Avatar billede boomshanka Nybegynder
27. marts 2010 - 09:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

4x2GB, 2x4GB eller 1x8GB?

Det her er måske et dumt spørgsmål, men hvis man ser bort fra priserne på RAM gør det så nogen forskel om man propper 4, 2 eller en enkelt RAM-blok i sin maskine, sålænge det total set rammer hvad bundkortet maksimalt kan understøtte? Det er naturligvis forudsat at de øvrige krav er overholdt (Mhz, socket m.m.). Helt konkret er bundkortet et Asus P5B-E
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2010 - 10:20 #1
generelt nej

som du er inde på skal bios bare understøtte dem så er det sådan set ligegyldigt

det eneste der kunne gøre sig gældende er at ram kan blive varme men så sætter man bare en ram køler på

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2010 - 10:25 #2
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2010 - 10:25 #3
Det bundkort du refererer til kører med to kanaler, og vil derfor få mest ud af hukommelsesmodulerne hvis de er et multiplum af to.
Hvis hukommelsen ud over størrelsen har samme specifikationer, vil det nok (med dit bundkort) give bedst ydelse at udnytte alle fire pladser.
Avatar billede haverslev Novice
27. marts 2010 - 10:27 #4
Du bør tjekke din manual, en del bundkort vil ikke starte op -  med kun en ramblok i.
Altså det kræves at, rammene er parvis i f.eks sorte sokler eller blå soklere. (nogle sokler er også gule/orange) men så vidt jeg husker så kører asus med sort/blå i deres P5 serie
Så i dette tilfælde kan du ikke køre med 1x8Gb ram.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. marts 2010 - 11:08 #5
Det er ikke ligegyldigt. BIOS er blot et stykke software. Det er ikke herre over hvad den underliggende hardware kan bruge.

Der står i specifikationerne for bundkortet/chipsettet hvilke moduler du kan bruge.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. marts 2010 - 18:16 #6
Specifikationerne for chipsettet:

http://www.intel.com/Products/Desktop/Chipsets/P965/P965-technicaldocuments.htm

"Supports 256-Mb, 512-Mb, and 1-Gb technologies for x8 and x16 devices"

Så at installere et 4-Gb baseret modul er nok at forvente for meget. Skal man følge ovenstående, vil kun 4x2GB virke.
Avatar billede boomshanka Nybegynder
25. juni 2010 - 15:09 #7
Hov, den tråd blev vist lidt ældre end forventet...

Tak for alle indlæg - jeg kvitterer gerne med 15 point til hver for et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2010 - 16:43 #8
ok
Avatar billede boomshanka Nybegynder
02. september 2010 - 12:45 #9
Tror det er lukketid for den her...

ksoren2, haverslev og kimsey0 - sig til hvis i stadig er interesseret i point.