dk/aktier/artikel/mystik-om-lange-obligationsrente
Avatar billede madiedk Nybegynder
07. april 2010 - 00:00 #2
stiger inflationen, vil renten typisk blive sat op for at styrer inflationen.
Avatar billede massgl Nybegynder
07. april 2010 - 00:06 #3
Hej 2206561

Mange tak for svar og link =)

I følge artiklen og mit ræsonnement hænger faldende priser (deflation) og faldende obligationsrente (og faldende økonomisk vækst) sammen.

Men grunden er vidst ikke til at tyde.

VH
Avatar billede massgl Nybegynder
07. april 2010 - 00:13 #4
Så blev det vidst slået lettere fast..

Tak for svar!

Vh
Avatar billede massgl Nybegynder
07. april 2010 - 00:13 #5
-
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 01:51 #6
Renten er ikke fastsat men markedsbestemt - dog har stat og nationalbank en del muligheder for at paavirke kursen.

Den umiddelbare antagelse vil vaere at forventet inflation og renten foelger hinanden.

Det bygger paa at dem der udlaaner penge (koeber obligationer) vil have en betaling for at udlaane penge. Den betaling er den forventede real rente.

Hvis den forventede inflation stiger skal renten stige for at opretholde den forventede real rente.

Normalt vil hoejere inflation ogsaa betyde hoejere forventet inflation i fremtiden.